تحقق رویای کامیون پاک

کامیون‌ها نقش مهمی در حمل کالا و اقتصاد دارند. این خودروهای بزرگ و قدرتمند با استفاده از جدید‌ترین فناوری‌های موجود، امنیت در رانندگی وعبور و مرور را افزایش داده‌اند اما در میان شرکت‌های کامیون‌ساز نیکولا نامی کاملا تازه‌وارد و نو‌ظهور است که بسیاری از کارشناسان ادعاهای این شرکت را بی‌اساس خوانده بودند چرا‌که بسیار دور از ذهن بودند. این شرکت بالاخره بعد از یک سال انتشار تصاویر کامپیوتری، خودرو واقعی خود را رونمایی کرد.

این کامیون تریلر هیبریدی با جذب سرمایه و معرفی محصولی به شکل گرافیکی پا به عرصه کامیون‌های کشنده گذاشته است که در خبرهای اولیه گفته شده است که ۲ هزار اسب‌بخار قدرت دارد. این کامیون با نام نیکولا وان (one) از توربین گازی به‌عنوان ژنراتور استفاده می‌کند و با هر بار سوخت‌گیری می‌تواند ۱۲۰۰ مایل (۱۹۳۰ کیلومتر) را طی کند. تنها بعد از سه ماه از طرح اولیه خودرو این پروژه کاملا تغییر کرده است و به جای گاز قرار است از پیل سوختی و هیدروژن به‌عنوان منبع سوخت استفاده کند تا برق مورد‌نیاز خودرو در حال حرکت تامین شود. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ساخت جایگاه‌هایی است که خودروهایش بتواند سوخت مورد‌نیاز خود را که پاک هم است، دریافت کند، هر‌چند تولید هیدروژن از روش‌های پاک کار بسیار دشواری است و عموما از راه‌های پاک و سبز تولید نمی‌شود. در حال حاضر اما کارشناسان نسبت به موفقیت نیکولا وان امید دارند و به ادعاهای این شرکت خوش‌بین هستند. شرکت نیکولا‌موتور همان‌طور که قول داده بود طبق برنامه از خودروی خود رونمایی کرد که کاملا شبیه رندرهای اولیه ساخته شده است و خودرویی جذاب و زیبا و متعلق به آینده است.

در جشنی که به مناسبت رونمایی از این خودرو گرفته شده بود، مدیر اجرایی این کامیون‌ساز اعلام کرد که در حال ساخت ۳۰۰ جایگاه سوخت‌گیری هیدروژن است که تا سال ۲۰۱۹ به اتمام خواهد رسید. اینکه این شرکت چطور می‌تواند از پس مخارج هنگفت ساخت زیر‌ساخت‌ها و تولید مراکز تهیه هیدروژن برآید خود سوال مهمی است که نیاز به پاسخگویی دارد.

این مراکز تولید هیدروژن به جهت داشتن مزرعه‌های خورشیدی انرژی خود را از نور آفتاب تامین می‌کنند تا چرخه تولید کاملا پاک باشد و در این صورت است که می‌توان گفت تمام چرخه تولید پاک خواهد بود و خودروهم آلودگی نخواهد داشت. این خودرو‌ساز برای تولید ۵۰۰۰ دستگاه کامیون کشنده و قدرتمند و پاک برنامه‌ریزی کرده است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد. سوال‌های زیادی در رابطه با شرکت نیکولا‌موتور وجود دارد که نیاز به پاسخ دارند اما به ۶ سال گذشته که برگردیم به یاد گام هایاولیه تسلا‌موتور خواهیم افتاد که بسیار نا‌مشخص و پر از شک و شبهه بود و بسیاری از کارشناسان نسبت به ادعاهای تسلا نا مطمئن بودند و این شرکت را به چالش می‌کشیدند اما امروزه این خودرو‌ساز معادلات دنیای برقی‌ها را تغییر داده است و شتاب، قدرت و مقدار مسافتی را که می‌تواند با یکبار شارژ طی کند، کاملا افزایش داده است.