رویای سینمای مجانی
یاسین نمکچیان دهم بهمن سال گذشته بود که طرح «سینما سلام» برای آشتی مردم با هنر هفتم در روز سینما برگزار شد. طرحی که باعث شد سینمای ایران یکی از شلوغ‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری کند ومردم از چهار گوشه شهرهای کشور خودشان را به سینماها برسانندو مجانی به تماشای فیلم‌ها بنشینند. «سینما سلام» در شرایطی برگزار شد که در بسیاری از شهرها هجوم مردم آنقدرها زیاد بود که باعث شد حاشیه‌هایی هم به وجود بیاید.در بعضی نقاط شیشه‌های سینما را هم شکستند چون خیلی‌ها نتوانسته بودند خودشان را به سالن برسانند. اصلا در هیچ سینمایی جای سوزن انداختن نبود. مردم دست زن و بچه را گرفته بودند و حتی بعضی‌ها فامیل را هم خبر کرده بودند تا دسته جمعی به سینما بروند. بعد از آن موج گسترده‌ای از انتقادها شروع شد. موافقان و مخالفان رودروی هم صف‌آرایی کردند تا چگونگی اجرای طرح مدیران تازه از راه رسیده را به چالش بکشند. زمان زیادی از روی کار آمدن دولت یازدهم نگذشته بود و تصمیم‌گیری مدیران زیرذره بین قرار داشت. یک عده معتقد بودند اجرای «سینما سلام» نه تنها به آشتی مردم با سینما کمکی نکرده، بلکه آسیب هم رسانده است. در مقابل عده دیگری خلاف این نظر را داشتند وطرح را مناسب می‌دانستند. در راس همه آنها رئیس سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی قرار داشت که یک تنه دربرابر انتقادها ایستاده بود و اعلام می‌کرد بازهم طرح را اجرا خواهد کرد. حتی همان موقع وعده اجرای سینما سلام را در روزملی سینما داده بود. طبق اعلام صاحب‌نظران در آن مقطع، طرح «سینما سلام» به نظر می‌رسید کمی شتاب‌زده مطرح و عملی شده است،‌ به همین دلیل واکنش‌های زیادی را به وجود آورده بود. برگزار شدن طرح در روزی مانند پنج‌شنبه که به خودی خود سینماها مخاطب دارند،‌ مشورت نکردن با سینماها و پردیس‌های سینمایی، رایگان بودن سینما که به حضور بیش از حد و گنجایش مردم در سینماها منجر شد،‌ تعطیلی سینماها پس از اجرای طرح برای نظافت و برطرف کردن خسارات، لحاظ نشدن کرامت مردم و... از جمله مواردی بود که مخالفان با این طرح به آن اشاره می‌کردند. از آن طرف موافقان این طرح تاکید داشتند که این اقدام به آشتی مردم با سینماها منجر شد و نشان داد اگر امکانات به درستی فراهم باشد و فیلم خوبی هم در سینماها نمایش داده شود مردم با سینما قهر نیستند، مخصوصا اینکه عده‌ای برای اولین بار پا به سینما گذاشتند. حتی یکی از مخالفان گفته بود که قرار بود این طرح سلام مردم به سینما باشد، اما روز «حمله مردم به سینما» بود. زمان گذشت و آب‌ها از آسیاب افتاد و پرونده ابتکار مدیران به بایگانی سپرده شد اما در آستانه روز ملی سینما حرف و حدیث‌ها دوباره شروع شد. پرونده بسته شده باز شد و آتش زیر خاکستر زبانه گرفت. هیچ‌کس نمی‌دانست راه رفته دوباره تکرار می‌شود یا نه؟
شورای صنفی نمایش با اجرای طرح مخالف بود و پیشنهاد می‌کرد که به جای ارائه بلیت رایگان، هدیه‌ای را برای مخاطبان سینما که در این روز برای دیدن فیلم به سینما می‌روند در نظر گرفته شود. سینماداران هم تمایلی به اجرایش نداشتند. انگار تجربه قبلی چندان به مذاقشان خوش ننشسته بود. آنها می‌گفتند هنوز وعده مدیران سینمایی برای اجرای طرح قبلی عملی نشده و حتی پول قراردادشان با سازمان را دریافت نکرده‌اند و ضرر هم کرده‌اند. حبیب ایل بیگی مسوول اجرای طرح، اما خیلی سریع نسبت به حرف‌های مدیر سینما آزادی که مدعی بود پول سال گذشته را دریافت نکرده واکنش نشان داد و گفت که دوستان در ابتدای بررسی برگزاری «سینما سلام» رقم حدودی فروش یک روز سینماها در اواسط بهمن‌ماه را حدودا ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند و توافق هم شده است و ضمن اینکه سینما «آزادی» جزو اموال عمومی است و شهرداری تهران و حوزه هنری هم همیشه برای اجرای برنامه‌هایی که نفعش به کل کشور می‌رسد، تلاش می‌کنند. ایل بیگی پایش را در یک کفش کرده بود و از عملی شدن ایده قبلی حمایت می‌کرد و می‌خواست نظر سینماداران و صاحبان فیلم‌ها را هم جلب کند، هرچند محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران کشور مخالف نبود و می‌گفت اگر قرار است امسال هم این طرح در روز ملی سینما اجرا شود‌، باید هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم به گونه‌ای صورت بگیرد که هم حرمت مردم و هم حرمت سالن‌های سینما حفظ شود. کش و قوس‌ها ادامه داشت و یک هفته مانده به روز سینما هیچ کس از تصمیمی قطعی خبری نداشت. هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه این طرح امسال رایگان نیست و به صورت نیم بها برگزار می‌شود، اما مدیران سینمایی موضع منفی گرفتند و از اجرای رایگان آن خبر دادند. انگار اختلاف‌ها بیشتر شده بود و یک جوری مساله باید حل می‌شد. ابتدای هین هفته بود که در نشست خبری حبیب ایل بیگی به ناگهان تغییر موضع مدیران سینمایی آشکار شد. مثل اینکه در چند هفته اخیر بحث‌های متعددی صورت گرفته بود و دکتر ایوبی هم برای نمایش رایگان فیلم اعلام آمادگی کرده اما بعد از آسیب‌شناسی طرح نظرش برگشته بود و دیگر با اجرای رایگان مانند گذشته موافق نبود. ایل بیگی می‌گفت: چون امکان صحبت با تمامی سینماداران را نداشتیم به همین دلیل به‌سراغ مسوولان صنوف رفتیم تا در صورت همکاری طرح را اجرایی کنیم. دوستان شورای صنفی با رایگان بودن کامل طرح موافق نیستند و می‌خواهند که نیم‌بها باشد و ما از آنجا که هدفمان این است که برای سینما آورده‌ای داشته باشیم پیشنهاد آنها را پذیرفتیم. بنابراین روز جمعه مصادف با روز ملی سینما به منظور حمایت از سینمای ملی بلیت سینماها نیم بها خواهد شد.
حالا قرار است دومین «سینما سلام» برعکس سال گذشته رایگان نباشد و فردا سینماهای ایران با بلیت نیم بها میزبان علاقه‌مندان باشند. اتفاقی که بی‌تردید باعث می‌شود استقبال سال گذشته تکرار نشود، اما سینماداران را راضی نگه خواهد داشت. اینکه مردم فردا حاضر می‌شوند با بلیت نیم بها به تماشای فیلم‌ها بروند یا نه، سوالی است که نیاز به 24 ساعت صبر دارد، هرچند سینمای ایران در روزهای اخیر به خاطر اکران موفق «شهر موش‌ها 2» شرایط ایده‌آلی را پشت سر می‌گذارد و حتی پای آنهایی که سالی یک بار هم به سینما نمی‌روند به سالن‌های اکران باز شده است. اکران فیلمی که فروش بقیه فیلم‌ها را هم بالا برده است.