حال بد پلی اکریل

گروه گزارش- ۹ماه از سال ۹۵ می گذرد وکارگران شرکت پلی اکریل تنها سه ماه حقوق خود را دریافت کرده اند و پنج ماه را بدون هرگونه حقوق و مزایا روزگار می‌گذرانند ومدیریت هنوز نتوانسته مشکل نقدینگی خود را حل کند.در حالی‌که شرکت پلی اکریل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی‌استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تأمین کننده مواد اولیه حدود ۴۰۰ واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است،اما این روزها حال خوشی ندارد و از گوشه و کنار صدای اعتراض کارگرانش به گوش رسانه های می‌رسد.

شرکت پلی‌اکریل ایران با وجود حجم گسترده فعالیت، در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی مشکلات از جمله واردات محصولات مشابه از خارج و تأثیر حضور پشت‌پرده دلال‌ها، دچار بحران مالی شده و تشدید این وضعیت، پلی‌اکریل را تحت ماده ۱۴۱قانون تجارت قرار داده است، یعنی چیزی شبیه ورشکستگی.این قسمتی از خبری است که خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری های متعدد و روزنامه های سراسری و حتی شبکه سه سیما هم (برنامه حالا خورشید) در مورد مشکلات این شرکت توضیح و گزارش دادند اما بعد از چند ماه و تشکیل کمیته‌ای ویژه برای رفع بحران مالی پلی‌اکریل که با حضور وزیر صنعت و معدن، مدیرکل نساجی، نمایندگان استانداری اصفهان و سهامدار کارخانه برگزار گردید، هیات مدیره جدید معرفی شد. کارگران شرکت پلی اکریل از همه خوشحال تر و امیدوارتر بودند که شاید این هیات مدیره با کمک دولت و مسوولان بلند مرتبه بتوانند مشکلات شرکت را حل کنند و کار روی غلتک بیفتد، اما این خوشحالی و امیدواری چندان طول نکشید و با گذشت حدود چهار ماه از معرفی هیات مدیره جدید، فقط حقوق دو ماه کارگران(اردیبهشت و خرداد) داده شده است.برخی از معترضان،دولت را مقصر می دانند که کمک خود به مسوولان و هیات مدیره جدید را دریغ می کند، زیرا دولت قرار بوده است هزینه ای به این شرکت بدهد اما نصف این هزینه را به پلی اکریل داده است.

صدای اعتراض کارگران

یکی از کارگران در گفت و گو با سایت خبری تحلیلی صاحب نیوز گفته متاسفانه از ابتدای سال تاکنون پنج ماه از حقوق و مزایایم را دریافت نکرده ام و برای هزینه های زندگی مجبور به قرض از تمامی دوستان و آشنایان شده ام. کار و اشتغال در شهرستان مبارکه بسیار کم است و شرایط اقتصادی در آن خوب نیست، بنابراین نمی توانم به شغل دیگری نیز روی آورم و هزینه های زندگی خانواده ام را تامین کنم.این کارگر پلی اکریل گفت: دیگر روی قرض گرفتن از دیگران را ندارم، دیگران هم مشکلات زندگی خود را دارند و درآمد آنان نیز کفاف زندگی خودشان را می دهد، واقعا نمی توانم از آنان بیش از این قرض بگیرم.حتی هزینه خریدن نان برای خانه را ندارم و فقط مبلفی حدود ۱۳۰ هزار تومان به نانوایی محل بدهکار هستم.او ادامه داد: مسولان بالارتبه که حقوق و مزایای ما را به فراموشی سپرده اند، آیا می توانند یک شب را با شکم گرسنه سر بر بالین گذارند، من فرزندانم را باید به دلیل نبود پول با نان خشک بخوابانم و هر شب به علت شدت سرما بچه ها را به خانه برادرم بفرستم، آیا بهتر نیست این عزیزان مسوول کمی به وجدان خود رجوع کنند؟

وی ادامه داد: چگونه مسوولان تحمل بدهی گاز شرکت را ندارند اما از ما انتظار دارند چند ماه حقوق نگیریم و بدهیمان را تحمل کنیم.کارگر پلی اکریل با بیان اینکه بیشتر ما دارای چندین فرزند هستیم و هر فرزند در هر سنی هزینه های خاص خود را دارد، تاکید کرد: اگر فرزند یکی از ما دچار بیماری شود واقعا با چه پولی آنان را به بیمارستان ببریم و داروهای آنان را مهیا کنیم و یا برای فرزند مدرسه ای خود با چه پولی نوشت افزار و دیگر وسایل مورد نیاز را تهیه کنیم.وی با اشاره به عدم پرداخت حقوق در پنج ماه گذشته عنوان کرد: اقساط بانکی در چهار بانک دارم که هر کدام پنج ماه عقب افتاده است، آیا جواب اعتماد پرسنل مظلوم شرکت این است؟ کارگران شرکت پلی اکریل بدون اغراق در سخت ترین شرایط و بحران اقتصادی عظیمی که در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشته اند، صبوری پیشه کردند، با غیرت و حیا ثابت کردند که طبق فرمایش رهبرفرزانه انقلاب در سال اقتصادی اقدام و عمل مشکلات را تا حدی می توان تحمل کرد، اما دولت و مسوولان باید جواب این غیرت و گذشت کارکنان شرکت پلی اکریل را با حل مشکلات این شرکت بدهند.

عدم ثبات مدیریت

اصغر برشان در گفت وگو با دنیای اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت پلی اکریل اظهارکرد:مشکل پلی اکریل از آنجا شروع شد که هم واگذاری و هم خصوصی سازی آن به اهلش سپرده نشده و این افراد، کننده کار نبودند. در واقع این شرکت به فردی سپرده شد که مشکل سیاسی و اقتصادی داشت و آورده‌ای هم نداشت. از طرف دیگر این شرکت دیگر تنها تولیدکننده نیست و تکنولوژی این شرکت نیزبه روز نشده است.برشان ادامه داد: زمانی که کل صنعت نساجی کشور با بحران روبرو شد شرکت پلی اکریل هم وارد این مشکلات گردید البته عوامل دیگری هم در به وجود آمدن وضع فعلی این شرکت نقش داشتند که فرعی محسوب می‌شوند.وی افزود: این شرکت انباشت بدهی ۸، ۱۱ و ۱۸ میلیاردی طی سالیان گذشته داشته و عدم ثبات مدیریت‌ها با مشکل کمبود تولید همراه بوده و همه این شرایط موجب شده تا ۲۰۰۰ پرسنل آن دچار مشکل شوند.برشان تصریح کرد: حرکتی که امروز این شرکت انجام داده تنها چاره کوتاه مدت برای خروج از وضعیت فعلی است تا حداقل ۲۰۰۰ پرسنل با مشکل اشتغال مواجه نشوند. اگر این چاره کوتاه مدت بتواند چرخ صنعت این شرکت را حرکت بدهد دو هزار پرسنل حفظ می شود و برای این امر مدیریت پلی اکریل باید مواد را از خارج تامین کند.وی تاکید کرد: اگر همین امروز این شرکت بتواند فعال شود و اکریلیک این شرکت به جریان بیفتد، شرکت نه تنها نجات پیدا می کند بله به سوددهی هم می‌رسد، اما موضوع مهم و اساسی این است که بتواند بحث اشتغال موجود را حفظ کند.

مدیران جدید اعتماد و وقت می‌خواهند

یکی از مدیران پیشین شرکت پلی‌اکریل در گفتگو با دنیای اقتصاد عنوان کرد: برای رفع مشکل در هرمجموعه زمان نیازاست. شرکت پلی اکریل اکنون با مشکلاتی روبه روست که هیچکس منکر آنها نیست. آنچه که اکنون اهمیت دارد اعتماد و زمان دادن به مدیران است. وی که نخواست نامش فاش شود افزود: من از نزدیک شاهد تلاش تیم مدیریتی این شرکت هستم واین اطمینان خاطر را به شما می‌دهم که هیات مدیره جدید شرکت تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام خواهد داد.این مدیر بازنشسته شرکت پلی اکریل ضمن تاکید دوباره زمان برای حل مشکل ادامه داد:خرید مواد اولیه برای شرکت باید دراولویت قرارگیرد. چراکه تولید رفع کننده مشکلات است. شما فرض را براین بگیرید که حقوق کارگر پرداخت شود و برای مواد اولیه نقدینگی نماند.تولید با مشکل روبه رو می‌شود و دوماه دیگرهمین وضع است. وی در پایان یادآوری کرد:من اطمینان دارم که اندکی دیگر صبر واعتماد از کارگران زحمت‌کش و تلاش مدیران فعلی مشکل این شرکت را حل خواهدکرد.شهرستان مبارکه با توجه به ۴۵۰ صنعت فعال، در استان اصفهان رتبه اول آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است و تهیه شغل دوم یا شغلی برای جایگزین کردن کارگران این شرکت وجود ندارد و این کارگران هیچ منبع درآمدی جز پلی اکریل ندارند.