برگزاری سومین مرحله از مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

تا چندسال پیش تردد موتورهای سنگین در کشور به‌خصوص پایتخت با محدودیت و سخت‌گیری‌های زیادی همراه بود. در این دو، سه سال اخیر خوشبختانه شاهد آن هستیم که تردد این موتورها با برگزاری تورها، مسابقات، همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلف تا حدی سهل و آسان‌تر شده است که همکاری نهادهای مسوول در این زمینه جای قدردانی دارد. امسال در تقویم مسابقات موتور‌ریس کشوری ۶ مسابقه درنظر گرفته شده است. ۱۲ شهریور نیز سومین راند از این سری مسابقات در پیست سرعت مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. در حالی که ۶۴ شرکت‌کننده از ۷ استان برای سومین راند مسابقات موتورریس ثبت‌نام کرده بودند.

هیجان و صدای اگزوزها

قبل از شروع مسابقه شهزاد کیانی، دبیر فدراسیون به همراه یکتا مرام، تومیک بانوسیان و خاکسار (رئیس کمیته موتورریس) از وضعیت تیم‌های شرکت‌کننده در پیت‌استاپ بازدید کردند. موضوعی که در دیگر مسابقات کمتر دیده شده است. البته بهتر بود که رئیس فدراسیون نیز در این مسابقه حضور داشت و از بخش پیت‌استاپ دیدن می‌کرد تا موجب دلگرمی شرکت‌کنندگان و تشویق آنها شود. اما متاسفانه در روز مسابقه رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری حضور نداشت. عدم حضور رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در این گونه مسابقات به نوعی باعث کاهش انگیزه بین شرکت‌‌کنندگان خواهد شد و آنها از این مساله گلایه داشتند.

در ابتدای مسابقه تماشاگران کمتری روی سکوها حضور داشتند. آن هم مطمئنا به‌خاطر کلاس ۱۲۵سی‌سی بود. موتورهای سبک علاقه‌مندان کمتری دارد و چون در ابتدا مسابقه آنها برگزار می‌شود، تماشاگران وقت خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در هنگام برگزاری مسابقه موتورهای سنگین به پیست برسند. اکثر علاقه‌مندانی که برای دیدن این مسابقه به پیست سرعت ورزشگاه آزادی مراجعه می‌کنند پیگیر رقابت در کلاس ۶۰۰ و ۱۰۰۰‌سی‌سی هستند. برای کلاس ۱۲۵سی‌سی خودروی مارشال یک دستگاه ولوو XC۹۰ بود. خودرویی که توسط کمیته موتورریس درنظر گرفته شده بود تا به نوعی سطح استاندارد این مسابقه را بالا ببرد. البته حضور یک دستگاه مازراتی MC استراداله نیز به‌عنوان خودروی اصلی مارشال حال و هوای خاصی به مسابقه بخشیده بود.

خودرویی که تنها ۴ دستگاه از آن در ایران وجود دارد و قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد تومان دارد. این خودرو با رایزنی رئیس کمیته موتورریس برای این مسابقه درنظر گرفته شده بود. درکلاس ۱۲۵ سی‌سی۲۰ شرکت‌کننده حضور داشتند که درپایان علیرضا برقمدی توانست زودتر از دیگر شرکت‌کنندگان از خط پایان عبور کند. پشت سر وی حسین برومند و محمدامین کارخانه توانستند به ترتیب از خط پایان عبور و جایگاه دوم و سوم را کسب کنند. بعد از پایان کلاس ۱۲۵ سی‌سی نوبت به موتورهای خوش صدای کلاس ۶۰۰ سی‌سی رسید. موتورهایی که حجم انجین‌ آنها بین ۵۹۵ تا ۶۰۰ سی‌سی است. در روز تایم‌گیری علیرضا عباس جی توانسته بود با ثبت زمان ۵۰.۴۹۲ ثانیه بهترین تایم را در این کلاس به نام خود ثبت کند و در روز مسابقه در خط اول استارت قرار بگیرد. رقابت در کلاس ۶۰۰سی‌سی بسیار زیاد بود.

موتورهایی که در این کلاس حضور داشتند تقویت شده بودند و تاجایی که می‌شد از لوازم و تجهیزات جدیدی روی موتورها استفاده شده بود. رقابت در این کلاس بین علیرضا‌ عباس‌جی و مهدی نعیمی بسیار هیجان‌انگیز و نفسگیر بود. اما در دور آخر علیرضا عباس‌جی به‌خاطر زیاد خواباندن موتور خود در حین خروج از پیست کنترل خود را از دست داد و با زمین برخورد کرد و از مسابقه خارج شد. لحظه‌ای تلخ برای یک ورزشکار. البته مهدی نعیمی اخلاق ورزشکاری را هم به خوبی نشان داد و در لحظه اهدای کاپ قهرمانی به نفر اول، او و علیرضا عباس‌جی روی سکوی نفر اول قرار گرفتند. در این کلاس بعد از مهدی نعیمی، سلمان عضایی و علی شایگان به ترتیب از خط پایان عبور کردند و در سکوی دوم و سوم قرار گرفتند. بعد از کلاس ۶۰۰‌سی‌سی موتورهای ۲۵۰ سی‌سی وارد پیست شدند. در این کلاس که تنها ۸ شرکت‌کننده داشت علیرضا هاشمی با ثبت زمان ۵۸.۵۸۳ ثانیه نفر اول در خط استارت بود. وی که سابقه زیادی در این رشته دارد در روز مسابقه عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و توانست برسکوی اول کلاس ۲۵۰ سی‌سی قرار بگیرد. نفر دومی که از خط پایان عبور کرد مصطفی کهنی با شماره ۴ بود. بعد از وی هژیر احمدی با شماره ۷ از خط پایان عبور کرد تا در جایگاه سوم قرار بگیرد.

هیجان اوج می‌گیرد

نوبت به کلاس ۱۰۰۰ سی‌سی رسید. مازراتی ام‌سی استراداله درجلو حرکت می‌کرد و موتورهای ۱۰۰۰سی‌سی قدرتمند آرام در پشت آن مشغول گرم کردن تایرهای خود بودند. طبق نظر تیم برگزاری و فنی برای گرم کردن لاستیک‌ها یا به اصطلاح وارم‌آپ ۳ دور درنظر گرفته شده بود. در روز تایم‌گیری به‌خاطر اعلام اعتراض شرکت‌کنندگان این کلاس، ساسان اکبری با اخطار و کسب پنالتی از سوی تیم داوران از جایگاه ششم در خط استارت قرار گرفت. مهدی جابری نیز با زمان ۴۸.۹۹۷ ثانیه در جایگاه اول خط استارت قرار داشت و پشت سر وی محسن مرگن و حمید محسنی قرار داشتند. با شروع کلاس ۱۰۰۰سی‌سی رقابت بین چهارنفر اول هرلحظه درحال افزایش بود. ساسان اکبری به خوبی توانست از جایگاه ششم خود را پشت سر مهدی جابری برساند. اما این مهدی جابری بود که توانست زودتر از دیگر نفرات و مثل همیشه با شیطنت جزئی از خط پایان عبور کند. بعد از وی ساسان اکبری و محسن مرگن نفراتی بودند که از خط پایان عبور کردند و به ترتیب در جایگاه دوم و سوم کلاس ۱۰۰۰سی‌سی قرار گرفتند.

برگزاری سومین مرحله از مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

برگزاری سومین مرحله از مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور

برگزاری سومین مرحله از مسابقات موتور ریس قهرمانی کشور