آقای اقتصاددان!
بلاتر از کالج سنت ماریس سوئیس فارغ‌التحصیل شد و سپس مدرک مدیریت تجارت و اقتصاد خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد. او تا 1971، به عنوان بازیکن در لیگ‌های غیرحرفه ای سوئیس بازی می‌کرد. و بین سال‌های 1970 تا 1975 عضو هیات مدیره باشگاه Xamax سوئیس بود. شروع فعالیت حرفه ای او با ریاست روابط عمومی توریسم شهر والایزان بود و سپس در سال 1964، او به عنوان رئیس فدراسیون هاکی روی یخ سوئیس انتخاب شد. با حضور در این دو مسند، او در المپیک‌های سال 1972 و 1976 اولین حضور حرفه ای اش را تجربه کرد.
در فیفا
در سال 1981، بلاتر به عنوان دبیر کل فیفا انتخاب شد و پس از 17 سال حضور تحت ریاست ژائو هاولانژ، در سال 1998 موفق شد به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. سال 2002، مایکل زن روفینن، دبیر کل فیفا مدعی شد بلاتر در سال 98 با رشوه و فساد مالی، به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد و فیفا را در بحران فرو برد، هر چند بلاتر هرگونه تخلفی را رد کرد.او در سال 2002، در رقابت با عیسی هایاتو، رئیس کنفدراسیون آسیا، موفق شد بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. سال 2004پس از پیشنهادهایی که درباره لباس مورد استفاده در فوتبال زنان ارائه داده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. سال 2007 نیز بار دیگر عیسی هایاتو را در انتخابات فیفا شکست داد تا برای سومین بار پیاپی به عنوان رئیس فیفا برگزیده شود.سال 2011، پس از اینکه محمد بن همام، تنها رقیبش به دلیل رشوه و فساد مالی از رقابت کنار کشید، بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد. او در طول این سال‌ها، بارها متهم به فساد مالی شده است. اوج این اتهام، به اعطای حق میزبانی جام جهانی 2022 به قطر بود که با بررسی‌های انجام شده، فساد مالی ثابت شد و چندین عضو فیفا، متهم شناخته شدند. بن همام نیز مادام‌العمر از فعالیت‌های فوتبالی و مدیریتی محروم شد.
رابطه با ایران
سپ بلاتر در نشست ژوئن 2011 نام کسانی را ذکر کرده که از خانواده فوتبال جدا شده و در گذشته‌اند که در میان اسامی قید شده نام ناصر حجازی هم از کشور ایران مطرح شد و بلاتر با صحبت درباره ناصر حجازی به احترامش یک دقیقه سکوت در کنگره اعلام کرد و طی ارسال نامه‌ای به علی کفاشیان ابراز تاسف کرده و به طرفداران ناصر حجازی تسلیت گفت، اما حمایت سپ بلاتر تنها به فوتبال مردان ایران ختم نشد و بلاتر هنگامی که تیم فوتبال دختران ایران در المپیک جوانان سنگاپور 1389 مشارکت کرد و این بازی‌ها با مسابقه ایران مقابل ترکیه افتتاح شد، در استادیوم تماشاگر این بازی بود. وی پس از بازی از مشاهده دختران فوتبالیست ایرانی ابراز خوشحالی کرد و گفت به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی معتقدم درهای فوتبال باید به روی همه فرهنگ‌های جهان باز باشد و این هدف فوتبال است که همه دختران در همه جای دنیا بازی کنند. اما یکی از پررنگ‌ترین حمایت‌های سپ بلاتر از فوتبال ایران که برای ملت ایران و هواداران فوتبال جالب توجه بود هنگامی نمایان شد که لیگ امارات یا لیگ اتصالات در سال 2013 نام خود را توسط فدراسیون فوتبال امارات به «لیگ خلیج عربی» تغییر داد و این تغییر نام موجبات اعتراض فدراسیون فوتبال ایران را فراهم کرد اما شیخ سلمان بن ابراهیم، رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از این اقدام اماراتی‌ها حمایت کرد که بلاتر نیز این اقدام اماراتی ها را توهین‌آمیز تلقی کرد. شاید به همین دلایل هم کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران تا لحظه آخر هم تمام قد از او حمایت کرد و در آخرین انتخابات هم به او رای داد. او حتی دستگیری‌های اخیر فیفارا هم سناریویی علیه او دانست و گفت: « البته کاملا واضح است که ایجاد چنین حواشی و دستگیری برخی اعضا، از قبل برنامه‌ریزی و هماهنگ شده بود. برخی کشورهای آمریکایی و اروپایی سعی داشتند با ایجاد فشار به مقاصد خود برسند و توسط رسانه‌های خود اقدام به فرافکنی و ایجاد اختلال در انتخابات کردند.
رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان با اقدامات خود جو بدی برای فوتبال جهان و همین طور فیفا به وجود آوردند.» رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان این جمله گفت: «تنها هدف‌شان زیر سوال بردن انتخابات بود، چراکه معتقدم اگر صرفا بحث جلوگیری از فساد مطرح بود، این موضوع می‌توانست پیش از برگزاری کنگره و انتخابات فیفا و یا حتی پس از آن اتفاق بیفتد. اینکه این اتفاق در کشور سوئیس که کشوری غیر از محل اقامت دستگیر شدگان‌ است، رخ میدهد نشان‌دهنده اقدام از پیش تعیین شده برخی از آنهاست.» البته کفاشیان یک شوخی هم در مورد عدم حمایت از فیگو در انتخابات کرد: «لوئیس فیگو که خیلی خوش تیپ است. تازه گفته تیم‌های حاضر در جام جهانی را ۴۸ تا می‌کند. این یعنی ما دردسر زیادی برای حضور در جام جهانی نخواهیم داشت. ولی به صلاح مان نیست به او رای بدهیم. دل او به این سادگی‌ها با ما صاف نمی‌شود. لوئیس فیگو با ما برخورد داشته و این برخورد هم یادش می‌ماند! فکر کنم هنوز هم لگد حسین کعبی به صورتش را یادش هست و هیچوقت با ما ایرانی‌ها بی‌حساب نمی‌شود! به خاطر همین بهتر است ما از سپ بلاتر حمایت کنیم!»
انتخابات سال 2015
در سال ۲۰۱۱، بلاتر گفته بود که قصد دارد ۴ سال بعد بازنشسته شود ولی با این حال، در انتخابات سال ۲۰۱۵ شرکت کرد و با وجود جبهه ای که برای مقابله با انتخاب او به ریاست شاهزاده علی بن حسین شکل گرفته بود، موفق شد بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. با این حال، چند روز پیش از انتخابات، پرونده فساد مالی فیفا توسط پلیس فدرال آمریکا باز شد و چندین عضو آن به دلیل اتهامات فساد مالی، دستگیر شدند.
فشارها به بلاتر به بالاترین حد ممکن رسید تا جایی که او، کنفرانس خبری برگزار و در آن اعلام کرد قصد دارد از سمت خود به عنوان رئیس فیفا استعفا دهد. او در این کنفرانس خبری گفت: «فیفا تمام زندگی من بود... چیزی که برایم بیش از هر چیزی اهمیت دارد، فیفا و فوتبال در سراسر جهان است. مجمعی برای انتخاب جانشین من، به زودی تشکیل خواهد شد.»