گام‌های اتاق تبریز برای تحقق اقتصاد مقاومتی

اکبرفلاح/ دبیرکل اتاق تبریز

تاریخ آذربایجان و تبریز و گذشته پر فراز و نشیب و مه آلود این شهر کهن، حکایت از اتفاقات، حوادث، تحولات و دستاوردهای ارزشمند و گران سنگی دارد که بر تارک سرزمین پهناور ایران تجلی می‌کند. شهر تاریخی تبریز از قدیم مهد علم، فرهنگ، صنعت و تجارت بوده و بزرگان زیادی را در دامن خود تربیت کرده و با همت ستودنی مردان بزرگش به شهر«اولین‌ها» شهره گشته و بزرگان بسیاری در اقتصاد و تجارت از این خطه برخاسته و این شهر را به قطب تجاری ایران تبدیل کرده‌اند تا آنجا که اولین اتاق تجارت ایران در تبریز تاسیس شده است.

در عصر حاضر، اتاق‌های بازرگانی وظیفه راهبردی ایجاد فضاهای جدید در راستای تنظیم و توسعه روابط بازرگانی خارجی را با هماهنگی وزارتخانه‌های مربوطه به عهده دارند. از سوی دیگر، وظیفه ایجاد ارتباط و هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی را عهده دار هستند و با اقدامات نظری و عملی ‌به رشد و توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کنند. هیات نمایندگان دوره هشتم در شروع فعالیت در سال ۱۳۹۴با تشکیل جلسات، در جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادی، رونق کسب و کار و رفع موانع و مشکلات تولید در استان سعی وافر کرده و با برگزاری سمینارها و همایش‌ها، دیدار و نشست با هیات‌ها و فعالین تجاری، اقتصادی و پارلمانی کشورهای خارجی، با بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده در جهت ارتقای جایگاه اتاق بازرگانی تبریز و رشد و توسعه و شکوفایی اقتصادی استان نقش بدیعی ایفا کرده‌ است.

در این راستا، اتاق تبریز ضمن اصلاح ساختار سازمانی، تدوین آیین‌نامه‌های نوین مدیریتی، پویایی و چابک‌سازی سازمانی با محور دقت، سرعت و حفظ کرامت و منزلت مراجعین، نظام اداری را سامان داده و با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و دعوت از کارشناسان مجرب، مشکلات موجود در حوزه تولید، صنعت و اقتصاد را واکاوی کرده و با انعکاس نظرات خود درخصوص قوانین، مقررات و ضوابط بازدارنده و دست و پاگیر به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در جهت حل مشکلات پیش‌رو اقدامات اساسی انجام داده‌ است. اعضای اتاق تبریز پس از کسب موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری، با هیات‌های بلندپایه تجاری و اقتصادی کشورهای خارجی دیدار و با معرفی توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و مزیت‌های استان، زمینه مشارکت در سرمایه‌گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های بزرگ را فراهم کرده است. امید است شرایط ایجاد شده بعد از برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، زمینه‌های رونق اقتصادی کشورمان را فراهم کند و اتاق تبریز نیز بتواند در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و اجرایی کردن فرامین معظم له در سال ۹۵ (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) نقش خود را در رشد، توسعه و شکوفایی پایدار اقتصاد استان و بهبود فضای کسب و کار ایفا کرده و در این راستا قدم‌های موثری بردارد.