مهدی اکبر زاده بهداشت و سلامت به عنوان دو نیاز دائمی که همواره در حال پیشرفت و نوآوری هستند، یکی از عوامل مهم در پیشرفت و بالندگی کشورها به شمار می‌آیند. با توجه به اهمیت این موضوع بوده که در اصول 3، 29، 43 و100 قانون اساسی کشور بر توسعه بهداشت و سلامت تاکید شده و ماده 29 به طور مستقیم دولت را موظف کرده است که برای یکایک مردم این مهم را فراهم سازد. تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر کشور ما اعمال شده موجب کم شدن ارزش پول ملی و تامین نشدن منابع ارزی و مالی نظام سلامت و بهداشت کشور شده است. اما اینک انتخاب آقای دکتر روحانی...
... به عنوان رئیس جمهور و دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی باعث گشوده شدن روزنه‌های امیدی در نظام سلامت و بهداشت کشور شده است. پس از انتخاب دکتر قاضی‌زاده هاشمی برای سمت وزارت بهداشت، توقعات و انتظارات عمومی افزایش زیادی یافته اما انتظارات مردم و جامعه پزشکی و درمانی استان خراسان رضوی از وزیر خراسانی چندین برابر شده است. نگارنده این یادداشت به عنوان دانشجوی داروسازی به چند مورد از نیازها و چالش‌ها بهداشتی و درمانی استان اشاره می‌کند؛ باشد که وزیر محترم و مدیران منتخب ایشان با عطف توجه بیشتر به این موارد گام‌های موثرتری در جهت حل و رفع این مشکلات بردارند.

کمبود و گرانی دارو اولین معضل خراسان و کشور
افزایش نرخ ارز در چند سال اخیر و تامین نشدن ارز کافی برای واردات دارو باعث چند برابر شدن قیمت دارو در سطح کشور و استان شده است. در کنار آن، کم شدن توان واردات مواد اولیه تولید دارو باعث کم شدن تولیدات داخلی شده که به نوبه خود تاثیر به سزایی در کم شدن و حتی نایاب شدن دارو داشته است. در پی گرانی دارو و نبود آن، عموم مردم دچار مشکل شده‌اند اما باید توجه داشت که بیماران خاص و سرطانی بیشتر از دیگران در تنگنا قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در برنامه پیشنهادی وزیر محترم به بحران دارو توجه خاصی شده است که از جمله می‌توان به تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و پیگیری رفع مشکلات نقدینگی و تسهیل فرآیند تامین ارز مورد نیاز صنایع دارویی اشاره کرد. همگان انتظار دارند در گام اول هرچه سریع‌تر این بحران کنترل شود و پس از آن ساماندهی مناسبی برای دارو که مهم‌ترین عنصر چرخه درمان وسلامت است، انجام گیرد.

افزایش قیمت و کم شدن
وسایل مورد نیاز جامعه پزشکی
چالش‌ها در نظام سلامت فقط به بحران دارو ختم نمی‌شود، افزایش قیمت و کم شدن وسایل و مواد مورد نیاز در جامعه پزشکی دومین چالش سلامت در استان است. کم شدن ابزارهای درمانی همچون باند و نخ بخیه که جزء ابتدایی‌ترین مواد لازم در نظام سلامت است، کم شدن تولیدات و ضعف در چرخه تهیه آن را نشان می‌دهد. افزایش هزینه‌ها و به صرفه نبودن تولیدات باعث کم شدن این لوازم شده است.

افزایش هزینه‌های درمان
در پی تورم‌ روز افزون سال‌های گذشته، هزینه‌های جاری زندگی افزایش یافته و طبیعتا هزینه‌های بخش درمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. افزایش ۱۸درصدی تعرفه دولتی و افزایش ۲۹ درصدی در تعرفه‌های بخش خصوصی هزینه‌ها را بیش از پیش سنگین کرده است. افزایش تعرفه‌ها باعث شده است مراجعان بیشتر به سمت بیمارستان‌های دولتی بروند، اما باید توجه داشت که بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از بیماران باشد و حتما باید بخش خصوصی نیز به کار گرفته شود. همه اینها نشان دهنده توزیع نامناسب منابع مالی در بخش سلامت و درمان است، به طوری که در برنامه وزیر محترم تأمین مالی توسط دولت۱/۲۰ %، بیمه‌های دولتی ۶/۱۸%، بیمه‌های خصوصی ۳/۷%، و پرداخت مستقیم از جیب مردم ۹/۵۳% آمده است. نیاز مداوم مردم برای درمان امری ناگزیر است در نتیجه نیاز است که وزارت بهداشت در جهت توسعه سلامت برنامه‌های مدون و مشخصی داشته باشد.

توجه به مقوله گردشگری سلامت در استان
خراسان رضوی و علی‌الخصوص مشهد به دلیل وجود مراکز درمانی درجه یک و حضور کادر پزشکی مجرب یکی از هدف‌های گردشگری سلامت در کشور است، به طوری که سالانه بیش از ۱۲هزار نفر برای درمان و استفاده از امکانات درمانی به این استان مراجعه می‌کنند که خود یکی از منابع درآمد استان به حساب می‌آید. اما آیا ظرفیت‌های استان بیش از توانی نیست که در حال حاضر استفاده می‌شود؟ قطعا جواب مثبت است. اما نیاز به تبلیغ برای جذب سرمایه‌گذار به منظور احداث مراکز درمانی و بهزیستی یک امر مهم به حساب می‌آید و در کنار آن نیاز به کمک ویژه وزارتخانه نیز یک امر بدیهی است.

توجه ویژه به دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از قوی‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، انتخاب وزیری خراسانی که خود دانش‌آموخته این دانشگاه است نیز تایید بارزی بر این مدعا است. تصویب بیش از ۳۷۵ طرح در دانشگاه که بودجه‌ای بالغ بر ۱.۸میلیارد تومان داشته است، نشانه جدیت و توان این دانشگاه در مقوله پژوهش است. اما توانایی‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه خیلی بیشتر از موارد فوق است و می‌تواند در سایه حمایت‌ها و توجه‌های ویژه وزیر خراسانی بیشتر شود.

کمبود امکانات و کادر درمانی متخصص در شهرستان‌های استان
حضور انبوه بیماران شهرستانی (شهرستان‌های استان خراسان رضوی) علی‌الخصوص در بیمارستان‌های دولتی نشان از کمبود امکانات درمانی و نبود متخصصان مناسب در شهرستان‌ها است که خود هزینه مضاعفی را بر این شهروندان تحمیل می‌کند. انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی با حمایت‌های وزارت‌خانه برنامه مناسبی را برای برطرف نمودن این معضل و مشکل ارائه نماید.
در پایان امیدواریم تلاش‌های وزیر محترم باعث رفع کمبودها و یا کم شدن معضلات بخش بهداشت و درمان شود تا با توجه به توان علمی بالای جامعه پزشکی استان، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد برابری ظرفیت‌ها باشیم و خدمات ارائه شده در شان و جایگاه شهروندان عزیز خراسانی باشد.