گذشته از تجهیزات هوشمندی که جزئی از ابزارهای کار ما شده‌اند کم کم باید به لباس‌هایی عادت کنیم که دیگر بی حرکت و ساخته شده از جنس پارچه و پشم و چرم نیستند. آنها متصل به تجهیزاتی هستند که هوش مصنوعی را به گونه‌ای دیگر پیش روی ما قرار می‌دهند. این پوشیدنی‌های باهوش را باید بپوشید تا بتوانید کاربری‌های آن را تجربه کنید. در ادامه با برخی از این پوشیدنی‌های هوشمند آشنا شوید.

ضدخواب هوشمند برای رانندگان

برای اینکه نگران خواب آلودگیتان هنگام رانندگی نباشید می‌توانید یک انگشتر را که مانند یک حلقه دور دستتان جای می‌گیرد دردست کنید تا احتمال خواب رفتن هنگام رانندگی را به شما گوشزد کند. این انگشتر تمرکز شما را هنگام رانندگی می‌سنجد و ۵ دقیقه قبل از اینکه کسل‌کننده‌شدن رانندگی باعث حادثه‌ای تلخ شود، هشدار می‌دهد. در این محصول هوشمند که Stopsleep نام دارد ۸ حسگر تعبیه‌شده در این دستگاه بر حرکات شما نظارت نامحسوس می‌کند و به‌ محض تغییر الگوی نرمال رانندگی صدایش در می‌آید.این محصول ۱۹۰ دلاری دارای دو حلقه تنظیم‌کننده روی دو انگشت دست کنار هم است و با نور، ارتعاش و صدا راننده خواب‌آلود را سرحال می‌کند و با یک بار شارژ می‌توانید به مدت ۱۵ ساعت از آن استفاده کنید.

پوشیدنی هوشمند برای نابینایان

تجسم محیطی که نابینایان در آن قدم بر می‌دارند به وسیله یک دستگاه پوشیدنی نیز یکی از عجایب دنیای هوشمند است. اخیرا یک پیشانی بند برای بیماران نابینا و کم‌بینا ساخته شده که محیط اطراف کاربر را برای کمک به وی در جهت اجتناب از موانع توصیف می‌کند. این فناوری جدید که «هروس» نام دارد و نام خود را از یکی از اساطیر مصر باستان وام گرفته توانایی تشخیص چهره و اشیاء و همچنین خواندن نشانه‌ها و کتاب‌ها را نیز دارد. در اساطیر مصر باستان چشم هروس نمادی از شفا و ترمیم شدن است. دستگاه هروس، از یک بند تشکیل شده که به دور سر بسته شده و دو گوشی و دو دوربین جانبی که در یک سمت سر ساخته شده است، دارد. این دوربین‌ها به دقت بر روی هر چیزی که در مقابل کاربر قرار دارد متمرکز شده و هر آنچه را که مشاهده می‌کنند به کاربر از طریق گوشی اطلاع می‌دهند.به این ترتیب، کاربر می‌تواند هر آنچه را در اطراف اتفاق می‌افتد بشنود و صدای دستگاه برای شخص دیگری ایجاد مزاحمت نمی‌کند.

این پیشانی بند به یک دستگاه پردازنده که دارای یک باتری بوده و به اندازه گوشی‌های هوشمند است از طریق یک کابل ۱ متری (۳/ ۳ فوت) متصل می‌شود. کاربران می‌توانند میزان صدا و تنظیمات کلی را از طریق دکمه‌ای که بر روی واحد پردازنده و پیشانی بند قرار دارد تغییر دهند. این فناوری به الگوریتم یادگیری عمیق مجهز است تا هر آنچه می‌بیند را به درستی تشخیص دهد. همچنین برای درک فاصله تا اجسام و افراد مختلف به سیستم ناوبری مجهز شده است. هروس همچنین می‌تواند یک نوع از لیست مخاطبین مبتنی بر صورت افراد را با اسکن چهره پدید آورد و به هر چهره یک نام اختصاص دهد. بنابراین در هر زمان دیگری که مجددا با آن شخص روبه‌رو شود به کاربر اعلام می‌کند. این اتفاق درباره اشیاء بی جان نیز می‌افتد تا به یک فرد نابینا برای تمایز بین یک بطری آب و یک بطری شیر کمک کند. این دستگاه به صورت چندبعدی نیز کار کرده و می‌تواند به صورت همزمان چند کار را با هم انجام دهد. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود این فناوری در ژانویه ۲۰۱۷ روانه بازار شده و قیمت آن حدود ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

ساعتی که با گرمای بدن شارژ می‌شود

برای شارژ ساعت‌های هوشمند نیز حالا محصولات جدیدی ساخته شده است که از بدن کاربرش انرژی می‌گیرد و شارژ می‌شود. یک شرکت در کالیفرنیای آمریکا برای اولین‌بار ساعت هوشمندی عرضه کرد که با گرمای ساطع شده از پوست شارژ می‌شود. با استفاده از این فناوری دیگر نیازی به شارژ وسایل الکترونیک قابل حمل مثل ساعت هوشمند نیست و انرژی مورد نیاز جهت فعالیت این وسایل به صورت مستقیم از گرمای بدن حاصل می‌شود. فناوری ترموالکتریک به بیان ساده تبدیل مستقیم اختلاف دما به ولتاژ الکتریکی است. یک دستگاه ترموالکتریک وسیله‌ای است که در صورت وجود اختلاف دما در دو بخش آن اختلاف پتانسیل ایجاد می‌کند. در مقیاس اتمی در مواد ترموالکتریک، دمای اعمال شده سبب می‌شود تا حامل‌های بار الکتریکی در ماده از قسمت گرم به قسمت سرد حرکت کنند. ساعت هوشمند این شرکت دارای حسگرهای متعددی مثل گام شمار، شاخص مصرف کالری، حسگر وضعیت خواب و حسگر تخمین توده بدنی و شاخص BMI است.

لباسی که گرما دارد

از این پس فقط پوشیدن لباس به واسطه پارچه‌ای که ضخیم یا نازک است شما را گرم نمی‌کند بلکه حالا لباس خاصی از الیاف ساخته می‌شود که با نور خورشید شما را گرم خواهد کرد. به تازگی دانشمندان پارچه‌ای طراحی کرده‌اند که انرژی خورشیدی را در خود ذخیره می‌کند. چنین طراحی نیاز به پیشرفت‌های جدید در زمینه الکترونیک دارد و محققان سعی دارند این نیرو را در لباس‌های کاربران ایجاد کنند. حالا محققان دانشگاه فلوریدا دستگاهی طراحی کرده‌اند که شبیه باتری خودشارژ است که انرژی خود را از خورشید تامین می‌کند. آنها این عمل را بر روی پارچه انجام داده‌اند.در داخل این پارچه رشته‌هایی از مس نازک، انعطاف‌پذیر و سبک وجود دارد. در یک طرف پارچه سلول خورشیدی و در طرف دیگر باتری قرار دارد. زمانی که این پارچه در معرض نورخورشید قرار گیرد، انرژی را در خود ذخیره و به داخل باتری هدایت می‌کند. چگالی انرژی برای هر سانتیمتر مکعب به میزان ۱۵/ ۱ میلی مگاوات ساعت و چگالی انرژی آن ۲۴۳ میلی وات در سانتیمتر مکعب است. محققان اظهار کرده‌اند: استفاده از این پارچه‌ها در حال حاضر برای تامین انرژی تلفن‌های همراه و وسایل قابل حمل است و روزی برای تامین انرژی اتومبیل‌های برقی هم استفاده خواهد شد.

طراحی مد با کتانی‌ هوشمند

اخیرا کفش‌های کتانی هوشمندی طراحی شده‌اند که امکان شارژ بی‌سیم، گام‌شماری، ثبت تصاویر لحظه‌ای و پخش تصویر و انیمیت بر روی کفش را ارائه می‌دهند. چنانچه به دنبال کفش متفاوتی هستید، پس کالای جدید کمپین جمع‌سپاری (کراود فاندینگ) شرکت Indiegogo را از دست ندهید. کفشی که بنا به ادعای طراح آن، هوشمندترین کفش‌کتانی است. شما می‌توانید طرح‌ها، انیمیت‌ها و عکس‌های ذخیره شده در گوشی‌هوشمند خود را بر روی صفحه ‌نمایش کوچک کفش که از سنسورهای مخفی و نمایشگر LED تشکیل شده، نمایش دهید. جکسون دونگ، طراح این کفش می‌گوید: ارتباط کفش با گوشی از طریق بلوتوث انجام می‌شود. شما می‌توانید یک عکس بگیرید، طرح دلخواه را رسم کنید یا حتی اگر کدنویسی بلد باشید، الگوریتم خود را بنویسید و برای کفش ارسال کنید تا تصویر مورد نظرتان در کفش دیده شود.

سه نوع از کفش‌های Vixole در بازار موجود است، از مدل تک‌رنگ LED تا تمام‌رنگ OLED. در بعضی مدل‌ها ویژگی‌های هوشمندی به‌کار رفته است، مانند شارژ بی‌سیم، گام‌شمار دقیق، سنسورهای حرکتی مخفی برای ضبط داده‌های لحظه‌ای (RTD) - که شکل حرکت شما را روی کفش بازنمایی می‌کند - و هماهنگی با رابط‌های نرم‌افزاری (API) در زمان اجرای بازی‌های واقعیت مجازی (AR/ VR)، پس امکان سفارشی ساختن کفش خود را دارید.مدل‌های Vixole Plus از سنسورهای ارتباط حوزه نزدیک (NFC) بهره می‌برند که امکان تبادل اطلاعات با کفش Vixole دیگری را می‌دهد. برای انجام این کار هر دو نفر باید کفش خود را سه ثانیه لمس کنند.دونگ اضافه می‌کند: این دقیقا مانند یک تابلوی نقاشی است، مردم می‌توانند هرطور که دوست‌ دارند ظاهر کفش را تغییر دهند. هرچقدر به مد و ظاهر خود اهمیت می‌دهید، اما در نهایت لباس شما را فرد دیگری طراحی کرده است. پس این فرصت خوبی است تا با استفاده از خلاقیت خود، طراح مد خود شوید.

چکمه‌ای با یخ‌شکن نامرئی

با یک چکمه باهوش می‌شود کاری کرد که سرخوردن روی یخ و برف‌ها کمتر شود چراکه یک مخترع سوئدی سری جدیدی از چکمه‌های زمستانی را توسعه داده که دارای یخ شکن‌های قابل تغییر است.این چکمه‌ها که Gripforce نام دارند، برای جلوگیری از سقوط بر روی یخ و برف و همچنین برای استفاده در محیط‌های مختلف مانند محل کار و مهمانی در سرمای زمستان مناسب است. در حالت عادی، این یخ شکن‌ها در داخل حفره‌هایی که در کفه کفش تعبیه شده قرار گرفته‌اند و این کفه سفت و محکم از بیرون زدگی آنها و تماسشان با زمین جلوگیری می‌کند. اما زمانی که این یخ شکن‌ها با استفاده از یک سوئیچ کوچک که در سمت داخلی هر یک از چکمه‌ها تعبیه شده بیرون می‌زند، با زمین تماس برقرار کرده و از لیز خوردن و افتادن فرد روی سطوح یخ زده و لیز جلوگیری می‌کند.سازنده این چکمه‌ها می‌گوید که در جاهایی مانند زمین نرم که با یخ و برف پوشیده شده می‌توان از یخ شکن‌های این چکمه استفاده کرد و در مقابل بر روی سطوحی مانند بتن یا کاشی که سفت و محکم هستند از حالت عادی این کفش‌ها بهره برد.کاربران در هنگام راه رفتن بر روی سطوح چوبی باید از غیر فعال بودن سوئیچ این یخ شکن‌ها اطمینان حاصل کنند. این چکمه بر اساس دو فاکتور وزن بدن فرد و همچنین میزان استحکام سطوح طراحی شده است. این چکمه در حال حاضر برای جمع آوری منبع مالی در جهت تولید انبوه بر روی وبسایت Kickstarter قرار گرفته و اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، تا اکتبر ۲۰۱۷ روانه بازار خواهد شد.

دستبندی که احساسات را می‌فهمد

کم‌کم به سویی پیش می‌رویم که پنهان کردن احساسات هم سخت است و دیگر برای تشخیص احساس‌هایی از نوع خشم، استرس و نگرانی و خوشحالی، به نگاه کردن به صورت طرف مقابل نیازی نیست چراکه تنها کافی است نگاهی به دستبندش بیندازید. یک شرکت اوکراینی برای اولین‌بار دستبند هوشمندی ساخته است که علاوه‌بر قابلیت تشخیص فشار خون و ضربان قلب می‌تواند انواع احساسات مثل استرس، خشم، خوشحالی و غم را شناسایی کند.آدام پالین، نماینده شرکت اوکراینی Planexta در آمریکا عنوان کرد: دستبند جدید دارای سه حسگر بسیار دقیق است که دو حسگر سیگنال R-peak را بررسی کرده و حسگر سوم سایر فعالیت‌های بدن را تشخیص می‌دهد. گجت هوشمند پس از ۱۰ ثانیه اسکن سیگنال‌های بدن، وضعیت جسمی و روانی کاربر را تشخیص داده و اطلاعات خروجی را بر روی نمودار و به صورت اشکال گرافیکی زیبا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اطلاعات خروجی از دستبند هوشمند مطابق با سلیقه کاربر با اشکال مختلف قابل نمایش است و کاربران می‌توانند با توجه به این اطلاعات از وضعیت سلامتی و وضعیت روانی خود آگاه شوند. قیمت این دستبند هوشمند ۱۳۰ دلار است که سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهد شد.