دنیای اقتصاد- بخش ثابت(استاتور)، یکی از بزرگترین موتورهای نورد گرم (موتور قفسه R۱) با همت کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و همکاری شرکتهای سازنده داخلی بومی سازی شد. این خبر را احمد ذوالفقار بیک رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه داد و در این خصوص تصریح کرد: در راستای اهداف مدیریت سازمان مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی سازندگان داخل و حمایت از آنها، درخصوص خرید دو نیم استاتور موتور KVA ۴۴۱۰ واحد نورد گرم از شرکتهای داخلی که در این زمینه توانمند بودند استعلام بعمل آمد که پس از برگزاری مناقصه، شرکت رشد صنعت نیرو با همکاری کارشناسان واحد خرید قطعات یدکی ساخت داخل و دفتر فنی تعمیرات نورد گرم سرانجام پس از۱۵ ماه کار و تلاش این تجهیز بسیار حساس بومی سازی و آماده بهره برداری شد.

وی دستیابی به دانش فنی ساخت این استاتور را یکی از بزرگترین مزایای این بومی سازی برشمرد و افزود: با توجه به تحریم ها و محدودیت هایی که پیش روی خرید خارجی این استاتور بود، با این اقدام از نظر اقتصادی بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال صرفه جویی شد علاوه بر این کشور عزیزمان ایران به جمع سازندگان این تجهیز فوق سنگین در جهان پیوست. در همین رابطه بهمن میرزاخانی رئیس دفترفنی تعمیرات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه با بیان اینکه موتور قفسه R۱ نورد گرم یک موتور DC، ۴۴۱۰ کیلو واتی است که از لحاظ قدرت یکی از بزرگترین موتورهایDC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولادمبارکه میباشد، اضافه کرد: قفسه R۱ یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین تجهیزات نورد گرم است که بدون آن نورد به سختی و در شرایط سخت میسر میشود. موتور این قفسه ساخت شرکت مارلی ( MARELI) کشور ایتالیا است که بخش ثابت آن (شامل دو نیم استاتور هر یک به وزن تقریبی ۴۰ تن) فاقد یدکی بوده و هیچ گونه مدرک و نقشه ساخت هم نداشت .

در ادامه این گزارش مهران بهرامی کارشناس تعمیرات پیشگیری نورد گرم گفت:در سیستم اولیه قطعات یدکی فولاد مبارکه فقط برای آرمیچر موتور قفسه R۱ (به دلیل خرابی و نیاز بیشتر آرمیچر) پیش بینی خرید و تأمین قطعه یدکی شده بود ولی اکنون بعد از گذشت بیش از ۲۳ سال کارکرد از این موتور به مرور استاتور و عایقهای سیم پیچ آن نیز ضعیف شده بودند که همین امر سبب بروز چندین مورد اتصالی در بین سیم پیچ های استاتور و در نتیجه، تحمیل توقفات ناخواسته به خط نورد گرم شد از این رو نیاز مبرمی به تعویض استاتورها احساس می شد که همین نیاز در نهایت منجر به بومی سازی این استاتور شد. احمد ذوالفقار بیک رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه در خاتمه از همکاری خوب و صمیمانه واحدهای تعمیرگاه مرکزی،تعمیرات و دفتر فنی تعمیرات و بهره برداری ناحیه نورد گرم و همچنین واحد خرید که در کسب این موفقیت ملی همت گماردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.