تنها 25 درصد بودجه مصوب سال 91  در اختیار استان قرار گرفته است
با توجه به عدم گفتگوی هیچ یک از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش، گزارش وضعیت آموزش و پرورش استان بر اساس آمار ها و مصاحبه پیشین رئیس این سازمان تهیه شده است که از نظرتان می گذرد.محمدتقی فخریان، رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استان در نشست خبری خود، اعلام کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت موظف است، سالانه بودجه‌ای را به نوسازی مدارس اختصاص دهد که متاسفانه در سال گذشته فقط 25 درصد این بودجه در اختیار استان قرار گرفته است.احمد خاکسانی، مدیر آموزش ‌و پرورش گناباد هم گزارش داد:
۲۵ درصد پروژه عمرانی، آموزشی و تجهیز مدارس توسط خیّران این شهرستان در دست ساخت است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر این پروژه‌ها به صورت مشارکتی انجام شده است، بعضی از خیران سهم خود را تا ۵۰درصد پرداخت کرده‌اند، اما متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن سهم ۵۰ درصدی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی، بیشتر پروژه‌ها نیمه‌تمام و یا برای حداقل تامین اعتبار بدون استفاده مانده است.
سالانه ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات آموزش و پرورش به هزینه اجاره مدارس پرداخت می‌شود
در زمینه وضعیت مالکیت مدارس نیز ریاست سازمان آموزش و پرورش استان، گفته است: با وجود آنکه طی سال‌های گذشته تعداد مدارس استیجاری در استان کاهش چشمگیری یافته اما همچنان ۲۱۰ مدرسه استان استیجاری است و سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات آموزش و پرورش برای پرداخت هزینه اجاره این مدارس هزینه می‌شود. وی تصریح کرد در صورتی که اعتبارات سالانه مصوب مجلس به صورت کامل پرداخت شود، تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد مدارس استیجاری در سراسر کشور به صفر خواهد رسید، اما متاسفانه در سال گذشته تخصیص این بودجه محقق نشد.
در این گزارش آمده است، تعداد دانش آموزان کلاس‌های درس در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، موضوع دیگری بود که مدیر کل آموزش و پرورش درباره آن گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۴ دانش آموز در استان ثبت نام شدند که پیش بینی می‌شود در سال جدید تعداد دانش آموزان ۲ درصد افزایش یابد. وی افزود تا کنون ۹۶ هزار دانش آموز در سامانه ثبت‌نام مدارس استان نام‌نویسی شده‌اند و ثبت‌نام بقیه دانش آموزان نیز طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
نرخ کرایه سرویس مدارس به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد
به گزارش قدس، نرخ کرایه سرویس مدارس به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و علاوه بر این ۷هزار و ۴۳۶ خودرو در اختیار آموزش و پرورش برای ایاب و ذهاب دانش آموزان قرار گرفته است که از این تعداد راننده ۳ هزار و ۳۷۰ خودرو خانم‌ها هستند. مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه اگر عدم صلاحیت شرکتی در طول سال محرز شود، بلافاصله لغو قرارداد خواهد شد، افزود: ۱۳۱ هزار دانش‌آموز از امکانات سرویس‌دهی مدارس برخوردار می‌شوند. وی تصریح کرد در سال گذشته ۷ شرکت کارت زرد و قرمز دریافت کردند.
هوشمندسازی مدارس و گلایه‌هایی مبنی بر دریافت کمک‌های اجباری والدین
در انتها، موضوع هوشمندسازی مدارس که از سال تحصیلی گذشته آغاز شد و گلایه‌هایی را مبنی بر دریافت کمک‌های اجباری از والدین در پی داشت، موضوع دیگری بود که مدیر کل آموزش و پرورش استان در این‌باره گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته دولت برای هوشمندسازی مدارس هیچ کمکی نکرد، برخی از مدیران مدارس ناگزیر بودند براساس تصمیمات انجمن‌های اولیا و مربیان مبالغی را از والدین دانش‌آموزان دریافت کنند.
فخریان با اشاره به این که مصوبات انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس را قانونی می‌دانیم، افزود: باید قبول کرد که هوشمندسازی مدارس بدون مشارکت والدین بسیار دشوار است، هرچند تاکید کرده‌ایم دریافت این کمک‌های نقدی و غیرنقدی نباید اجباری باشد. وی با اشاره به اینکه این موضوع یکی از دلایل برخورد با مدیران متخلف بوده است، افزود: در سال گذشته ۱۶۰ مدیر مدرسه تذکر کتبی گرفتند و ۷ نفر آن ها نیز عزل شدند. به گفته وی تا کنون ۳ هزار و ۲۰۰ مدرسه در استان هوشمندسازی شده‌اند اگرچه هنوز هوشمندسازی مدارس در ایران با استانداردهای مدنظر فاصله بسیاری دارد و به استفاده از ویدئو پروژکتور و لپ تاپ در یک کلاس درس مدرسه خلاصه نمی‌شود.
همچنین فخریان گفت: ممکن است اجبار مدیران هم در کمک‌های نقدی و غیرنقدی و غیرنقدی والدین تاثیرگذار بوده باشد، اما بسیاری از آنها توانسته‌اند رضایت والدین را جلب کنند تا از این موضوع گلایه‌ای نداشته باشند.



آموزش و پرورش خراسان؛ سازمانی که پاسخگو ندارد
به مناسبت فرا رسیدن اول مهر و بازگشایی مدارس مناسب دیدیم در گزارشی مفصل به بررسی وضعیت آموزش و پرورش استان بپردازیم، به همین منظور پس از انجام مطالعات زمینه‌ای و شناسایی معضلات و ابهامات، نکات و سوالات مورد نظر را مشخص کردیم تا با جناب آقای فخریان ریاست سازمان آموزش و پرورش استان مطرح کنیم. اما متاسفانه ۴ روز تلاش پیوسته و پیگیر ما برای ارتباط با مسئول مربوطه بی‌نتیجه ماند و واحد روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان هیچ همکاری ای در این زمینه نکرد. در نخستین روز آقای محمدزاده، مدیر روابط عمومی سازمان آموزش و پروش استان و آقای پروایی کارمند این واحد با ادبیاتی نامناسب خبرنگار دنیای اقتصاد را به مسئول دفتر مدیر کل ارجاع دادند و مسئول دفتر ریاست هم با بیان اینکه آقای فخریان در سفر هستند مجددا ما را به روابط عمومی ارجاع داد. وقتی دوباره از روابط عمومی خواستیم با توجه به در سفر بودن آقای فخریان ما را به یکی از معاونان ایشان متصل کنند، مدیر روابط عمومی، ابتدا از این کار امتناع کرد و پس از اصرار مجدد خبرنگار دنیای اقتصاد خواست که سوالات برای روابط عمومی فکس شود تا بر حسب موضوع هماهنگی لازم با مسئول مربوطه جهت مصاحبه صورت گیرد. پس از فکس سوالات در روز چهارشنبه به مدت ۲ ساعت هیچ یک از خطوط روابط عمومی پاسخگو نبود و پس از آن مسئول روابط عمومی وعده داد که فردا پاسخ مکتوب سوال‌ها را در اختیار خبرنگار دنیای اقتصاد قرار دهد که چون پیش از این وعده مصاحبه داده شده بود، با اعتراض دبیر تحریریه مواجه شد. علی رغم این در روز پنجشنبه مدیر روابط عمومی ما را به معاونت مالی ارجاع داد. طی تماس با با این معاونت، خبرنگار دنیای اقتصاد خواستار گفتگو با جناب آقا صفایی معاونت مالی آموزش و پرورش شد که با پاسخ منفی مسئول دفتر ایشان مواجه شد و در ادامه گفته شد چون سوالات از سمت ریاست به این معاونت داده شده، این معاونت نیز پاسخ سوالات را فقط به دفتر ایشان خواهد داد و اصرار ما برای مصاحبه کاملا بی‌نتیجه ماند. در ساعات اداری روز شنبه نیز، هیچ یک از خطوط روابط عمومی پاسخگوی تماس‌های تحریریه دنیای اقتصاد نبود. به نظر می‌رسد با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، مسئولان آموزش و پرورش استان، پایان حیات کاری و عزل خود را به انتظار نشسته‌اند و از همین رو پاسخگوی خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی نیستند.