راهی جز تقویت تولید نمانده است
دنیای اقتصاد- رئیس اتحادیه پوشاک مشهد گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته فقط شعار داده ایم اما در حال حاضر اراده راه‌اندازی تولید به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی لسان طوسی اظهار کرد: در حال حاضر راهی به جز تقویت تولید باقی نمانده است و البته در بحث تقویت تولید نیز مسائل مختلفی از جمله اشتغال، خروج تولید از رکود و ... مطرح می‌شود که طی دو هفته گذشته در جلسات متعدد با شورای شهر بر آن تاکید شده است. لسان طوسی با بیان اینکه برای حل مشکلات حوزه تولید و احیای آن راه حل هایی در شورای شهر مطرح کرده‌ایم و پیشنهاد ساخت شهرک پوشاک نیز ارائه شده است، گفت: البته مدتی است که بحث شهرک پوشاک مطرح بوده و اگر بتوانیم این شهرک را راه‌اندازی کرده و قوانینی برای آن مثل مناطق آزاد وضع کنیم، خوب است. رئیس اتحادیه پوشاک مشهد افزود: در اولین قدم برای رونق تولید باید ظرفیت‌شناسی شود تا بدانیم چه کالاهایی در ایران ظرفیت تولید دارد. سپس ارگان‌های مرتبط با همکاری هم به سمت تولید، برندسازی ودر انتها صادرات برویم باید بتوانیم محصولاتی با قابلیت صادرات را احیاء کنیم.

لسان طوسی با بیان این که طی سال‌های گذشته شعار خصوصی‌سازی و تقویت تولید زیاد مطرح شده است، گفت: در عمل هیچ کاری انجام نشده است و ما می‌بینیم در راستای شعارها همچنان قاچاق اتفاق می‌افتد. وی اظهار کرد: به منظور برند سازی و فرهنگ‌سازی برای کالاهای ایرانی ابتدا باید قیمت تمام شده تولید در ایران کاهش یابد که یکی از راهکارهای این موضوع معافیت شهرک‌های صنفی از مالیات و تعرفه واردات است زمانی که مواد اولیه با قیمت پایین‌تری وارد شود طبیعتا قیمت تمام شده تولید نیز کاهش خواهد یافت.

بدون راه‌اندازی تولید از رکود خارج نمی‌شویم
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در ادامه با اشاره به انحراف مشاغل خانگی، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته مشاغل خانگی دچار انحراف شده است از ابتدا تاکید این موضوع بر بحث تولید بود اما در حال حاضر بیشتر به سمت عرضه سوق پیدا کرده است.لسان طوسی با بیان این که باید راهکارهای تولید ارزان را بیابیم، گفت: البته کالاهای وارداتی بی‌کیفیت چینی نیز ثابت کردند که هیچ ارزانی بی‌علت نیست.وی با بیان این که در حال حاضر فرصت بهبود تولیدات داخلی وحمایت از آن به وجود آمده، گفت: الان اراده مسئولان بالادستی راه‌اندازی تولید است و باید توجه داشت که تا تولید راه نیفتد از رکود خارج نخواهیم شد، سیاست‌های دولت هر چند در حد حرف آثار روانی مثبتی خواهد داشت ما امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها بتوانیم به سمت برند سازی پیش برویم.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در خصوص رکود و تورم در بازار، اظهار کرد: رکود و تورم هر دو برای بازار و تولید مضر است اگر ما زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم در خیلی از موارد می‌توانیم این گونه مشکلات اقتصادی را مدیریت کنیم. به نظر من بهتر بود به جای وام خودرو وام تولید بدهند اما شاهد سیاست‌های متناقص دولت در بخش اقتصاد هستیم. لسان طوسی در ادامه با اشاره به مراکز فروش کالاهای مستعمل، تصریح کرد: سال گذشته با اقدامات بسیار خوبی که با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله فرمانداری، نیروی انتظامی، کمیسیون قاچاق کالا و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت با 90 درصد از مراکز فروش کالاهای مستعمل برخورد شد و این مراکز جمع‌‌آوری شدند اما در سال جاری به دلیل تغییر مدیریت‌ها و ضعف پیگیری از طرف اتحادیه شاهد رشد مجدد این موضوع هستیم که امیدواریم با پیگیری مجدد این موضوع رفع شود.