صبح جمعه با دریفت
فکرش را بکنید در یک جمعه بهاری که بسیاری از دوستان شما در خواب ناز هستند چه چیزی باعث می‌شود از رختخواب دل بکنید و به سمت ورزشگاه آزادی تهران بروید؟ تنها فوتبال و کشتی نیستند که در هر ساعتی علاقه‌مندانشان را به ورزشگاه می‌کشانند. اگر شما هم یک عشق ماشین باشید، صبح روز جمعه خواب را رها می‌کنید و به سمت ورزشگاه آزادی و پیست اتومبیلرانی آن می‌روید تا ساعاتی پر هیجان را تجربه کنید. هیجانی گاه از جنس دریفت، گاه ریس، گاه اسلالوم و...
اما این بار در اولین مسابقه سال ۹۵ نوبت دریفترها بود تا خودی نشان بدهند. اولین مسابقه اتومبیلرانی سال به دریفت اختصاص داشت. رشته‌ای که شاید قدمت کمتری نسبت به دیگر رشته‌های اتومبیلرانی داشته باشد اما شک نکنید تماشاگرانش و علاقه‌مندانش حتی بیشتر از بعضی دیگر از رشته‌ها است. در اولین مرحله از مسابقات، حدود ۱۰ شرکت‌کننده حضور داشتند. رانندگانی از تهران، البرز، اهواز و کیش آمده بودند تا شانسشان را برای کسب مقام‌های اول تا سوم امتحان کنند. مسیر مسابقه اما همان مسیری بود که در سال گذشته هم میزبانی دریفترها را می‌کرد. مسیری شامل ۶ پیچ بلند و به هم پیوسته که از پیچ یک پیست آغاز می‌شد و به سمت داخل پیست و پیچ منتهی به خط پایان امتداد می‌یافت. مسابقه در دو مرحله برگزار شد. مرحله اول دریفت انفرادی بود. در این مرحله شرکت‌کنندگان دو بار مسیر پیست را دریفت می‌کردند و در صورت کسب پوئن‌های کافی می‌توانستند پا به مرحله دوم بگذارند. مرحله دوم شامل دریفت جانانه‌ای به‌صورت دو نفره یا سویسو بود. در این سبک دو شرکت‌کننده مسیر را به‌طور همزمان دوبار دریفت می‌کنند و هر بار یکی از خودروها پیشتاز است و دیگری باید سعی کند فاصله مناسب، سرعت و لاین‌های مورد نظر را نسبت به نفر جلو حفظ کند. در واقع دریفت به سبک سویسو کاری تکنیکی‌تر و سخت‌تر از دریفت انفرادی است. اما با توجه به اینکه مسیر پیست آزادی مدت‌ها است که تغییر نکرده، شرکت‌کنندگان نسبت به این مسیر شناخت کافی دارند.

نکته جالب توجه حضور بیش از تصور تماشاگران و استقبال آنها از اولین مسابقه اتومبیلرانی در سال جاری بود. به شکلی که حتی یک سکوی خالی در جایگاه باقی نمانده بود و عده‌ای هم به‌صورت ایستاده در کنار فنس‌ها تا پایان مسابقه دریفتر‌ها را به تماشا نشستند. شهاب پیشانی‌دار مثل همیشه آماده و سر حال، فهیم رضا کیخسروی مدعی و مهدی نوروزی خستگی‌ناپذیر مدعیان اصلی این مسابقه بودند. شرکت‌کنندگانی که در چند سال اخیر بیشترین سکوهای قهرمانی را به‌خودشان اختصاص دادند. اما بعد از پایان مسابقه که به دلیل نزدیک بودن نتایج به درازا هم کشید، مشخص شد داوران عباس عسگری را به‌عنوان نفر اول معرفی کرده‌اند. هر چند با توجه به خطا‌های فهیم رضا کیخسروی و مهدی نوروزی در طول مسیر می‌شد حدس زد که این دو از کسب مقام اول باز مانده‌اند اما، برای تماشاگران کمی سخت بود که قبول کنند شهاب پیشانی‌دار نتوانسته امتیاز لازم را برای تکیه زدن بر سکوی اول به دست آورد. از این رو اعلام نتایج با اعتراضات تماشاگران حاضر در پیست همراه بود. اما شهاب پیشانی‌دار در گفت‌وگویی کوتاه با ضمیمه هفتگی دنیای ماشین گفت: درباره داوری‌ها سخن نمی‌گویم و قضاوت را به مردم می‌سپارم اما در آینده طوری در مسابقات حضور خواهم داشت که دیگر جایی برای حرف و حدیث باقی نماند. در پایان مسابقه عباس عسگری بر سکوی اول ایستاد. شهاب پیشانی‌دار و فهیم رضا کیخسروی هم به ترتیب دوم و سوم شدند. دور بعدی مسابقات 18 تیر ماه سال جاری در پیست آزادی تهران برگزار خواهد شد. جدای از نتایجی که رقم خورد، برگزاری این مسابقه نشان داد که رشته دریفت در ایران اگر چه دیرتر از بقیه شاخه‌های اتومبیلرانی پا گرفته، اما با سرعت خوبی در حال پیشرفت است. این مساله را هم در بحث تیونینگ و آماده‌سازی خودروها برای رسیدن به قدرت‌های مطلوب برای دریفت می‌شد دید و هم اینکه تکنیک و تسلط رانندگان در هر مسابقه به نسبت قبل با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه است. آن هم در شرایطی که قیمت لوازم برای تیونینگ خودروها افزایش یافته و این مساله کار را برای دریفترهای ایران دشوار ساخته است.