رایج‌ترین جدال‌های ذهنی کارآفرینان

مترجم: هوتسا عسکری نسب

کوتاه‌ترین فاصله بین دو نقطه یک خط مستقیم است. اما اگر ذهن درگیر مسائل و مشکلات باشد انسان همواره به‌دنبال مسیرهای به مراتب پر‌پیچ و تاب‌تر می‌گردد. ذهن می‌تواند فرد را به مهم‌ترین امیدها و رویاهای دست‌نیافتنی‌اش برساند یا اینکه او را گرفتار کند و تا حدی عذاب دهد که ناامیدانه تسلیم شد. این مقاله به بررسی رایج‌ترین جدال‌های ذهنی کارآفرینان و ارائه راهکارهای سریع می‌پردازد.

1- فکرهای بی‌اهمیت

اگر اجازه دهید تا هر مسا‌له‌ای مانع موفقیت شما شود هرگز به مراحل با اهمیت‌تر در زندگی دست نمی‌یابید. تفکر بیش از حد درباره مسائل بی‌اهمیت نه‌تنها ذهن را درگیر می‌کند، بلکه مانع دستیابی به مسائل مهم و موفقیت در کارهای شما می‌شود. هیچ گاه کارهای خود را به تعویق نیندازید و از زمان حال بیشترین بهره را ببرید. سعی کنید همواره تصمیمات سریع اما محکمی اتخاذ کنید و با انرژی و پر‌شور به سوی پیشرفت بیشتر گام بردارید.

2- تردید

زمانی که تمام ذهن فرد را شک و تردید پر ‌می‌کند، ترس هم بر تفکرات غلبه پیدا می‌کند. حتما اقدامی در جهت برطرف کردن این مشکل انجام دهید، زیرا منشاء اکثر ترس‌ها تصورات است. کابوس‌های تحمیل شده بدترین نتایج ممکن را به همراه دارند. شاید انجام اقدام اساسی در این زمینه کار ساده‌ای نباشد، بنابراین باید افراد را تشویق کرد تا از چنین ترس‌ها و افکاری دوری کنند تا گام به گام به اهداف خود نزدیک‌تر شده و پیشرفت کنند.

3- فکر شکست در آینده

هنگامی که خود را از پیش شکست خورده بدانید و در پیش‌بینی‌ها عدم موفقیت را در نظر بگیرید، مسلما شکست در زندگی را بیشتر احساس می‌کنید. حتی بدون هیچ دلیلی به بدبختی‌ها فکر کرده و شکست را پیش‌بینی می‌کنید. در این حالت، یعنی در زمان پیش‌بینی، ذهن از کار افتاده و سست می‌شود. با یادآوری موفقیت‌های خود در گذشته به جنگ شکست‌های احتمالی بروید و با استفاده از تجارب گذشته، آینده را همراه با موفقیت و فکرهای مثبت پیش‌بینی کنید.

4- تصمیم‌گیری بدون اطلاعات

تصمیمات عاطفی لحظه‌ای می‌توانند خطرناک باشند، اما تصمیم‌هایی که بدون داشتن اطلاعات گرفته می‌شوند، مهلک هستند. اکثر کارآفرینان طبیعتا ریسک پذیرند. اما در کسب‌وکار باید به این نکته توجه داشت که به جای اینکه صرفا براساس غریزه تصمیم‌های مهم زندگی را بگیرید، با افراد مختلف یا گروه مشاوران قابل اعتماد مشورت کنید و براساس حقایق واقعی و نه براساس هیجانات لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنید.

5- تمرکز مبهم

زمانی که بتوانید رویاهای خود را به وضوح در ذهن بپرورانید و ترسیم کنید، رویاها دست یافتنی‌تر می‌شوند. باید این توانایی را در خود ایجاد کنید، اما به نظر می‌رسد هنوز تخیلات افراد درهم ریخته است که اغلب موجب غوطه‌ور شدن افراد در افکار مغشوش می‌شود. با نظم و ترتیب دادن به افکار خود و تشکیل فایل‌های ذهنی، جنبه‌های مختلف کسب‌وکار را دسته بندی و مرتب کنید. حتما در برنامه ریزی خود زمان خاصی را اختصاص دهید تا درباره فروش، بازاریابی، درآمد و هزینه‌ها فکر کنید، در غیر این صورت، همیشه درگیر اغتشاشات ذهنی خواهید بود که این امر برای هر شخصی عذاب‌آور است.

6- محاسبات پیچیده

این سد ذهنی دقیقا با آخرین مورد که دستکاری انگیزشی است شباهت دارد. به جای اینکه تصمیمات کم اهمیت را با سرعت بگیرید، تصمیمات مهم را به تدریج اتخاذ کنید. می‌توانید به سادگی از یک دوست درباره عواقب تصمیمات سریع خود سوال کنید، اما معمولا چنین اتفاقی نمی‌افتد و در نتیجه مشکلات زیادی اتفاق می‌افتد. به یاد داشته باشید ارزیابی بیش از حد تصمیمات نه‌تنها کمکی نمی‌کند بلکه فرآیند را پیچیده‌تر هم می‌کند. از خود سوال کنید سریع‌ترین و امن‌ترین روش جهت دستیابی به نتایج چیست، سپس آن‌گونه عمل کنید.

7- استفاده از قدرت در تحریک انگیزه

ذهن انسان قادر است به تمام تصورات و باورهایش برسد. سدهای ذهنی گاهی اوقات نه‌تنها بازدارنده نیستند بلکه حتی امکان دارد مثبت نیز باشند. برخی تصور می‌کنند هنگامی به اهداف خود می‌رسند که کل اعضای یک گروه مانند آنان فکر کنند. ممکن است بتوانید در کوتاه مدت دیگران را متقاعد کنید که مانند شما فکر کنند اما مسلما در بلند مدت باید منتظر نشانه‌هایی از ناامیدی و شکست در گروه باشید. بدون اعمال نفوذ، انگیزه‌ها را تحریک کنید. در مورد صحت و سقم استراتژی‌های در پیش گرفته و دستاوردهای آنها با خود صادق باشید. با حقیقت مبارزه نکنید زیرا دنیا بر پایه حقیقت شکل می‌گیرد. ذهن هرگز کاملا رام نخواهد شد. بنابراین دست از مبارزه با سدهای ذهنی برندارید.

منبع: Entrepreneur