شاخص‌های اتاق بازرگانی مطلوب
دنیای اقتصاد، گروه صنعت- انتخابات هشتمین دوره اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود و شمارش معکوس برای این فرایند مهم که هر 4 سال یک بار انجام می شود شروع شده است. این مهم در حالی است که با مشخص شدن نامزدهای این دوره، فضای حاکم بر جامعه فعالان اقتصادی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته و در هر محفلی در مورد افراد، برنامه ها، سوابق و دیگر موضوعات مرتبط صحبت می شود. تعداد 57 نفر از خراسان رضوی، 36 نفر از خراسان جنوبی و 34 نفر از خراسان شمالی برای کسب کرسی های پارلمان بخش خصوصی در این 3 استان با هم به رقابت می پردازند که افزایش تعداد نامزدها نسبت به 4 سال پیش نشان از افزایش اهمیت این تشکل برای فعالان اقتصادی دارد. افراد برای استفاده از نام اتاق وارد انتخابات نشوند
محمدحسین روشنک
عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد
نقش اتاق در فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور مانند نقش مجلس در مسائل سیاسی و مسائل کلان امنیتی سیاسی کشور است. اتاق بازرگانی در جایگاهی قرار دارد که ارتباط دهنده فعالان بخش‌خصوصی و نهادهای حکومتی و دولت است و به عنوان تشکلی صرفا مردمی و متعلق به بخش‌خصوصی نمی‌توان برای آن جایگاه قائل شد. شأن اتاق برحسب قانون و ضرورت بسیار بالاتر از آنچه در جامعه نشان داده، می‌توانست باشد؛ اما متاسفانه هنوز نتوانسته به جایگاهی که قانون برای آن تعیین کرده و نیاز فضای کسب‌وکار داخلی، بین‌المللی و فعالان اقتصادی است، برسد.
متاسفانه جایگاه اتاق بازرگانی در بین فعالان اقتصادی و حتی نهادها و فضاهای غیراقتصادی جامعه شناخته نشده و بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند و نمی‌دانند که اتاق می‌تواند در توسعه صنعت، فضای واقعی کسب‌وکار، تولید، تجارت و در همه ابعاد و تنظیم دخل و خرج دولت از محل مالیات‌ها اثرگذار باشد. البته اتاق که منظور من اتاق بازرگانی ایران است، در این مسیر حرکت کرده، اما رشدی که باید براساس فضای موجود می‌داشته، هنوز فراهم نشده که بخشی از دلیل این امر به درون اتاق برمی‌گردد.
بخشی از عدم رشد اتاق به عدم تعریف صریح از جایگاه و موقعیت آن برمی‌گردد، متاسفانه انتظار و هدف اتاق آنطور که باید در نظرگرفته نشده و این به هیات نمایندگان و توانمندی آن‌ها در جامعه برمی‌گردد، از طرفی مدعیانی که خود را با این مجموعه مقایسه کرده‌اند، مانند برخی از تشکل‌ها بدون توجه به اینکه اتاق برایند کلی‌تر و بالادست تشکل‌های خصوصی است، به این مقایسه پرداخته‌اند و خود را همتراز با اتاق دانسته‌اند. نهادهای حکومتی و دولتی هم هنوز نتوانسته‌اند درک درستی از اتاق داشته باشند و این عوامل باعث شده اتاق به جایگاه مورد نظر نرسد. البته این‌ها به این معنا نیست که اتاق عملکرد بدی داشته است.
به عقیده من انتخاب اعضای هیات نمایندگان باید براساس ماموریت‌ها و جایگاه افراد بوده و اعضا برایند تشکل‌های بخش‌خصوصی باشند و ارتباط خوبی بین اتاق و تشکل‌ها وجود داشته باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر زیاد به این نیاز توجه نشده و این موضوع در جامعه فعالان اقتصادی مطرح نشده است.pic1
افرادی که به عنوان اعضای هیات نمایندگان اتاق انتخاب می‌شوند باید با سلامت، صداقت و پاکی برایندی از تمام تشکل‌ها باشند و بهترین حس را در جامعه فعالان اقتصادی ایجاد کنند. این افراد باید به‌گونه‌ای فعالیت کنند که به جایگاه و حیثیت اتاق بازرگانی اضافه کنند نه اینکه برای استفاده از نام و موقعیت اتاق به انتخابات وارد شده باشند. فردی می‌تواند در اتاق موفق باشد که مانند مرحوم سیدجلال سخاوتی عمل کند و هیچ‌کس نتواند عیبی از فعالیت او در مورد کاستن از آبروی اتاق بگوید.

روند روبه‌رشد اتاق
در سال‌های گذشته
علی شریعتی
عضو هیات نمایندگان اتاق مشهدpic2
اقتصاد کشور ما در سال‌های گذشته به سمت دولتی‌شدن رفته و حالا قرار است به قالب خصوصی خود برگردد و در این میان نقش تشکل‌های خصوصی بسیار مهم است که بتوانند برای عملی شدن باروری اقتصادی در بخش‌خصوصی تاثیرگذار بوده و الگوسازی کنند و نقش اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه و عضو کمیسیون‌ها در شوراهای مختلف از این نظر بسیار مهم است.
اتاق بازرگانی در سال‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته که یکی از نقاط اوج آن، پیشنهاد قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و پیگیری برای تصویب آن بوده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که اتاق جایگاه خود را تقویت کرده و حضور رئیس اسبق اتاق به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز نشان می‌دهد که دولت هم تمایل داشته از تجربیات بخش‌خصوصی و این تشکل مهم استفاده کند.
به نظر من افرادی که در انتخابات اتاق شرکت می‌کنند باید به‌طورواقعی در بخش‌خصوصی فعال باشند، زیرا اتاق پارلمان بخش‌خصوصی است و افرادی که کاندیدا می‌شوند باید در رشته تخصصی خود از دانش و فعالیت مشخصی برخوردار باشند و با تعاملاتی که با سازمان‌های دولتی وجود دارد، آشنایی داشته باشند. اتاق به عنوان مادر تشکل‌های اقتصادی نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصادی کشور داشته و افرادی که با بازارهای جهانی و قواعد توسعه آشنایی دارند، می‌توانند در آن موثر باشند. خوشبختانه در گذشته و هم‌اکنون افراد شاخصی در این زمینه در میان کاندیداها وجود داشته و دارند که این امر دلیلی بر این است که بر بالندگی و تاثیرگذاری اتاق افزوده خواهد شد و حضور نمایندگان دولت در میان اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران هم موجب نهادینه شدن ارتباط دولت با بخش‌خصوصی می‌شود.

انتخابات بایدبراساس
صلاحیت افراد باشد

سیدمهدی هاشمی مصطفوی
عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد

اتاق بازرگانی دارای جایگاهی بالا در موضوعاتی مانند کسب‌وکار، تجارت، صادرات و واردات بوده و اگر افرادی توانمند به عنوان هیات نمایندگان انتخاب شوند، آثار بسیار خوبی از عملکرد اتاق مشاهده خواهیم کرد. متاسفانه برای انتخابات اتاق، برخی‌ها با برنامه‌های خاصی که کارایی لازم را برای اتاق ندارد، کاندیدا می‌شوند، درحالی‌که انتخابات در وهله نخست باید بر اساس صلاحیت افراد و کارایی آن‌ها باشد. داوطلبان عضویت در هیات نمایندگی باید بر مشکلات بخش‌های واردات، صادرات، کسب‌وکار و صدور کارت‌های بازرگانی اشراف داشته و برای رفع و حل آن‌ها کار کنند. توانایی تشخیص مشکلات در بخش‌های مختلف و توان حل و بیان آن‌ها بدون ترس و باشجاعت از دیگر ویژگی‌های اعضای هیات نمایندگان است.
درباره حضور دولت در انتخابات اتاق هم معتقدم که اینجا بخش‌خصوصی است و به نظر من دولت نباید به انتخابات اتاق ورود داشته باشد. البته نمی‌گوییم که دولتی‌ها در اتاق نباشند؛ اما بهتر است حضور کمرنگی داشته باشند. اتاق مربوط به بخش‌خصوصی است و تجربه نشان داده بخش‌خصوصی بهتر از بخش‌دولتی توانسته کار را انجام دهد.
متاسفانه با اعمال تحریم‌ها علیه ایران برگشت پول حاصل از صادرات سخت شده است و با توجه به فعالیت کشورهای رقیب، امروز یک چهارم تولید قبل را داریم که امیدواریم با پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان این مشکلات رفع شود، فکر اتاق برداشتن تحریم‌هاست تا بخش تجارت و صادرات و واردات ما درست شود؛ اما اتاق نمی‌تواند در این زمینه به تنهایی کاری انجام دهد. ما در حال مقابله با تحریم‌ها هستیم و اگر بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم عملکرد بهتری خواهیم داشت.
به نظر من اتاق خراسان در تصمیمات و عملکرد اتاق بازرگانی ایران بسیار تاثیرگذار است و اتاق ایران به انتقادات و پیشنهاداتی که اتاق مشهد مطرح می‌کند، توجه دارد. آقای شافعی، رئیس اتاق مشهد و ایران نیز فردی توانا و با اطلاعات بالاست که امیدواریم در آینده هم بتواند به همان شدت گذشته پیگیر کارهای تجارت و صادرات باشد. در استان کسی را به توانمندی و درایت وی نداریم و امیدوارم در انتخابات امسال هم آراء لازم را کسب کند.

اتاق مشهد برای جامعه کارآفرینی
یک برند است
pic3
علیرضا بوستانی
عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد

اتاق باید با رصد مشکلات کارآفرینان و انتقال آن‌ها به قوای سه‌گانه نظام، به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند، حتی در برخی مواقع می‌تواند مانند یک درمانگاه عمل کند و قبل از اینکه یک بیماری اقتصادی به بستر کارآفرینی سرایت کند، با اطلاع‌رسانی به موقع و مطلوب و ارائه راهکار از شیوع آن جلوگیری کند.
اتاق بازرگانی می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی بسیار موثر باشد به‌شرط اینکه افرادی که انتخاب می‌شوند هم علم و هم عمل داشته باشند تا بتوانند برای مسائل اقتصادی راهکارارائه داده و به کارآفرینان و فعالان اقتصادی کمک کنند نه اینکه دلیلشان از ورود به اتاق منفعت شخصی و رسیدن به شهرت اجتماعی باشد. اگر اعضای هیات نمایندگان وقت لازم و کافی را نگذارند، اتاق نمی‌تواند اثر خود را بر روی جامعه کارآفرینی داشته باشد.
افرادی که می‌خواهند به کاندیداها رای دهند و اعضای هیات نمایندگان اتاق را انتخاب کنند؛ ممکن است به یک لیست رای بدهند و این درحالی‌است که شاید فردی که کارایی لازم را ندارد در لیست باشد، بنابراین شناخت در این زمینه بسیار مهم است.
به نظر من افراد باید نمایندگان را با وقت و دقت کافی انتخاب کنند و در این میان کسانی کاندیدا شوند که لیاقت حضور در اتاق بازرگانی و کمک به کارآفرینان را داشته باشند و برای حضور خود در اتاق منفعت شخصی‌شان را در نظر نگیرند، اما متاسفانه اینگونه نیست.
درباره عملکرد اتاق بازرگانی مشهد هم باید بگویم که از اتاق‌های بسیار خوب در کشور است و افرادی در آن حضور داشته‌، وقت گذاشته و تلاش کرده‌اند و حضور شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این اتاق به عنوان مهره‌ای تاثیرگذار بود، به‌طوری‌که امروز اتاق مشهد برای جامعه کارآفرینی ایران و استان، یک برند محسوب می‌شود.
رای دهندگان افراد خوشنام و دلسوز را انتخاب کنند

محمدرضا توکلی زادهpic۴
عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد
نقش اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته پررنگ‌تر و موثرتر شده و در حقیقت جایگاه واقعی اتاق در چهار سال گذشته در اقتصاد کلان کشور بیشتر نمایان شده است و من فکر می‌کنم اتاق توانسته است نقش خود را به‌خوبی ایفا کند و همین که برای بار دیگر در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مورد مشورت قرار گرفته، گواه این امر است.
جایگاه اتاق نشان‌دهنده اهمیت انتخابات اعضای هیات نمایندگان است. رای‌دهندگان در این انتخابات باید افراد را براساس مشخصات و ویژگی‌هایی که دارند، انتخاب کنند. کاندیداها باید افرادی درستکار، خوشنام در بخش‌تجارت، صنعت، کشاورزی، معدن و هر بخشی که فعالیت می‌کنند و دلسوز برای کشور باشند. کسی که وارد اتاق بازرگانی می‌شود نباید از اتاق به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود استفاده کند، بلکه باید با دید حفظ منافع ملی و یا حداقل حفظ منافع اعضا به جایگاه خود و اتاق نگاه کند و انجام وظیفه‌اش در جهت حفظ آن منافع باشد.
اتاق نماینده فعالان اقتصادی است و بر همین اساس به موضوعاتی که مطرح می‌شود، با یک کلان‌نگری توجه می‌کند. به‌طورمثال اگر قوانینی مانع بهبود محیط کسب‌وکار باشند، در جهت رفع آن موانع و تغییر قوانین تلاش می‌کند و به‌همین دلیل اجرای قانون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع آن در عملکرد اتاق بسیار اثرگذار است.
علاوه بر این بخش‌هایی در اتاق بازرگانی وجود دارد که افراد می‌توانند برای رفع مشکلات فردی خود از آن کمک بگیرند؛ اما مجموعه اتاق برای رفع مشکلات کلی فعالان اقتصادی عمل می‌کند.