ما به مشکلات مالی شما کاری نداریم قدرت کافی برای پرداخت نداری سراغ ما نیا! این پیغام امروز مالکان به مستاجران است. مستاجرانی که نه تنها با مشکلات اقتصادی و تورم دست و پنجه نرم می‌کنند بلکه باید انتظارات و توقعات مالکان را نیز برآورده سازند. در این بین بازار اجاره مسکن از چند بعد گوناگون لطمه می‌بیند: نخست عدم کنترل و نظارت دقیق دولت بر قیمت‌گذاری اجاره مسکن، دوم رکود تورمی که بر بازار خرید و فروش مسکن سایه گسترده است و سوم عدم مدیریت سطح عرضه و تقاضا طی چند سال گذشته است.
امسال هم قیمت اجاره بها مسکن افزایش یافت گرچه که این افزایش قیمت متناسب با درصد افزایش تورم سالانه بوده اما هنوز هم هیچ گونه ابزاری برای کنترل بازار اجاره بها طراحی نشده است.
با توجه به آشفتگی بازار اجاره مسکن و سوءاستفاده برخی از فرصت‌طلبان توصیه می‌شود که هنگام انعقاد قرارداد از حق و حقوق طرفین آگاه باشید و از قبول هزینه‌هایی که به عهده می‌گرید شناخت کافی داشته باشید و ترجیحا از پذیرش شرایطی که قانونی نیست اجتناب کنید.
پارامترهای تاثیرگذار در قیمت اجاره سن بنا، سطح زیربنا، موقعیت، پارکینگ، آسانسور، انباری، مشخصات فنی داخلی،گرمایش و سرمایش است.
نرخ های پیشنهادی ستون نبض بازار در هر محله ممکن است به ضعیف ترین یا با کیفیت ترین واحد مسکونی مربوط شود که البته درجه کیفیت محله هم بر این امر تاثیر بسزایی دارد.