تجلیل از 50 صادرکننده نمونه
مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات امروز 27 مهرماه با معرفی و تجلیل از 50 صادرکننده نمونه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. به گفته حسین بروجردی مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این مراسم که رئیس جمهور، برخی از وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی حضور دارند، از صادرکنندگانی که بر اساس سه معیار اساسی ارزش افزوده بالا، صادرات کالاهای‌های‌تک و صادرات خدمات فنی - مهندسی نمره قبولی سازمان توسعه تجارت را گرفته اند، تجلیل خواهد شد.
وی افزود: این سه معیار در راستای سیاست‌های سازمان توسعه تجارت برای گسترش صادرات کالاها با ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام‌فروشی اتخاذ شده است. به این‌ترتیب صادرکنندگانی که علاوه بر معیار‌های عمومی در بخش‌های کالایی (کشاورزی، گل‌وگیاه، میوه‌وتره‌بار، فرش و صنایع دستی)، خدمات فنی - مهندسی و گردشگری به سه معیار ارزش افزوده بالا، صادرات کالاهای‌های‌تک و صادرات خدمات فنی - مهندسی دست یافته باشند به عنوان صادرکننده نمونه معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: مطابق روال هر سال، آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه (مصوب 9/2/1380 هیأت محترم وزیران) و اصلاحات وارد بر آن در سال 91 مبنای کار کمیته انتخاب صادرکننده نمونه قرار گرفته است. آیین‌نامه‌ مذکور، صادرکنندگان منتخب را در سه گروه صادرکننده ممتاز، صادرکننده نمونه و صادرکننده برتر کشوری معرفی کرده است.
مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ساخت: در سال جاری پس از ثبت‌نام از ۳۱۲ متقاضی شرکت در فرایند انتخاب صادرکننده نمونه، ۱۸۹ صادرکننده شامل ۱۷ شرکت در بخش خدمات، ۱۶۰ شرکت در بخش کالا و ۱۲ اتحادیه و انجمن در بخش تشکل‌ها به مرحله بعدی راه یافتند. در مرحله دوم، پرونده و مستندات از سوی متقاضی یا نماینده تام‌الاختیار او به دبیرخانه انتخاب صادرکننده نمونه ارسال شد و در گام بعدی، متقاضیان تأییدیه دریافت شده از گمرک مبنی بر رقم ارزش صادرات خود را ارائه کردند.
به گفته وی، بر اساس این آیین‌نامه، صادرکننده ممتاز صادرکننده‌ای است که حداقل پنج نوبت در گروه تخصصی مربوط به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب و معرفی شده باشد و در سنوات بعد، پس از ارزیابی در گروه تخصصی مربوطه، حائز بالاترین امتیاز شود. در سال جاری شش صادرکننده در این گروه جای گرفته‌اند و با تندیس بلورین از آنها تجلیل می‌شود.
بروجردی، صادرکننده نمونه ملی را صادرکننده‌ای دانست که طبق ضوابط مندرج در آیین‌نامه هیأت وزیران انتخاب و در روز ملی صادرات با دریافت لوح تقدیر و تندیس طلایی مورد تشویق قرار می‌گیرد. در این گروه نیز ۴۸ صادرکننده برگزیده شدند.
وی گفت: بنابرآیین‌نامه مذکور، تعداد صادرکنندگان نمونه‌ای که هر سال از آنان تقدیر می‌شود از 50 بنگاه صادراتی تجاوز نخواهدکرد.
براساس این گزارش، طرح تندیس سال ۹۳ نیز نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و بیش از پیش نزدیک به طراحی‌های اسلیمی است. صادرکننده برتر کشوری نیز صادرکننده‌ای است که طبق ضوابط مندرج در آیین‌نامه هیأت وزیران حائز رتبه دوم در فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و یا رتبه اول برگزیدگان استانی باشد.
مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: انتخاب صادرکننده نمونه استانی براساس ضوابط ابلاغی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران و در کارگروه‌‌های تشکیل شده در هر استان صورت می‌گیرد که پس از برگزاری روز ملی صادرات طی 2 ماه در استان‌های کشور معرفی می‌شوند.