ضرورت بازنگری در شرایط رقابتی شرکت‌ها ضرورت دارد
مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به در اولویت قرار گرفتن امر نظارت از سوی بیمه مرکزی ابراز امیدواری کرد: بازنگری در شرایط موجود نرخ‌دهی غیرکارشناسی از سوی برخی شرکت‌های بیمه، شرایط برای رقابت سالم شرکت‌ها فراهم شود.
وی همچنین از برنامه‌های جدی اصلاحی در حوزه‌های مختلف فنی، مالی و نرم‌افزاری بیمه دانا و تغییر بهینه ترکیب پرتفوی این شرکت خبر داد.
دکتر بیژن صادق در آستانه سالروز تاسیس بیمه دانا و روز بیمه از خبرگزاری(دانشجویان ایران) ایسنا بازدید کرد و با بیان این‌که ضریب نفوذ بیمه در کشور ما مطلوب نیست، گفت: مجموع پرتفوی صنعت بیمه نشان‌دهنده‌ی آن است که به بیمه‌های زندگی بسیار کم توجه شده است لذا جای بسیار زیادی برای کار وجود دارد.
وی افزود: با فرهنگ‌سازی و توسعه زمینه‌های مناسب و همچنین ایجاد انگیزه در مردم می‌توان بیمه‌های زندگی و اشخاص را گسترش داد تا نهایتا موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور شود.
مدیرعامل بیمه دانا خاطر نشان کرد که ضریب نفوذ بیمه در کشور ما حتی در مقایسه با کشورهای همسایه نیز مناسب نیست، بنابراین باید با توجه بیشتر به حوزه‌های مغفول در صنعت بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی کاری کنیم تا از پتانسیل‌های موجود در این حوزه و همچنین فضای بالقوه‌ موجود، استفاده بهینه شود.
صادق در پاسخ به این‌که چرا با وجود افزایش شرکت‌های بیمه به ۳۰ شرکت همچنان کیک بیمه‌ای تغییری نکرده و این شرکت‌ها تنها پرتفوی همدیگر را جذب کرده‌اند، گفت: شرکت‌های تازه‌تاسیس برای کسب مجوز عنوان می‌کردند که به سراغ بازارهای نو و بیمه‌نامه‌های جدید خواهند رفت و با رشته‌های جدید، ضریب نفوذ بیمه را افزایش می‌دهند اما متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد و بازارهای جدید ایجاد نشد.
وی افزود: از جهت دیگر به دلیل وجود برخی انحصارات در صنعت بیمه در برخی رشته‌ها بازار انحصاری ایجاد شده که لازم است بیمه مرکزی و نهادهای مرتبط توجه بیشتری به این امر داشته باشند چرا که با خارج شدن انحصار در برخی رشته‌ها، در بیمه‌های خصوصی انگیزه به وجود می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های بیمه بیشتر پرتفو‌ی خود را از طریق سهام‌داران عمده‌شان تامین می‌کنند که در واقع از پرتفوی شرکت‌های دیگر کاسته‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط جدیدی که در دولت یازدهم ایجاد شده و همچنین کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌ها و برنامه‌های جدید بیمه مرکزی، رونق و شادابی بیشتری در صنعت بیمه شاهد باشیم،‌ ضمن آنکه بیمه دانا برای حضور فعال و متفاوت در بین مردم با ارائه پوشش‌هایی که مستقیما از نیازهای مردم سرچشمه می‌گیرد، برنامه‌های جدی و راهبردی دارد. همچنین کاهش تحریم‌ها هم دست بیمه‌ دانا را در اجرای برنامه‌های جدید بازتر خواهد کرد.
وی با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های بیمه و ارائه تعرفه‌های غیرکارشناسی و بسیار پایین برای کسب پرتفوی مجموعه‌های بزرگ، گفت: یکی از کارهای مدیران قبلی بیمه مرکزی آن بود که تعرفه‌های بیمه به جز ‌بیمه شخص ثالث، آزاد اعلام شد و در حال حاضر شرکت‌ها، نرخ حق بیمه‌ها را به طور سلیقه‌ای اعلام می‌کنند و همین امر موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ها بدون توجه به ساختارهای کارشناسی و اکچوئری صنعت بیمه، نرخ‌های خارج از قاعده برای جذب پرتفو بدهند که تاثیر منفی روی سایر شرکت‌ها گذاشته است.
وی ادامه داد: این نرخ‌های پایین در ابتدا شاید برای بیمه‌گذاران مطلوب باشد و به دنبال آن باشند که با شرکت‌هایی که نرخ نازل می‌دهند قرارداد ببندند اما از آنجایی که این نرخ‌ها غیرکارشناسی و در مواردی حتی یک چهارم قیمت واقعی است، در هنگام دریافت خسارت با مشکلات زیادی مواجه شوند و شرکت بیمه نیز به دلیل مشکلات مالی پاسخگو نیست که این روند در نهایت موجب نارضایتی مردم از خدمات بیمه و کلا بیمه‌ها می‌شود.
وی تصریح کرد:‌ این روند بسیار بدی است که جو ناسالمی بین شرکت‌ها ایجاد کرده و تعداد زیادی از شرکت‌ها از این موج ایجاد شده استفاده کرده و موج سواری می‌کنند که به بسیاری دیگر از شرکت‌ها و حتی صنعت بیمه ضربه می‌زنند و نگاه مردم نسبت به دیگر رشته‌های بیمه‌ای نیز منفی می‌شود، لذا لازم است که بازبینی جدی در این زمینه از سوی بیمه مرکزی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: بیمه دانا برای توسعه و رونق بیمه‌های زندگی، آموزش‌های مداوم و گسترده‌ای برای نمایندگان و شبکه فروش دارد و در جهت رسیدن به اهداف خود با بهره‌گیری از نیروهای انسانی که نزدیک به سه دهه تجربه کار در صنعت بیمه دارند مسیر تحقق توسعه بیمه‌های زندگی را برای خود همواره می‌بیند.
صادق با اشاره به اهداف بیمه مرکزی در دور جدید برای نظارت بیشتر در امور بیمه‌ای شرکت‌های بیمه گفت: با توجه به اینکه در سنوات گذشته زحماتی کشیده شده و نرخ‌های کارشناسی با توجه به شرایط بومی کشور با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای دیگر تدوین شده است، می‌توان انتظار داشت بیمه مرکزی در این دوره نیز با جدیت نظارت در نرخ‌دهی کارشناسی قراردادهای بزرگ را مد نظر قرار دهد و شرکت‌هایی که توانگری مالی مناسب برای ایفای تعهدات بیمه نداشته باشند را از بستن قراردادها منع کند.
صادق با بیان اینکه شرکت بیمه متبوعش به دلیل فعالیت گسترده در حوزه بیمه‌های اشخاص و درمان در بین مردم کشور وجهه خوبی دارد و برند بیمه دانا با اقبال روبروست، افزود: ان‌شاءالله با گسترش بیمه‌های درمان که آرامش خاطر زیادی در بین مردم ایجاد می‌کند این حوزه را رونق بیشتری خواهیم بخشید همچنین در کنار آن، در سایر بیمه‌ها همچون عمر و سرمایه‌گذاری فعالیت بیشتری می‌کنیم تا پرتفوی این رشته‌ها نیز توسعه یابد. بیمه درمان تکمیلی درمان جزو ‌پر‌رونق‌ترین رشته بیمه در شرکت بیمه داناست و حدود ۴۰ درصد حق بیمه‌ها را تشکیل می‌دهد.
وی درباره وضعیت سهام شرکت متبوعش در بورس اوراق بهادار نیز گفت‌:‌ در هفته‌های اخیر روند سهام بیمه دانا مثبت بوده است و الان در حوزه بورس به مرحله ثبات رسیده‌ایم و در مجمع سال آینده، سهام‌داران در آمار عملکرد شاهد رشد قابل قبول سهام خواهند بود.
مدیرعامل بیمه دانا درباره برنامه‌های آینده این شرکت برای توسعه پرتفو نیز گفت: معمولا از نظر جذب پرتفو در مقام دوم یا سوم شرکت‌های خصوصی قرار داریم اما می‌خواهیم ترکیب پرتفوی بیمه‌نامه‌ها را بهبود بخشیم که در این راستا اصلاح زیرساخت‌های فنی، نرم‌افزاری و مالی در دستور کار است و تغییرات جدید در این بسترهای تازه اعمال خواهند شد.
وی گفت: البته این تغییرات با استفاده از توان و اطلاعاتی که در نیروی انسانی شرکت وجود دارد و همچینین ایجاد انگیزه در آن‌ها، موجب رشد پرتفو، تنوع بیمه‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب شرکت خواهد شد.