توجه جدی به زیرساخت‌های صنعت گردشگری
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرد که صنعت گردشگری ایران از حالت محلی خارج شده و وارد عرصه جهانی شده است. او تاکید کرد، درحال حاضر توجه جدی دولت به صنعت گردشگری است و دولتمردان تمام تلاش خود را می کنند تا با دیپلماسی قوی اقدام به تشکیل شبکه‌های بین المللی برای جذب گردشگر کنند. مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه گردشگری از دیرباز وجود داشته اما به عنوان صنعتی جدید و در عین حال پویا توانسته است به عنوان عاملی در راستای توسعه تعاملات فرهنگی عمل کند، افزود:گردشگری می‌تواند عاملی در جهت کاهش نرخ بیکاری، بهبود توزیع درآمد و استفاده از منابع سرشار فرهنگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد. به طوری که با بسط و گسترش گردشگری در چهارچوب توسعه پایدار سبب تحولات بزرگی شود.
او گفت:ایران با دارا بودن گنجینه‌های غنی فرهنگی و طبیعی در کنار فرهنگ‌های گوناگون و تمدن‌های کهن خود فرصتی بی‌نظیر در اختیار دارد که بدون تردید توجه جدی هر بیننده متعلق به هر فرهنگ و تمدنی را در این جهان پهناور جلب می‌کند. اما این دارایی ارزشمند نیاز به معرفی و سرمایه‌گذاری دارد تا زمینه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری و بهره‌مندی مردم از این مواهب را فراهم آورد. سلطانی‌فر اعلام کرد، با در نظر گرفتن این دیدگاه صنعت گردشگری همانند سایر امور زیربنایی در مرحله نخست نیازمند جمع‌آوری اطلاعات تخصصی است تا بتوان ضمن اشراف بر حلقه‌های تشکیل دهنده این زنجیره نسبت به یکدیگر، تقویت بستر تعاون و همکاری درونی و تشکیل ساختارهای قوی به منظور تعاملات بیرونی و فراساختاری و پایدار را فراهم کرد.
رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره بر اینکه صنعت گردشگری از حالت محلی خارج شده و وارد عرصه جهانی شده است ادامه داد: دولتمردان تلاش می کنند با دیپلماسی قوی و تشکیل شبکه‌های بین‌المللی به جذب گردشگر بپردازند. دراین شبکه‌های بین‌المللی دولت‌ها به جای رقابت با یکدیگر باید به دنبال رسیدن به توسعه پایدار باشند تا با ارائه خدمات مناسب و تدوین بسته‌های چند ملیتی و تلفیقی تلاش کنند پای گردشگران را به کشورهای خود باز کنند.
به گفته سلطانی‌فر، گردشگری موضوعی است که تنها توسط دستگاه دیپلماسی قوی در خارج از کشور و توجه جدی و عملی به زیرساخت‌های ملی محقق خواهد شد. چراکه در بازار رقابتی گردشگری، خلاقیت، نوآوری و احتراز از تدوین قوانین دست و پاگیر نقشی بسیار کلیدی را ایفا می‌کند. او تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌ریزی منسجم و جامعی را به منظور توسعه صنعت گردشگری پایدار کشور به کار گرفته است. آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز، تامین زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی سفر، سرعت بخشیدن به توسعه و احداث هتل و اماکن اقامتی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و داخلی، تشکیل کارگروه تسهیل روادید و لغو صدور روادید، معرفی مقاصد جدید گردشگری، بستر سازی برای حضور منسجم‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در داخل کشور، بررسی قوانین و مقررات گردشگری و تلاش برای روان‌سازی و شفاف‌سازی این مقررات، توجه ویژه به استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه صنعت گردشگری و اهتمام نسبت به هم‌افزایی بین دستگاهی و بین بخشی در موضوع گردشگری سلامت، تنها بخش‌هایی از اقدامات و برنامه‌های پیش روی سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌آید که با تکیه بر بانک اطلاعاتی قوی، منسجم و قوام یافته خواهد شد.
سلطانی‌فر معتقد است، هر چند صنعت گردشگری ایران در نتیجه رویکرد جدید دولت تدبیر و امید با تحرکی جدی و همه جانبه مواجه شده و در نتیجه آن ایران براساس ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد در شاخص رقابت پذیری سفر در سال 2013 با 16 پله صعود به رتبه 98 جهان و آمار گردشگر ورودی با چهار پله صعود نسبت به سال قبل از آن به رتبه 48 آمار گردشگران ورودی ارتقاء پیدا کرده است، با این حال با در نظر داشتن ظرفیت‌ها و امکانات فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و مذهبی و زیارتی باید جایگاه بسیار والاتری بین کشورهای جهان داشته باشیم.
این مسئول تاکید کرد: از میان بیش از یک میلیارد و یکصد و پنجاه میلیون گردشگر خارجی در جهان در سال ۲۰۱۳ سهم کشورمان حتی در میان کشورهای آسیا و اقیانوسیه با احتساب میانگین رشد ۵ درصدی کل منطقه قابل قبول به نظر نمی رسد. در این سال سهم گردشگران ورودی به ایران چهار میلیون و هشتصد هزار نفر بوده است اما در مقابل، در همین سال هفت میلیون نفر گردشگر خروجی داشته‌ایم که تلاش‌های انجام شده در سال جاری موجب شد که طی چهار ماه (تیر تا مهرماه) برای نخستین بار گردشگران ورودی بر گردشگران خروجی پیشی بگیرند و تراز آن مثبت شود.
سلطانی‌فر افزود: امیدواریم سیاست‌ها و راهبردهای جدی دولت یازدهم در تعامل بیشتر و منطقی‌تر با جهان و همچنین با توجه ویژه رییس جمهور در سال‌های آینده، مجموعه اقدامات هماهنگ در سطح ملی با تمرکز بر حمایت همه جانبه از بخش خصوصی تداوم پیدا کند و شاهد رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی باشیم.