سیاسی

نماد دهه شصت برگشت؟

دکتررسول یاحی با رونمایی از کتاب "خدمت ناتمام" یکبار دیگر به عرصه سیاست اصفهان بازگشت. انتشار خبر رونمایی از خاطرات و نگرش های معاون سابق سیاسی امنیتی و اجتماعی دکتر زرگرپور در اصفهان به شایعاتی نیز دامن زد. یاحی که سمت‌های متعددی در سپاه پاسداران انقلاب دارد، از کمیته دفاع شهری اصفهان در سال٥٧ به فرماندهی سپاه سیستان و بلوچستان و بعدها با حفظ فرماندهی به سپاه کردستان رفت و پس از جانبازی، شش ماهی بستری شد تا بعدها قائم مقام معاونت عملیات سپاه و مشاور فرماندهی کل شود و پیش از بازنشستگی در سال٧٩ معاونت اطلاع‌رسانی و رایانه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت و پس از برآمدن دولت اعتدال به عنوان معاون سیاسی و امنیتی جایگزین دکتر اسماعیلی شد. حضور در گردهمایی اصلاح‌طلبان درباغ ابریشم و واکنش‌های تند استاندار اولین نشانه های اختلاف را علنی ساخت و زرگر با اطلاع از شرکت دو تن از معاونانش در نشست اصلاح‌طلبان؛ خواستار توضیح آنان شد.

یاحی اما چندی بعد به قرائت سنتی اصلاح‌طلبان برگشت؛ او پس از انتشار گزارش عملکرد استاندار در هفته‌نامه شرق اصفهان که او را از اعضای ستاد محسن رضایی دانست، رابطه عاطفی خود را با مرحوم آیه‌الله طاهری در سال٦٠ وحمایت سران اصلاح‌طلب از وی و برنامه‌های اصلاحی خود را دوباره اعلام کرد و پس از آن بود که رویکرد جدید او به گفتمان سنتی اصلاحات و چپ‌های خط امامی اصفهان آشکارشد. چندی بعد حجت الاسلام سالک، نماینده کنونی اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی از یاحی، خطاب به وزیر کشور گفت: انتظار مردم شهیدپرور اصفهان از وزات کشور انتصاب مسوولان سالم است و این مساله نیازمند اداره مورد قبول سیاسی استان است که باید شخصی مورد تأیید در این منصب باشد. خطاب من به آقای رحمانی فضلی وزیر کشور این است که هرچه سریعتر با کمک استاندار نسبت به معاونت سیاسی استانداری اصفهان تصمیم‌گیری کنند، مطالب زیادی در انتقاد به معاونت سیاسی استانداری اصفهان است که در زمان خود آن را بازگو می‌کنیم." یاحی سرانجام با ادامه اختلافات خود با استاندار، جای خود را به عقدایی داد و به تهران رفت اما این هفته با انتشار خبر رونمایی از خاطرات خود عنوان "ناتمام" را برای ادامه حضور خود در اصفهان برگزید.

فرهنگی

تلی از بدهی و ساختمان

دکترهوشنگ طالبی که سال های ۷۶ تا ۸۴ ریاست دانشگاه اصفهان را بر عهده داشت، در ابتدای دولت تدبیر و امید حکم ریاستش امضا نشد؛ مدت‌ها سرپرستی را یدک کشید تا یک سال و نیم بعد و پس از تغییر در معاونانش رییس دانشگاه شد، اما همزمان با انبوهی از مشکلات روبروشد: بدهکاری های سنگین دانشگاه و چندین ساختمان نیمه تمام به ارث رسیده از دوره گذشته باعث شد تا وارد چرخه سخت مدیریتی شود. وی در این مدت حضور بدهی‌های خود را صاف کرده و سعی دارد که ساختمان ها را تکمیل کرده و تحویل دهد، اما معطل ماندن برخی از پروژه ها او را با مشکل مواجه ساخته است: شاخص پژوه، پژوهشگاهی که مدت‌هاست فعالیت می‌کند، اما هر بار طالبی در مورد آن هشدار می دهد و می‌گوید: طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، پژوهشگاه شاخص پژوه مجاز به پذیرش دانشجو نیست و در دفترچه‌های کنکور، ظرفیت پذیرش دانشجو صفرعنوان شده است. در سال‌های گذشته پژوهشگاه شاخص پژوه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش کرده است. از حدود ۴۰۰ دانشجوی پذیرش شده در این پژوهشکده تنها ۱۲۵ نفر از نظر وزارت علوم قانونی تشخیص داده شده‌اند که از این تعداد۸۹ نفر کارشناسی ارشد و۳۶ نفر دکتری هستند؛ این موضوع نشان می‌دهد کمتر از ۳۰ درصد دانشجویان از لحاظ قانونی پذیرفته شده‌اند.

البته این تنها مشکل او نیست: دانشگاه اصفهان پروژه حساس کم ندارد از جمله آن چه او را همواره عصبانی می‌کند ورزشگاه ولایت است که او کلنگش را زده و پس از هشت سال دوباره این خود اوست که باید آن را تکمیل‌کند. طالبی در مورد ساخت این ورزشگاه گفته است: ساخت ورزشگاه پیرو سفر مقام معظم رهبری و با اعتباری که ایشان تخصیص دادند، شروع شد و دانشگاه اصفهان بر روی آن اعتبار، پول گذاشت و کار را شروع کرد و برای اتمام آن هم پیش‌بینی بودجه‌ای کرده بود که کار تمام شود. اما این پروژه به تغییر مدیریت خورد و متأسفانه با اطلاعات غلطی که همراه با شیطنت توسط فرد و افرادی به مدیر قبلی داده شد، باعث شد تا روی استاندارد بودن ساختمان تشکیک شود و این پروژه متوقف ماند و بودجه نیز در جایی دیگر مصرف شد.

ورزشی

ناکامی یحیی!

شوک خبری هفته را سعید آذری وارد کرد. خبر برکناری یحیی گل محمدی از سرمربی گری تیم فوتبال ذوب آهن اتفاقی بود که شاید خیلی ها را شوکه کرد، اما شاید تحلیل گران خوب می دانستند با اتفاقاتی که از قبل از فصل جاری در اردوگاه سبزها رخ داده، قطار یحیی گل محمدی با ذوب آهن به انتهای فصل نخواهد رسید. در اینکه گل محمدی ۲ فصل خوب و موفق را در کنار ذوب آهن گذراند، شکی وجود ندارد. دو قهرمانی متوالی در جام حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور و کسب عنوان سوپرجام فوتبال ایران می تواند کارنامه کاری این مربی جوان فوتبال ایران را درخشان نشان دهد، اما اتفاقات آغاز فصل شانزدهم و شیوه انتخاب بازیکن و از دست دادن بازیکنان کلیدی این تیم که بعضا به دلیل مشکلات پیش آمده با گل محمدی رفتن را بر ماندن ترجیح داده بودند، نشان می داد که شرایط سختی در انتظار سبزپوشان اصفهان است.

یحیی گل محمدی در ۷ بازی هفته نخست نتوانست آنگونه که باید و شاید امتیاز کسب کند. از سوی دیگر هواداران ناراضی و البته گفته می شود که داشتن پیشنهادهای کاری از سوی یکی از تیم های لیگ برتری، مسیر خروج یحیی گل محمدی را از تیم فوتبال ذوب آهن هموارتر ساخت تا او چهره ناکام این هفته دنیای خبرها باشد. از طرف دیگر باخت سنگین سپاهان پس از ۱۲ سال به پرسپولیس در خانه خودی باعث شد تا جو تیمی سپاهان نیز به هم بریزد و در این میان شجاع خلیل زاده مورد انتقاد رسانه های مجازی قرار گیرد و از او به عنوان بازیکنی کم کار یاد شود، البته این موضوع پاسخ شجاع خلیل زاده را در پی داشت و گفت: من واقعا برای برخی افراد متاسفم؛ یکسری آدم بیکار نشسته‌اند تا حاشیه درست کنند و خودشان را به نفهمیدن زده‌اند و می‌خواهند ثابت کنند نمی‌دانند فوتبال برد و باخت دارد. من در هر تیمی حضور داشتم، از جان و دل مایه گذاشتم اما برخی افراد کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و از سکوت من سوءاستفاده می‌کنند.

اجتماعی

رو در روی گردشگری

"همه برای گردشگری و گردشگری برای همه" این شعار امسال UNWTO برای روز جهانی گردشگری است که ساده نمی شود از آن گذشت و گردشگری اصفهان امروز به شدت با آن مشکل دارد و در این سال ها با وجود اینکه تمام سازمان ها و ادارات داعیه دار کمک به گردشگری بودند کاری پیش نبردند و در حد شعار از این صنعت حمایت کردند. همین موضوع موجب شده تا محسن یارمحمدیان- معاون گردشگری استان اصفهان تیغ تیز انتقاد را به سمت سازمان ها و نهادها بگیرد و اعلام کند: گاهی احساس نگرانی می‌کنم که بسیاری از سازمان ها و مدیران شهری در مقابل گردشگری قد علم کرده‌اند. برای مثال اتاق اصناف، سازمان صنعت و معدن، اداره بهداشت و آتش نشانی شهرداری علی رغم اینکه گاهی اوقات وظایف سازمانی خود را انجام می‌دهند، اما قوانینشان مخل صنعت گردشگری است.

هیچ اداره‌ای حاضر نیست قوانینش را با صنعت گردشگری تطبیق دهد. این سخنان یارمحمدیان در کنار نبود امکانات زیر ساختی ساده نشان می‌دهد که شاید اصفهان هنوز آنطور که باید و شاید برای گردشگری آماده نیست و دوران طلایی این صنعت که امروز به واسطه جنگ و جدال ها در منطقه برای کشور ایجاد شده به راحتی در حال از دست رفتن است. یارمحمدیان نیز این مشکل را بارها در چند ماه گذشته فریاد زده و گفته است: سوال اساسی اینجاست که واقعا کسی با هر وضعیت جسمی، فرهنگ، پوشش، مسلک و تفکر می تواند از امکانات گردشگری اصفهان استفاده کند؟ این سوال نشان می دهد که هنوز گردشگری به رأس اولویت های اصفهان بازنگشته و اگر هم مدام از این نام در پشت تیریبون ها استفاده می شود فقط صحبت است و کاری برای توسعه آن در کار نیست.

اقتصادی

نخبگان دور از اقتصاد

محسن رنانی استاد تمام دانشگاه اصفهان، از صاحبنظران اقتصادی کشور است که سخنرانی هایش مهم، پر از تلنگر و تذکر و گاهی با نقدهای تند همراه است. او تا به امروز ۱۵ جلد کتاب تالیف کرده که از این تعداد دو کتاب"بازار یا نابازار" و "چرخه‌های افول اخلاق و اقتصاد" از پر فروش های اقتصادی کشور محسوب می شود. او همین هفته های پیش اقتصاد ایران را در آستانه بن بست دانسته و عنوان کرده بود متاسفانه مشکل اصلی امروز اقتصاد ایران این است که رکود هنوز مساله اول همه قوای سیاسی کشور نیست، که اگر بود سگینال، گفتارها و رفتارهای مقامات سیاسی کشورمتفاوت می‌بود، شاید این گفته های رنانی منتقدانی داشته باشد یا به مذاق عده‌ای خوش نیاید و حملاتی هم به او بشود، اما او امروز چهره اقتصادی اول اصفهان است که بدون توجه به انتقادهای اطراف، پنجره‌های تازه رو به اقتصاد کشور می‌گشاید: مسیر توسعه یافتگی کشور را در کودکی گرفتار می‌بیند و اعتقاد دارد که کشور باید مثل تمام کشورهای توسعه یافته کودکانش را از هفت سالگی وارد مبحث توسعه کند.

پنجره نوین دیگری که او بر روی اقتصاد ایران گشوده پنجره نخبگی است پنجره ای که چند روز پیش او در جمع نخبگان دانشگاه اصفهان گشود و با سوالات متعددی موضوع رفتن نخبگان را به چالش کشید او در این جلسه که آن را خبرگزاری ایسنا منتشرکرده گفته است: این همه هزینه‌ صرف نخبگانمان کردیم اما نتوانستیم دارایی آنها را به سرمایه تبدیل کنیم و اکنون بخش بزرگی از این نخبگان از دسترس اقتصاد ایران خارج شده‌اند یعنی یا از کشور رفته اند یا منزوی و افسرده شده‌اند یا به راه‌های خلاف و غیرعادی کشیده شده اند. برای همه ما سوال است که چرا نخبگان از کشور می روند؟ و چه کسی در این رفتن مقصر است؟ آیا خود نخبگان مقصرند؟ خانواده‌ها مقصرند؟ یا دولت و حکومت مقصر هستند؟ سوال این است که چرا با توجه به هزینه‌‌ها و سرمایه هایی که برای نخبگان صرف کرده ایم باز آنها ما را ترک می کنند؟ او با طرح این سوالات به اینجا رسید که در کشور نتوانسته ایم دارایی نخبگان را به سرمایه تبدیل کنیم و در واقع بخش بزرگی از نخبگان از دسترس اقتصاد ایران خارج شده اند.

عمرانی

یک تیر و چند نشان شهردار

یک سال بیشتراست که شهردار اصفهان چهره‌ای متفاوت در عرصه مدیریت شهری نمایش داده و هر روز در نقطه ای از شهر، قیچی به دست در کنار ریش سفیدان محلات و کلنگ به دست در کنار مدیران جوانش می‌ایستد، یا در پاسخ شهروندان و خبرنگاران واژه هایی تازه بیان می‌کند و سخن از گفتمان های نو می‌گوید:جمالی نژاد که تلاش دارد شهر رویایی خود - برگرفته از صفویه ولی در کالبدی نوین- را به نمایش بگذارد و به شدت علاقه‌مند توسعه است تا عصر صنعت را به پایان ببرد و اصفهان را درگیر مساله فراصنعت کند. پروژه افتتاح ورودی دانشگاه صنعتی در روزهای اخیر همراه با افتتاح روگذر ۲۵ آبان، ایستگاه های مترو و تلاش برای اتمام پروژه میدان استقلال به عنوان یکی از سنگین‌ترین پروژه ها فعالیت‌های عمرانی شهرداری است که اصفهان را به یک کارگاه بزرگ شهری تبدیل‌کرده است.

اما افتتاح میدان استقلال هم برای او و هم برای معاونانش از اهمیت بالایی برخوردار بود: پروژه ای از جمله چهار پروژه بزرگ شهر اصفهان که نیازمند۱۲ زیر ساخت است اما تاکنون عملیات اجرایی مرحله اول طرح شامل میدان همسطح و پل‌های یک، دو و دو پل زیرگذر و دو پل روگذر تکمیل شده. تقاطع میدان استقلال سالها در جدال نمایندگان شهر و مجلس خمینی شهر با دانشگاه صنعتی و نیز در آرزوی عبور مترو از بزرگراه آزادگان بود که هیچ یک به وقوع نپیوست. پس از آنکه با تلاش مسوولان برخوار، مترو راه خود را از بلوار معلم برگزید و همراهی صنایع مستقر در این جاده با خمینی شهر سودی دربرنداشت. دانشگاه صنعتی نیز با اعلام استقلال خاموش؛ راه ورودی را از بلوار خمینی‌شهر بست و از شهردار قول بهره برداری فوری زیرگذر را گرفت و با افتتاح آن، خود را به کلانشهر اصفهان نزدیکتر ساخت و سر در خود را نیز در ابتدای ورودی شهر برپا کرد. جمالی نژاد با بهره برداری فوری از تقاطع استقلال در واقع هم آرزوی دیرینه دانشگاه را محقق ساخت و هم ورودی شهر را به گونه ای افتتاح کرد که پیوستن خمینی شهر به اصفهان نیز راحت تر از قبل صورت‌گیرد.