Surface Book در مقابل  Surface Pro‌4
هفته پیش شرکت مایکروسافت در جریان کنفرانس خود محصولات جدید کامپیوتری خود را معرفی کرد. محصولاتی که به گفته مایکروسافت، بهترین‌ محصولات در تاریخ فعالیت این شرکت است.

همانطور که پیش از برگزاری این مراسم پیش‌بینی می‌شد علاوه‌بر گوشی‌های جدید، این شرکت از تبلت‌ و لپ‌تاپ جدید خود نیز رونمایی کرد. Surface Book لپ‌تاپ جدید و ویژه مایکروسافت است که صفحه کلید آن قابلیت جدا شدن را به کاربرانش می‌دهد. اما محصول دیگر این شرکت نسخه جدید تبلت مایکروسافت با نام Surface Pro 4 است که همچنون نسل‌های گذشته یک صفحه‌کلید قابل اتصال برای آن طراحی شده است. با نگاهی به این دو محصول حتما شما هم فکر می‌کنید که تبلت و لپ‌تاپ جدید مایکروسافت شبیه به هم هستند اما باید بگوییم که مایکروسافت اصلا این فکر شما را قبول ندارد. این شرکت در کنفرانس اخیر خود اعلام کرد که این دو محصول کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و شاید در نگاه اول این دو دستگاه از زوایای مختلف یکسان به‌نظر برسند اما این دو دستگاه، دو محصول متفاوت بوده و برای کاربرانی با خواسته‌های متفاوت طراحی شده‌اند. برای اینکه با تفاوت‌های اصلی تبلت و لپ‌تاپ جدید این شرکت آشنا شوید، می‌توانید در ادامه با ما همراه باشید.

Surface Book باریک‌تر و قدرتمندتر
مایکروسافت در کنفرانس معرفی محصول جدید خودش وقتی نوبت به معرفی Surface Book رسید، این محصول را بسیار با مک‌بوک ایر اپل مقایسه کرد اما براساس ارزیابی خودش نیز به این نتیجه رسید که Surface Book بسیار قدرتمندتر از مک بوک ایر اپل است. به گفته مایکروسافت Surface Book از سرعتی دو برابر بیشتر از مک‌بوک ایر اپل بهره می‌برد و در این زمینه محصول اپل حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.
هر دو دستگاه جدید مایکروسافت از جدیدترین نسل پردازنده اینتل یعنی نسل ششم بهره‌مند شده‌اند که در قالب گزینه‌های Core i5 و Core i7 در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. با این شرایط سورفیس‌بوک با بهره‌گیری از شتاب‌دهنده گرافیکی قدرتمند سطحی بالاتر از کیفیت را در اختیار کاربران می‌گذارد. مدل استاندارد این محصول از اینتل Core i5 در کنار گرافیک HD 520 بهره می‌برد که البته این ترکیب می‌تواند به مدلی مجهز به Core i5 یا Core i7 در کنار شتاب‌دهنده گرافیکی انویدیا جی‌فورس که از حافظه GDDR5 بهره می‌برد، تبدیل شود. مایکروسافت مدعی است کهسورفیس پرو ۴ باریک‌ترین گجتی است که با بهره‌گیری از پردازنده‌های سری Core اینتل روانه بازار خواهد شد.
هر دو مدل یادشده گزینه‌های متنوعی در زمینه فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. فضای ذخیره‌سازی سورفیس پرو ۴ از ۶۴ گیگابایت شروع شده و البته هر دو گزینه‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت SSD نیز دارند. هر دو دستگاه یادشده از میزان رم تا شانزده گیگابایت پشتیبانی می‌کنند.سورفیس پرو ۴ از ضخامت ۴/۸ میلی‌متری بهره‌مند شده و این در حالی است که سورفیس‌بوک تنها ۷/۷ میلی‌متر ضخامت دارد.

Surface Book، دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر
در زمینه دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی با قابلیت حمل و نقل بالا، همواره بزرگ بودن به معنی بهتر بودن نیست. با این شرایط با بهره‌گیری از باتری با مدت زمان استفاده برای ۱۲ ساعت،سورفیس‌بوک همچنان یک دستگاه مناسب برای جابه‌جایی و حمل و نقل، با وجود بهره‌گیری از صفحه‌نمایش بزرگ است.
سورفیس‌بوک از صفحه‌نمایش 5/13 اینچی با وضوح تصویر 3000 در 2000 پیکسل بهره‌ می‌برد که تراکم 267 پیکسل در هر اینچ را به دنبال خواهد داشت. این ترکیب در نسبت 3:2 جای گرفته و از تکنولوژی PixelSense ویژه صفحات نمایش نیز در آن بهره گرفته شده است. اماسورفیس پرو 4 نیز از صفحه‌نمایشی مجهز به قابلیت PixelSense بهره‌مند شده تا شاهد حضور باریک‌ترین صفحه‌نمایش ممکن گوریلا گلس 4 باشیم. صفحه‌نمایش این دستگاه از نوع 3/12 اینچی بوده و از پنج میلیون پیکسل در قالب رزولوشن 2736 در 1824 پیکسل بهره‌مند شده است. با این ویژگی‌ها باید اعتراف کرد که هر دو صفحه‌نمایش یادشده خروجی شفاف و با کیفیت بالا را در قالب تراکم 267 پیکسل در هر اینچ پیش‌روی کاربر قرار می‌دهند اما یکی از این صفحه‌نمایش‌ها از دیگری بزرگ‌تر است. بنابراین تصمیم‌گیری نهایی و انتخاب از میان این گزینه‌ها نهایتا به استفاده و نیازهای کاربر بستگی دارد.چ

صفحه‌کلید‌های ویژه برای دو محصول متفاوت
از آنجایی کهسورفیس پرو ۴ در درجه اول یک تبلت به‌شمار می‌آید همچنان باید از تایپ‌کاور به‌عنوان یک کیس و البته یک صفحه‌کلید بهره ببرد. در نسخه جدید این تبلت این تجهیز جانبی تا حدود زیادی بهبود یافته و اکنون به نور پس‌زمینه برای کلیدها و البته ترک‌پد بزرگ‌تر با حساسیت ۵ نقطه مجهز شده است. اما در مقابل Surface Book از یک صفحه‌کلید کامل و کاربردی بهره می‌برد که مایکروسافت از کلمات «آرام و بی‌صدا، پایدار و راحت» برای توصیف آن استفاده کرده است. مایکروسافت اعلام کرده این صفحه‌کلید یکی از بهترین‌ها در این کلاس بوده و از حساسیت ۱۰ نقطه‌ای نیز بهره‌مند شده است. هر دو دستگاه یادشده قابلیت بهره‌گیری از قلم (Surface Pen) با ۱۰۲۴ سطح و نقطه حساسیت را دارا هستند که در ترکیب با PixelSense می‌توانند کارآیی بهینه‌شده‌ای را پیش‌روی کاربر قراردهند. این قلم ویژه به‌طور مغناطیسی در کنار دستگاه قرار می‌گیرد و امکان استفاده برای مدت یک‌سال با استفاده از باتری آن وجود دارد.

قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته در هر دو دستگاه
سورفیس پرو ۴ وسورفیس‌بوک هر دو از پورت یو‌اس‌بی ۰/۳ بهره‌مند شده‌اند اماسورفیس‌بوک، دو پورت وسورفیس‌ پرو ۴، تنها یک پورت دارد. هر دو دستگاه از پورت مینی‌ دیسپلی، میکرو اس‌دی، هدفون استریو و کانکتور ورودی برق بهره می‌برند و نهایتا هر دو از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز یعنی ویندوز ۱۰ بهره‌مند شده‌اند که پشتیبانی از قابلیت Continuum برای عملکرد بهتر در میان دستگاه‌های مختلف ویندوز ۱۰ را ممکن می‌سازد.

قیمت پایین‌تر برای Surface Pro 4
قیمت حداقلی سورفیس پرو ۴ در هنگام عرضه از ۲۶ اکتبر (۴ آبان‌ماه)، ۷۴۹ پوند خواهد بود. این مدل از پردازنده Core i۵، چهار گیگابایت رم و SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد. پیشرفته‌ترین مدل موجود نیز از پردازنده Core i۷، شانزده گیگابایت رم و البته یک ترابایت SSD بهره خواهد برد.قیمت حداقلی برای سورفیس‌بوک نیز ۱۴۹۹ دلار بوده که چیزی در حدود ۹۸۵ پوند است. این دستگاه از پردازنده Core i۵ اینتل و هشت گیگابایت رم بهره می‌برد. برترین مدل موجود نیز از پردازنده Core i۷ اینتل و شانزده گیگابایت رم بهره خواهد برد که قیمت ۲۶۹۹ دلار یا ۱۷۷۵ پوند برای آن منظور شده است.