در بازار نفت منتظر جهش قیمت‌ها نباشید
محمدحسین بابالو
عضو گروه نفت
پس از افزایش ۱۰ درصدی قیمت جهانی نفت در ۱۰ روز که باعث شد بهای طلای سیاه به بالاتر از ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد شاهد آن بودیم که خوش‌بینی‌های بسیاری مجددا در این بازار خودنمایی کرد.
کاهش ذخایر نفت خام آمریکا، ارائه گزارش‌هایی از افت حجم تولید در ذخایر متعارف و غیرمتعارف و احتمال کاهش بیشتر آن مواردی بود که افزایش قیمت‌ها را موجب شد تا جایی که برخی از موسسات و شخصیت‌ها با خوش‌بینی روزهای بهتری را در این بازار نوید دادند.

این در حالی است که هم‌اکنون حجم ذخایر نفت خام در بازارهای جهانی به حدی رشد یافته که تاثیر کاهش بیش از 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام آمریکا در دو ماه گذشته یا احتمال افت عرضه بین 500 هزار تا 1 میلیون بشکه‌ای نفت از ذخایر متعارف در سال آینده را بی‌اثر خواهد ساخت. از سوی دیگر بازارهای جهانی منتظر عرضه 500 هزار بشکه‌ای نفت خام ایران است که می‌تواند تا سال آینده به 1 میلیون بشکه در روز هم برسد. همین وضعیت می‌تواند قیمت‌های جهانی را در حدود 2 دلار در هر بشکه در کوتاه‌مدت کاهش دهد. با توجه به این موارد نباید به کاهش نسبی حجم عرضه‌ها در کل بازار چندان هم امیدوار بود بنابراین قیمت نفت حداقل در یک یا شاید دو سال آینده در همین سطوح باقی بماند که رخداد مهمی برای درآمدهای کشور به شمار خواهد آمد. از سوی دیگر شرایط کلی عرضه در حالی این‌گونه تثبیت خواهد شد، که شاهد رخدادهای موثر ژئوپلیتیک که می‌تواند حجم عرضه را با وقفه روبه‌رو سازد نباشیم