وقتی خودروی شما خاموش می‌شود

صبح زود است و قصد رفتن به محل کار خود را دارید، پشت فرمان استارت اول را که می‌زنید متوجه وضعیت غیرعادی در خودروی خود می‌شوید، استارت دوم را می‌زنید، اما باز هم خودروی شما روشن نمی‌شود. در این شرایط کارشناسان فنی خودرو راه‌حل‌های زیادی را پیش پای شما قرار می‌دهند تا شاید بتوانید به سرعت خودرو را روشن کنید و به محل کار خود برسید. در این گزارش، به ذکر یک سری نکات در این زمینه می پردازیم. راه اول این است که کاپوت را بالا بزنید و باطری خودرو را چک کنید و از محکم بودن سرباتری مطمئن شوید.چرا که شما باید احتمال دهید که سرباتری‌هایتان سولفاته کرده یا شل شده است. احتمال دیگر این است که باتری شما فاسد و خراب شده باشد. اگر خودروی پژو ۲۰۶ دارید و می‌بینید برق پشت آمپر و فرمان شما می‌آید، اما استارت نمی‌خورد احتمال ریست شدن رایانه‌ خودروی‌تان زیاد است. برای ریست کردن کافی است ابتدا سوئیچ را کاملا از محفظه سوئیچ خودرو دربیاورید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا مشکل برطرف شود یا اینکه سراغ باتری بروید و سرباتری سمت مثبت را از محلش خارج کنید. چند دقیقه بعد سرباتری را محکم سرجایش ببندید و دوباره استارت بزنید.

این روش ساده‌ای است که شما را به سرعت از مشکلات خودرویتان خلاص می‌کند. اما در موردی دیگر شما متوجه می‌شوید که اصلا جریان برقی پشت آمپر شما برقرار نمی‌شود؛ بنابراین باز هم به بازرسی خودروی خود نیاز دارید. اول اینکه احتمال بدهید سیم فیوزتان سوخته است. یک وقت‌هایی ممکن است این سیم‌های سه‌گانه نیم دایره‌ای از جای خودشان خارج شده باشند یا قطع شوند. این ۳ سیم هر یک برای چراغ، انژکتور و باتری است. اگر سیم‌های نیم دایره‌ای که در سمت راننده و راست موتور قرار دارند مشکلی نداشته باشند باید احتمال خراب شدن باتری را بدهید. وقوع چنین مشکلی در برخی از خودروها مثل ۲۰۶ به‌احتمال فراوان تنها یک علت دارد و آن هم فاسد شدن باتری است. اگر خودروی‌تان اصلا برق ندارد، از باتری کمکی استفاده کنید، اما در برخی مواقع نیز پیش می‌آید که خودروی شما به‌دلیل کاهش ولتاژ باتری روشن نمی‌شود. یعنی برق پشت آمپر می‌آید، اما باتری قدرت لازم را برای روشن کردن موتور خودرو ندارد. در این شرایط بهترین کار باتری به باتری کردن و امداد گرفتن از باتری کمکی است، اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای این کار ماشین را هل بدهند تا روشن شود.

این روش برای روشن کردن خودروهای فرانسوی مثل پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ می‌تواند صدماتی را به همراه داشته باشد. اگر شما به هر دلیلی مجبور شدید از روش هل دادن خودرو برای روشن کردن آن بهره ببرید حتما خودرو را روی دنده ۲ بگذارید. روشن کردن خودرو به واسطه دنده عقب فشار زیادتری را به موتور وارد می‌کند و می‌تواند مضر هم باشد. بعد از یک مسافرت نسبتا طولانی به سراغ خودروی خود می‌روید، هر چه سوئیچ را می‌چرخانید خودروی شما روشن نمی‌شود، پس از چند بار استارت متوجه می‌شوید که برق پشت آمپر می‌آید، اما ماشین روشن نمی‌شود. حتی ممکن است باتری‌تان هم کاملا نو باشد، اما با این مشکل مواجه شوید. در این شرایط بهترین کار استفاده از روش باتری به باتری است تا خودرو روشن شود. البته از آنجایی که احتمال برق دزدی در خودروی شما در این شرایط وجود دارد باید پس از شارژ شدن باتری، خودرو را خاموش کنید و سرباتری‌ها را دربیاورید. اگر بعد از یک روز دوباره سراغ ماشین بیایید و ببینید که خودروی‌تان روشن نمی‌شود، احتمال برق دزدی در خودروی شما وجود دارد.

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد، اینکه پس از یک تصادف نه چندان جدی یا رد شدن از یک دست‌انداز موتور خودروی‌تان خاموش شود و دیگر روشن نشود. خیلی‌ها در چنین شرایطی سریعا به امدادخودرو زنگ می‌زنند تا خودشان را به یک تعمیرگاه برسانند و دست آخر کلی هزینه برای خودشان می‌تراشند. تنها کافی است نگاهی به سوئیچ ثقلی که به آن اصطلاحا سوئیچ «قطع کن» هم می‌گویند بیندازید. جای این سوئیچ که دکمه‌ای سیاه رنگ با سری سرخ است معمولا در کنار موتور قرار دارد و روی بدنه خودرو نصب می‌شود. سوئیچ ثقلی برای این طراحی شده تا سیستم برق و بنزین خودرو هنگام تصادف کاملا قطع شده و مانع بروز خطرهایی مثل آتش‌سوزی شود. دوباره سوئیچ ثقلی را روشن کنید. یک مشکل دیگر هم وجود دارد و اینکه ممکن است خودروی شما به اصلاح خفه کرده باشد. بعضی وقت‌ها می‌بینید که ماشین دور بالایی هم دارد اما درست حرکت نمی‌کند و خوب گاز نمی‌خورد. حتی ممکن است در ‌‌نهایت باعث خاموش شدن موتور شود که در این شرایط به آن اصطلاحا خفه کردن ماشین می‌گویند. چنین مشکلی بیشتر هنگامی رخ می‌دهد که شما سوخت کافی در باک نداشته باشید. وقتی سوخت کم شود، پمپ بنزین که وسیله‌ای برقی است و با‌‌ همان بنزین داخل باک خنک می‌شود داغ می‌کند و از کار می‌افتد. اگر پس از روشن شدن ماشین یک دفعه دیدید دور ماشینتان کاهش پیدا کرد و نهایتا خاموش شد باید به عقربه بنزین توجه کنید. در چنین شرایطی کافی است ۱۵ دقیقه‌ای موتور خودرو را خاموش کنید تا پمپ برقی بنزین خنک شود. حالا تا خاموش شدن بعدی حدود ۲۰ دقیقه‌ای فرصت دارید تا خودتان را به پمپ بنزین برسانید و سوخت‌تان را تأمین کنید.در نهایت اینکه اگر می‌خواهید خودرویتان به یکباره خاموش نشود از چند چیز باید اطمینان حاصل کنید؛ اول از باتری سالم، تسمه تایم، تسمه دینام، صافی بنزین و شمع‌ها باید اطمینان داشته باشید.

منبع: همشهری آنلاین