اصفهان شهری برای زیستن یا هدر دادن عمر؟!

رئیس گروه امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان شهری برای زیستن است یا شهری برای هدر دادن عمر است ؟! وی تاکید کرد مسئولان باید به ارتقای کیفیت زندگی در شهر اصفهان توجه داشته باشند. فتح‌الله معین گفت: در تمام شهرهای جهان متخصصان مناطق مختلف شهرها را به سه دسته توسعه‌یافته، نیمه توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته تقسیم می‌کنند. بر اساس این تقسیم‌بندی، شهرهایی که بیشترین مناطق توسعه‌یافته رادارند جزء بهترین شهرها برای زندگی به شمار می‌آیند. رئیس گروه امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان و مناطق ۱۵ گا نه بر اساس این شاخص‌ها می‌تواند بررسی شود، تصریح کرد: برخلاف تصور برخی از مدیران شهری، مناطق توسعه‌نیافته اصفهان بیش‌ازحد انتظار است و هنوز راه زیادی تا توسعه‌یافتگی داریم.

وی ادامه داد: تعداد مراکز فرهنگی، اقتصادی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی، وضعیت اشتغال افراد، وضعیت تحصیلات، میزان دسترسی آزاد به اطلاعات آزاد و برخورداری از اینترنت و وجود زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، فضای سبز و موارد دیگر به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی مناطق شهری است. معین بابیان اینکه همچنین بالا بودن شاخص‌های حفظ امینت و مراقبت از محیط‌زیست مانند دفع درست فاضلاب شهری، آب، هوا و وجود بافت‌های نوساز و کاهش بافت‌های فرسوده نیز از دیگر شاخص‌های شهرهای توسعه‌یافته است، تأکید کرد: با توجه به این شاخص‌ها می‌توان گفت که در حال حاضر تنها مناطق یک، سه، پنج و ۶ شهرداری اصفهان مناطق توسعه‌یافته هستند و مناطق دیگر یا کمتر توسعه‌یافته و یا شوربختانه توسعه‌نیافته هستند. وی با تأکید بر اینکه بیشترین میزان عدم توسعه‌یافتگی در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان متمرکز است، افزود: این عدم توسعه‌یافتگی بیشتر به مکان‌هایی با انبوه خانه‌های فرسوده، نبود زیرساخت‌های لازم، بیکاری، فقر، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و مشکلات دیگر اختصاص دارد.

رئیس گروه امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این مناطق بیشتر به مکان‌هایی برای مردن تبدیل‌شده و نه برای زیستن، گفت: شهرهای وین و ملبورن ازجمله شهرهایی هستند که با بالاترین کیفیت زندگی جزو شهرهای سرآمد برای زندگی به‌حساب می‌آیند. وی بابیان اینکه مسئولان شهری در این شهرها با استفاده از مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری اقتصادی توانسته‌اند کیفیت زندگی را در هر یک از شاخص‌های یادشده افزایش بدهند، اظهار کرد: بالا بردن کیفیت منازل مسکونی، حمل‌ونقل پاک، توریسم و امنیت بالا از مهم‌ترین اهداف عملی شده در این شهرها بوده است. معین ادامه داد: اگر مسئولان شهری به مقوله کیفیت زندگی در شهرها اهمیت ندهند و یا در بالا بردن آن ناتوان باشند آن شهر به مکانی برای هدر دادن عمر و نه برای زیستن تبدیل می‌شود، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ شهر تهران در بین ۲۳۰ شهر جهان رتبه ۲۰۳ کیفیت زندگی را به خود اختصاص داد، درصورتی‌که وضعیت شهر اصفهان به لحاظ آلودگی‌های زیست‌محیطی، رشد حاشیه‌نشینی، عدم توسعه مناسب فضای سبز، بیکاری ناشی از مشکلات شهری و ناکافی بودن حمل‌ونقل عمومی و عدم تناسب زیرساخت‌ها و خدمات شهری دارای وضعیت نامناسب‌تری است.

رئیس گروه امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در ذهن بسیاری از شهروندان این پرسش نقش بسته است که آیا در شهر اصفهان با توجه به خشک‌سالی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و وضعیت بغرنج زیست‌محیطی می‌توان به آینده و خوشبختی فکر کرد و آیا شهروند جوان اصفهانی می‌تواند به رویاهای خود در این شهر دست یابد یا باید مانند بسیاری در فکر مهاجرت از این شهر باشد. وی بابیان اینکه در پژوهشی دانشگاهی از جوانان پرسیده شده که به چه میزان نسبت به آینده خود در این شهر امیدوار هستند، تأکید کرد: بیش از ۸۳ درصد از جوانان از زندگی در شهر اصفهان ناراضی هستند و به رفتن از این شهر فکر کرده‌اند و این پاسخ باید ما را آگاه کند که در تضمین آینده جوانان خود کم‌کار کرده‌ایم و همپای نیازهای توسعه شهری امکانات و خدمات خود را توسعه نداده‌ایم که در این میان تغییر بافت جمعیتی شهر اصفهان خود نشان گویایی از این جابه‌جایی جمعیت ناشی از نارسائی امکانات خدمات شهری است.

معین افزود: نهادهای دولتی و شهرداری، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اقتصادی و مشارکت مردمی به‌ویژه جوانان به‌عنوان سه ضلع اصلی برای توسعه‌یافتگی مناطق شهری اصفهان است. وی گفت: اصفهان به‌عنوان دومین شهر صنعتی کشور باوجود بیش از ۶۰ واحد صنعتی بزرگ و ۱۰تا هزار واحد صنعتی و برخورداری از شمار زیادی از افراد تحصیل‌کرده می‌تواند رتبه خود را در راستای بهبود کیفیت زندگی ارتقاء دهد به‌شرط اینکه مسئولان شهری به آن‌ها اعتماد کنند و به آن‌ها فرصت بدهند و زمینه را فراهم آورند تا در عرصه‌های مختلف بدرخشند.رئیس گروه امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درزمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر به سراغ امکانات موجود رفته‌ایم و یا حتی بحث‌هایی را عنوان کرده‌ایم که می‌تواند اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری شهری را کاهش بدهد، درصورتی‌که باید در راستای خلق فرصت‌های جدید و تعریف زمینه‌های سرمایه‌گذاری تلاش بیشتری صورت بگیرد. وی با تأکید بر اینکه تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در شهر اصفهان ضروری است، ادامه داد: فرصت‌هایی که از قبل تعریف‌شده بیشتر مواردی بوده که در شهر وجود داشته و نوآوری در آن وجود نداشته است.

معین با اشاره به اینکه در حال حاضر فاصله درآمد شهرداری در مناطق مختلف بسیار زیاد است و باید توجه داشته باشیم که این میزان بین ۳۰ تا ۸۰ میلیارد تومان نوسان دارد و این امر بیانگر محرومیت شدید در برخی از مناطق شهرداری است، تصریح کرد: در حال حاضر در سال‌های اول برنامه ۱۴۰۰ هستیم و باید با همدلی و تلاش، بارگذاری‌های شهر اصفهان را تنها در حد ظرفیت زیست‌محیطی این شهر دنبال کنیم. وی بابیان اینکه همچنین باید برنامه‌ریزی ما در راستای تأمین زیرساخت‌های توسعه باشد و از انجام حرکت‌های غیراصولی و نمایشی و تبلیغاتی جلوگیری شود، اضافه کرد: همچنین باید برنامه‌ریزی لازم در راستای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد اشتغال در تمام مناطق شهرداری در دستور کار باشد.