رولز رویس وارد سینما می‌شود
این روزها خبر ساخت فیلمی از زندگی و رابطه کاری بین دوخودرو ساز انگلیسی رسانه‌ای شده است. داستان تاسیس شرکت رولزرویس از سوی دو فرد انگلیسی که نام این شرکت هم برگرفته از اسامی این دو نفر است سوژه فیلم مارتین اسکورسیزی شده است. اسکورسیزی از فیلمسازان مطرحی است که در رابطه با چهره‌های معروف دنیا دست به ساخت مستند‌ها و فیلم‌های زیادی زده است. این فیلم قرار است به زندگی و چگونگی تاسیس این شرکت لوکس ساز انگلیسی توسط چارلز رولز و هنری رویس بپردازد. داستانی شنیدنی که منجر به ایجاد رشد و تحول در صنعت خودرو در یک قرن گذشته شده است.

اطلاعات زیادی در رابطه با اینکه این فیلم چقدر وارد زندگی گذشته آنها می‌شود منتشر نشده است ولی داستان زندگی این دو فرد بسیار شنیدنی و پر از خلاقیت و انگیزه و پشتکار بوده است. هنری رویس با نام کامل «فردریک هنری رویس» پسر آسیابانی ورشکسته بود که پس از درگذشت پدرش به‌عنوان کوچک‌ترین فرد خانواده تصمیم گرفت برای کمک به هزینه‌های زندگی خواهر‌ها و برادرانش وارد کار و فعالیت شود. او در خط راه‌آهن بریتانیا مشغول به کار شد.‌ کم‌کم به سمت مسائل فنی و برق گرایش پیدا کرد و در اوقات فراغتش مطالعاتی انجام می‌داد. هنری پس از مدتی در شرکتی شروع به کار کرد که وظیفه‌اش برق‌رسانی به خیابان‌های لیورپول بود. تجربه این کار باعث شد تا با پولی که در طول سال‌ها کار کردن پس‌انداز کرده بود کارگاهی کوچک را برای تامین برق تاسیس کند. رویس در اینجا وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می‌شود و با تجربیاتی که به دست آورده و مطالعاتی که انجام داده است مراحل رشد و ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کند و کم‌کم به سمت کار روی موتور ماشین‌ها گرایش پیدا می‌کند. اولین خودرویی که پس از کار و تلاش زیاد ساخت، یک چهار چرخ ناقص بود بعد از آن نخستین ماشین‌ خود با نام رویس که یک موتور دو سیلندر و ۱۰ اسب بخار قدرت داشت را در سال ۱۹۰۴ به مرحله تولید رساند. این خودرو موفقیت چندانی برایش به‌همراه نداشت هر چند که بهتر از مدل‌های فرانسوی موجود بود. این محصول ابتدایی باعث شد در میان جامعه خودرویی تا حدودی شناخته شود. رویس پس از مدتی با چالز استوارت رولز آشنا شد که بر عکس او، از خانواده‌ای مرفه بود و به کار روی موتورهای ماشین علاقه زیادی داشت توانسته بود او هم خودرویی را بسازد. چارلز به خاطر واردات و صادرات خودرو‌های آن زمان سرمایه خوبی در اختیار داشت. منچستر برای هنری رویس نقطه عطفی شد و در هتل میدلند این شهر، آن دو قراردادی با هم امضا کردند و سنگ بنای تاسیس شرکت رولز-رویس نهاده شد.

نخستین خودرویی که با نام «رولز رویس» فروخته شد مدل «سیلور گوست» نامیده شد، این خودرو یک موتور شش سیلندر خطی داشت که در سال ۱۹۰۶ ساخته و در کمتر از یک سال به‌عنوان بهترین ماشین‌ سال جهان انتخاب شد. به نظر می‌رسد ماجرای تاسیس این شرکت معروف انگلیسی به‌قدری شنیدنی بوده است که فیلمسازان را ترغیب کرده است برای به تصویر کشیدنش دست به کار شوند. نام این فیلم هم بر گرفته از اولین خودروی مشترکشان سیلور گوست (Silver Ghost) انتخاب شده است.

همکاری چارلز رولز و هنری رویس بیش از ۶ سال دوام نیافت، چرا که چارلز در سن ۳۲ سالگی در ۱۲ ژوئیه ۱۹۱۰ میلادی در سانحه هوایی از دنیا رفت. او نخستین بریتانیایی بود که در اثر سقوط هواپیما جان می‌سپرد. پس از مرگ چارلز، هنری رویس به تنهایی هدایت کارخانه را به دست گرفت. این شرکت وارد ساخت انواع مختلف موتور‌های جت و تجهیزات نظامی خاص شد و در سال 1971 به دلیل هزینه‌های زیاد برای ساخت موتور جت، رولز رویس دچار بحران مالی شد و از طرف دولت انگلیس به‌عنوان شرکتی ملی اعلام شد. در سال ۱۹۸۷ در جریان خصوصی‌سازی‌های زمان مارگارت تاچر، از سوی دولت بریتانیا، خصوصی اعلام شد و رولز-رویس هلدینگز نام گرفت. این شرکت همان سال به وسیله گروه فولکس‌ واگن خریداری شد که در انتها در سال ۱۹۹۸ به بی‌ام‌و سپرده شد و در حال حاضر زیرمجموعه‌ای از این شرکت آلمانی محسوب می‌شود. باید منتظر ماند و دید که ساخت این فیلم چه تاثیری در تبلیغات و فروش محصولات جدید این شرکت خواهد داشت. هر چند نمی‌توان این فیلم را با کاری که جیمز باند و استون مارتین انجام داده‌اند مقایسه کرد اما سینما می‌تواند جایگاه خوبی برای تاثیر بر بازار خودرو باشد.

pic03