نیاز صنعت به بهبود روابـط بیـن‌المـلل
به اعتقاد رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، یکی از مهم ترین پیش نیازهای کنونی صنعت کشور، بهبود روابط بین‌الملل ایران با دیگر کشورها است. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در تشریح نیازهای کنونی مهم صنعت کشور، گفت: جامعه صنعتی و معدنی کشور مانند دیگر مردم ایران، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روح و نشاط تازه‌ای پیدا کرد؛ چرا که با تدابیر ویژه دولت یازدهم از جمله اقدامات مربوط به توسعه روابط بین‌الملل که بخش مهمی از کار و تولید و صنعت بستگی به این ارتباطات دارد، می‌توان خیلی از کمبودهای بخش تولید را جبران کرد.
وی با تاکید بر اینکه امید زیادی به نتایج مطلوب مذاکرات صورت گرفته داریم، افزود: حذف تحریم‌ها یکی از مهم ترین پیش شرط‌ها برای بهبود اوضاع صنعت است.
رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: در صورتی که تحریم‌ها از معادلات اقتصادی ایران حذف شود، بخش عمده‌ای از مشکلات صنعتی از جمله تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات و موانع صادرات تولیدات، برطرف می‌شود که این موضوع، بسیاری از دغدغه‌های تولیدکنندگان را برطرف خواهد کرد.
وی ادامه داد: از این رو، بخش تولید حمایت قاطع خود را از سیاست‌های دولت حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم درجهت ایجاد تعامل با دنیا اعلام می‌دارد.

مشکلات تولیدگران با بانک‌ها
سهل‌آبادی افزون بر مشکلات بخش صنعت در سطح بین‌المللی، بر ضرورت حل چالش‌های داخلی صنعت تاکید کرد و با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی بخش صنعت و تولید، توضیح داد: کاهش ارزش پول ملی کشور که به طور ناگهانی رخ داد، سرمایه در گردش بخش تولید را دچار تزلزل کرد که این امر، به کمبود نقدینگی صنعت دامن زد، اما در این مقطع، بانک‌ها به جای حمایت از بخش تولید و اعطای تسهیلات، به تولید ضربه زدند و به غرق شدن آن کمک کردند.
وی ادامه داد: این ضربه بیشتر از آن جهت بود که از سوی دولت دهم، به بانک‌ها بخشنامه شده بود که به صنایع بدهکار، که خود نقش مهمی در بدهکار شدن به بانک‌ها نداشتند، تسهیلات بانکی تعلق نگیرد.
به گفته این فعال اقتصادی، بهره‌های بانکی نیز به جای کاهش یافتن، بالا رفت و صنعتی که باید تحریم‌ها، رکود و چالش‌های هدفمندی یارانه‌ها را تحمل کند، با بی‌مهری بانک‌ها و دولت وقت نیز روبرو شد که البته با امیدی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم پیدا شد، بخش صنعت تمام ناملایمتی‌ها را فراموش کرد و اکنون با امید و روحیه بالاتر، به کار خود ادامه می‌دهد.
وی یادآور شد: البته در حال حاضر، امیدمان اندکی به انتظار تبدیل شده است و از خدا می‌خواهیم این انتظار، به ناامیدی تبدیل نشود.

پررنگ‌تر شدن بخش خصوصی در اقتصاد
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه، به ضرورت واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی، به عنوان راهکار و پیش شرط دیگر بهبود اوضاع صنعت کشور، اشاره و اظهار کرد: در دولت قبل، خانه‌های صنعت در بخشی از این تصدی‌گری‌ها، از جمله صدور پروانه‌های تاسیس و غیره، خوب در صحنه حاضر شدند، اما متاسفانه، واگذاری تصدی‌گری‌ها، چندان مطابق سلیقه و نظر دولت کنونی نبوده است که امیدواریم این مسیر هموار شود.
وی واسپاری مسؤولیت‌ها و تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی و تشکل‌ها را «الفبای اقتصاد» توصیف کرد و گفت: با شناختی که جامعه صنعتی و معدنی کشور از حوزه‌های فعالیت خود دارد، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات بخش تولید و صنعت، آسان‌تر برطرف خواهد شد.
وی اضافه کرد: البته خانه‌های صنعت، به تصدی‌گری کامل حوزه‌های اقتصادی نظر ندارند و معتقدند که در این مسیر، نظارت و حتی امضای نهایی برنامه‌ها و پروژه‌ها باید از سوی دولت انجام شود؛ چرا که در نهایت این مسیر می‌تواند در آمایش سرزمین و نحوه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی موثر باشد.

تبدیل استان‌ها به قطب‌های صنعتی
سهل‌آبادی همچنین بر ضرورت پراکندگی صنایع در استان‌ها با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی کشور تاکید و اظهار کرد: از این مسیر، هر یک از استان‌های کشور به یک قطب صنعتی مهم تبدیل خواهند شد.
وی با اشاره به روی کار آمدن هیات مدیره جدید خانه صنعت، معدن و تجارت کشور از دی ماه 1392 نیز، گفت: عمده‌ترین برنامه هیات مدیره جدید، ایجاد ارتباط با دیگر تشکل‌ها و در راس آن، اتاق بارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق‌های سراسر کشور است که مقرر شده، سه نماینده از خانه و اتاق‌ها، جهت ارائه راهکارهای متناسب با مشکلات صنعتی و ایجاد ارتباط منطقی و معقول میان اتاق‌ها و خانه‌ها، انتخاب شوند که در این زمینه، تفاهمنامه‌ای هم به زودی بین نهادهای مذکور، به امضا خواهد رسید.
این فعال اقتصادی همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط و تعامل میان خانه صنعت، معدن و تجارت کشور و اتاق اصناف نیز خبر داد.