دنیای اقتصاد: با انجام اقدامات اساسی و بهینه سازی بوش محافظ شافت میکسرهای( اسلیو میکسرهای) واحد گندله سازی علاوه بر جلوگیری از توقفات ناخواسته بطور متوسط، سالانه 3 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای فولاد مبارکه حاصل شد. این خبر را مهدی صبوری سرپرست تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی داد و در این رابطه گفت: در حال حاضر چهار دستگاه میکسر وظیفه مخلوط نمودن سنگ آهن با آهک، چسب و موارد مورد نیاز دیگر و ارسال این مواد جهت تهیه گندله خام را بر عهده دارند، که در این میکسرها به علت ضعف در طراحی گلویی، دائماً باعث خوردگی اسلیو و نهایتاً خوردگی شافت در قسمت جلو و عقب شده که باعث لنگی شافت و یا خوردگی شدید شافت و اسلیو و بریدن آن می گردید.
در همین رابطه اسماعیل یزدانی تکنسین آماده ساز تعمیرات تجهیزات دوار تصریح کرد: بطور متوسط سالانه حدوداً دو الی سه بار تعویض اسلیوها و یکی دو بار تعویض شافت و اسلیو گزارش شده است و این درحالی است که شافت، طولی بیش از ۶ متر داشته و به خاطر نصب محل پاورهای میکسر که شکل خاص و
پیچیده ای دارد از تجهیزات پرهزینه محسوب می شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به تکرار عیوب مذکور، مجموعه به سمت بهینه نمودن قسمت آب بندی
علی الخصوص اسلیو سوق داده شد، این عمل با پوشش یک لایه سخت و ضد سایش بر روی قسمت خارجی اسلیو (اکسید تنکستن و یا اکسید آلومینیوم) به ضخامت حدود 200 میکرون انجام پذیرفت.
یزدانی خاطرنشان کرد: در پی بازده موفقیت آمیز اجرای این پروژه و با اجرای این پوشش، حدود سه سال کارایی تجهیز مذکور افزایش یافت که پس از اعلام رضایت ناحیه از این طرح، عملیات مذکور بر روی کلیه اسلیوهای یدکی موجود در شرکت انجام پذیرفت و پس از آن در راستای مستندسازی فعالیت مذکور دفترچه فنی ( QCTM ) اصلاح گردید.
وی با اشاره به صرفه جویی حاصل از این بهینه سازی گفت: با اجرای این پروژه حداقل از تعویض 4 الی 5 شافت و حدود 10 اسلیو جلوگیری شده، علاوه بر این کاهش توقفات و هدر نرفتن نیروی انسانی و افزایش تولید را نیز به همراه داشته است که در این راستا بطور متوسط سالانه 3 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته است.
ایشان در پایان از مدیریت تعمیرگاه مرکزی، واحد خرید اضطراری، شرکت پودر افشان که عملیات پوشش دهی را بر عهده داشته و همکاران شاغل در خطوط تولید که در اجرای این پروژه همکاری نمودند، تشکر و قدردانی کرد.