بایدها و نبایدهای کمک مالی به اعضای خانواده

حتی اگر عادات پولی افراد کم توان(به لحاظ مالی) خانواده بر زندگی شما اثرگذار نباشد، گاهی مشاوره پولی دادن به آنها لازم است. سوزانا اسنایدر در مطلبی که به تازگی در «یو اس نیوز» نوشته به این مساله پرداخته است. اسنایدر دبیر «امور مالی شخصی» در یو اس نیوز است که سابقه مقاله نویسی در موضوعات مالی گوناگونی را داراست. او در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی به‌عنوان کارشناس حضور داشته است. توصیه‌های او در مورد مداخله مالی در مدیریت بد مالی زندگی اعضای خانواده را در ادامه بخوانید.

ده سال قبل، مادر استیسی هاینس برای گذران امور تقلا می‌کرد. وقتی مادر هاینس که آن زمان حدودا ۵۰ ساله بود، افسرده شد و در مورد کوچک ترین مسائل مالی گرفتار استرس شد، او تصمیم به مداخله گرفت. هاینس که یک روانشناس مشاور است می‌گوید: «او حتی از من می‌خواست قبض‌هایش را پرداخت کنم.» هاینس همراه خواهرش، مادرش را تشویق کرد که هزینه‌هایش را کم کند و بودجه‌ای برای خود تنظیم کند. او می‌گوید:‌ «مادرم شرایط را درک کرد. گاهی اوقات بود که لجاجت یا برابر تغییر مقاومت می‌کرد، اما ما فقط می‌خواستیم او هزینه‌هایش را کم کند و ببیند پولش به کجا می‌رود.»

رسیدگی به نگرانی‌های یک عضو خانواده که در مدیریت مالی ضعیف عمل می کند ترسناک باشد. شما می‌خواهید موقعیت مالی او تحت کنترل باشد، اما نمی‌خواهید روابط خود را در طی این فرآیند نابود کنید. بنابراین، داشتن لحن درست مهم است. لیز‌دزیل، کارشناس بانکی می‌گوید: «قضاوت نکنید. تلاش کنید هر حرفی را که معنای قضاوت می‌دهد کنار بگذارید و مساله را به گونه‌ای دیگر مطرح کنید.» برای مداخله موفق هنگامی که یکی از اعضای خانواده شما دچار مشکلات مالی شده، راهکارهای زیر را به کار ببندید.

نادیده نگیرید

نادیده گرفتن مشکلات اعضای خانواده می‌تواند چشم بستن بر مهارت‌های ناکافی او درمورد مدیریت مالی باشد. اگر مایلید که با هم اوضاع را مرتب کنید، به یاد داشته باشید که تلاش مالی بستگان شما می‌تواند حساب بانکی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مارسی ککلر، معاون بخش استراتژی مالی «آمریپرایز فایننشال» که یک شرکت خدمات مالی است می‌گوید: «مسائل مالی خانوادگی عموما میان اعضای خانواده، حتی به‌صورت غیررسمی، به هم پیوسته است.» برای مثال، پدر یا مادر، خواهر یا برادر و فرزندانی که هیچ پس اندازی ندارند، در آینده به شما وابسته خواهند بود. پدر و مادری که از آغاز هر برنامه‌ای امتناع می‌کنند، ممکن است پس از نبودنشان شما را به دردسر بیندازند. خواهر یا برادری که نمی‌تواند قسط‌های وام خود را بدهد، ممکن است یک روز ساکن خانه شما شود.» حتی اگر مهارت‌های پولی کم یک عضو خانواده بر جیب شما اثری نمی‌گذارد، گاهی گفت‌وگوی مالی ضروری است چون شما به رفاه و خوشحالی عزیزان خود اهمیت می‌دهید. کارشناسان می‌گویند این هم دلیلی کافی برای مداخله است.

هدف تعیین کنید

بسته به تعهدات مالی بستگان، میزان جدی بودن مشکلات او و رابطه شما با آن شخص، ممکن است نتایج متفاوتی از مداخله خود بخواهید. بنابراین اول باید بدانید چه می‌خواهید. آیا شما می‌خواهید کسی باشید که نزدیکانتان برای گرفتن مشاوره نزد شما می‌آیند؟ آیا می‌خواهید به او پول نقد قرض بدهید؟ یا می‌خواهید به او آموزش دهید که بودجه‌بندی و پس‌انداز کند؟ روی یک نتیجه خاص متمرکز شوید و برای آن نتیجه برنامه‌ریزی کنید. اگر شما صرفا نگران این هستید که فرد مورد نظر مسیر مالی درستی را انتخاب می‌کند یا نه، نتیجه مورد نظر شما این است که آنها هرگاه به مشکل برمی خورند، نزد شما بیایند. اگر شرایط مالی شما پیچیده است، احتمالا روش فعالانه‌تری پیش خواهید گرفت. دزیل در این مورد می‌گوید: «هرچه سریع‌تر مشکل را حل کنید، حل آن ساده‌تر خواهد بود.» گاهی هم ممکن است بخواهید به عضوی از خانواده کمک مالی کنید یا وام کوتاه مدتی یا هدیه‌ای به او بدهید. در این مورد، در مورد بازپرداخت‌ها- اگر بازپرداختی در کار است- دقیق و شفاف باشید. ککلر می‌گوید: «در مورد اینکه اگر بازپرداخت را دریافت نکنید چه احساسی خواهید داشت، فکر کنید و اینکه این کار چه تاثیری بر رابطه شما خواهد گذاشت.»

داور داشته باشید

اگر نمی‌توانید با عضو خانواده به اشتراک نظر برسید، از بیرون خانواده کمک بگیرید. مشاوره با یک کارشناس مالی را در ذهن داشته باشید. دزیل می‌گوید: «داشتن یک طرف سوم که بتواند گفت‌وگویی دشوار را تسهیل کند همیشه گزینه خوبی است.» مشاور می‌تواند صدای منطق باشد، وقتی که احساسات اوج می‌گیرد و نظرهای متفاوت باعث دوری افکار می‌شود. شما حتی می‌توانید قبل از اینکه گفت‌وگوی خود را با یکی از اعضای خانواده که مشکل مالی دارد، آغاز کنید، پیش مشاور مالی بروید. ککلر می‌گوید: «یک حرفه‌ای مالی می‌تواند تسریع کننده یا طرف منطقی گفت‌و‌گو درباره مسائل مالی خانواده باشد.» برای مثال، ککلر می‌گوید شما می‌توانید اینگونه بگویید: «من با مشاور مالی‌ام صحبت می‌کردم و فهمیدم که ما درباره بسیاری از مسائلی که باید، حرف نزده‌ایم.» بعد از این مقدمه برای مطرح کردن نگرانی‌ها یا مسائلی که به آنها فکر می‌کنید، استفاده کنید.

به موقع رها کنید

شما نمی‌توانید کسی را که مدیریت مالی بدی دارد اما کمک نمی‌خواهد، اصلاح کنید. ممکن است حرف بزنید و حرف بزنید، نق بزنید و نق بزنید، اما به جایی نرسید. در یک مقطع خاص، ممکن است نیاز باشد که تصمیم بگیرید که رابطه شما با او یا سلامت مالی او از زندگی خود شما مهم‌تر است یا نه. دزیل می‌گوید: «سعی کنید با آنها راحت صحبت کنید، اما دست آخر، این انتخاب شماست. برای هاینس که توانست مادرش را به مسیر درست بازگرداند، دلسوزی، مساله کلیدی بود. او می‌گوید: «کمک کردن را پیشنهاد کنید. فقط به آنها نگویید که اشتباه می‌کنند. اعضای خانواده در آن شرایط حس بدی دارند و کمک می‌تواند امید را به آنها بازگرداند.»