10 راهکار غلبه بر استرس مالی

مترجم: مریم رضایی

تحقیقات نشان داده استرس‌های مالی یکی از بیشترین فشارهایی است که افراد در طبقات اجتماعی متوسط تحمل می‌کنند. استرس مالی یک تجربه کاملا شخصی است و حتی برای افراد خبره هم می‌تواند پرچالش باشد. به همین دلیل است که افراد با استرس‌های مالی درست مثل مسائل مربوط به بهداشت و سلامت خود برخورد می‌کنند. یعنی تا جایی که ممکن است آن را نادیده می‌گیرند و امیدوارند همه چیز خودش درست شود. بدتر آنکه فاکتور تحصیلات و آگاهی نیز نقش زیادی در این میان ندارد. توصیه‌های مالی خوب می‌توانند در این زمینه مفید باشند و کمک کنند بدانیم چه باید بکنیم، اما کلید کار در اقدام به انجام کار است. از آنجایی که سروکار داشتن با پول امری کاملا شخصی و احساسی است، حتی افرادی که می‌دانند چه باید بکنند نیز اغلب برای غلبه بر موانعی که آنها را از انجام اقدام موثر بازمی‌دارد، ناتوانند. در اینجا ۱۰ نکته را برای برطرف کردن این موانع که باعث تسکین استرس‌های مالی می‌شوند، عنوان می‌کنیم:

هدف تعیین کنید

بدانید که داشتن یک هدف واضح برای تلاش‌هایتان چه به سادگی پس‌انداز شش ماه هزینه در حساب بانکی اضطراری باشد (برای آمادگی در برابر وقایع غیرمنتظره) و چه به بزرگی خلاص شدن از هزینه‌های کالج فرزندتان، کمک می‌کند طبق آن پیش بروید.

از دیگران کمک بگیرید.

وقتی با پولمان سروکار داریم، آنقدر از اینکه اشتباه بزرگی مرتکب شویم می‌ترسیم که ترجیح می‌دهیم اصلا هیچ کاری نکنیم. مطمئنا این ترس، استرس‌های ما را بیشتر می‌کند. بهترین کار برای مقابله با این استرس مالی این است که از یک منبع قابل اعتماد که نگرانی‌های خاص ما را درک می‌کند و می‌تواند اقدامات مفید در جهت تحقق هدفمان را نشان دهد، کمک بگیریم. حمایت یک فرد کارشناس و آگاه به‌شما اطمینان می‌دهد که به جلو گام بردارید و در صورت لزوم خودتان را اصلاح کنید.

از هر جایی که هستید، شروع کنید

خیلی افراد هیچ پیشرفتی در پس‌انداز کردن پولشان حاصل نمی‌کنند، چون حس می‌کنند این کار بی‌فایده است و هیچ شانسی برای پس‌انداز کردن پول کافی برای آینده‌شان ندارند. برعکس، برای شروع این کار هیچ‌گاه دیر نیست. وقتی با ۱۰۰ کیلو وزن وارد باشگاه ورزشی می‌شوید تا لاغر شوید، کسی به شما نمی‌گوید امکان ندارد لاغر شوید. در عوض به شما گفته می‌شود که چگونه می‌توانید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید و روی ۵ کیلوی اولی که باید وزن کم کنید، متمرکز شوید. سروکار داشتن با پول هم درست همین‌طور است. بر موقعیتی که دارید متمرکز شوید و قدم‌های کوچک را برای پس‌انداز بیشتر بردارید؛ بدون توجه به اینکه از کجا می‌خواهید شروع کنید.

سنگ بزرگ برندارید

چطور می‌توانید یک فیل را با یک لقمه بخورید؟ مهم است که انتظارات‌تان را مدیریت کنید تا بفهمید پس‌انداز کردن پول زمان‌بر است و باید مرحله به مرحله پیش رفت. برای داشتن امنیت مالی، هر قدمی که برمی‌دارید مهم است. پس با قدم‌های کوچک شروع کنید.

از حساب اضطراری خود مراقبت کنید

هزینه‌های غیرمنتظره همیشه رخ می‌دهند، اما این هزینه‌ها نباید شما را از ادامه راهتان منصرف کنند. چقدر باید کنار بگذارید؟ ذخایر نقدی شما باید هزینه‌ها را تا ۶ ماه پوشش دهد. بعد از اینکه این ۶ ماه پوشش را ایجاد کردید و هزینه غیرمنتظره‌ای پیش نیامد، آن را تا ۲۴ ماه پوشش هزینه ادامه دهید تا از پس مخارج مهم‌تر برآیید.

بدهی‌ها را هر چه زودتر تسویه کنید

برای اینکه استرس‌های مالی خود را تسکین دهید، سعی کنید وام‌هایی را که گرفته‌اید هر چه زودتر تسویه کنید. چرا؟ بهره‌هایی که به این وام‌ها تعلق می‌گیرد بیشتر از هر بدهی دیگری فشار وارد می‌کند و ارزش آن خیلی بیشتر از زمانی است که همان پول را برای پس‌انداز کنار بگذارید. بنابراین هر چه زودتر وام‌تان را تسویه کنید، در بلند مدت پول بیشتری می‌توانید پس‌انداز کنید.

ده درصد درآمدتان را ذخیره کنید

اگر عادت ذخیره کردن ۱۰ درصد درآمد سالانه را در خود نهادینه کنید، بدون توجه به اینکه چقدر درآمد دارید، می‌توانید این اطمینان را در خود ایجاد کنید که دخل‌ و خرجتان با هم می‌خواند. این کار، برداشتن قدم‌های کلیدی بعدی را نیز ممکن می‌کند. به‌عنوان مثال، ذخیره پول برای تهیه پیش‌پرداخت خرید مسکن، کنار گذاشتن هزینه تحصیل فرزندان یا بیمه بازنشستگی. این ۱۰ درصد را به اندازه سرمایه‌گذاری برای هزینه‌های بهداشت و درمان جدی بگیرید.

از بیمه عمر خود مطمئن شوید

برای اینکه مبلغ مورد نیاز بیمه عمرتان را محاسبه کنید، دریابید خانواده‌تان سالانه به چقدر حمایت مالی نیاز دارند و آن مبلغ را در سال‌هایی که باید این حمایت وجود داشته باشد، ضرب کنید.

از بیمه بازنشستگی حداکثر استفاده را بکنید

می‌توانید دلایل منطقی زیادی بیاورید که انجام این کار لازم نیست. اما اگر عمیق‌تر فکر کنید، می‌فهمید پول بیشتر داشتن در دوران بازنشستگی چقدر مهم است و هر چقدر بیشتر در این کار تعلل کنید، احساس اضطراب بیشتری خواهید داشت. چطور می‌توانید بر این تردید غلبه کنید؟ بر رویاهای آینده‌تان متمرکز شوید، نه ترس‌هایتان. زندگی‌ای را که دوست دارید برای خودتان تصور کنید و از آن الهام بگیرید. اختصاص هزینه بیشتر برای بیمه بازنشستگی باعث می‌شود احساس توانمندی بیشتری در آینده‌ داشته باشید.

زندگی را ساده کنید

روی دیگر افزایش پس‌انداز، کم کردن هزینه‌ها است و اثر مفید این کار بر کاهش استرس‌های مالی شما بی‌نظیر خواهد بود. می‌توانید در خانه کوچک‌تری زندگی کنید، خودروی معمولی‌تری داشته باشید، قفسه لباس‌هایتان را کوچک‌تر کنید و کلا سبک زندگی ساده‌تری داشته باشید. وقتی فرضیات خود را در مورد «نیازهایتان» مورد بازنگری قرار می‌دهید، به این نتیجه می‌رسید که این نیازها خیلی کمتر از آنچه فکر می‌کنید هستند. این باعث می‌شود منابع و انرژی خود را بر مسائل مهم‌تر متمرکز کنید.

منبع: Vibrant Nation