بیانیه لوزان، تحریم‌ها و صنعت
احمد اثنی‌عشری* آنچه در ارتباط با بیانیه لوزان مطرح می‌شود به طور شفاف چگونگی لغو تحریم‌ها را مشخص نمی‌سازد ولی علی‌القاعده چند اتفاق خوب رخ داده، یکی اینکه نگاه اشتباه به کشور ما از یک کشور جهان‌ستیز به یک کشور پای‌بند به مبانی عقلانی و اهل مذاکره تغییر یافته و دیگر اینکه اعتمادسازی، بستر مناسبی را برای ورود سرمایه‌ها با ریسک کم آماده ساخته است. قطعاً اگر ادامه مذاکرات منجر به صدور توافقنامه شود آنگاه می‌توان نتایج ملموسی را از دستاوردهای آن پیش‌بینی کرد، در حال حاضر تفاوت تفاسیر و برداشت‌های گروه ایرانی و کشورهای مذاکره‌کننده فضای مبهم همراه با تردید را نشان می‌دهد. تجربه سال‌های دوره اصلاحات نشان داد غرب دلسوز منافع ما نیست و به رابطه برد-برد اعتقاد چندانی ندارد.
اما بدیهی است لغو تحریم‌ها مزایایی را برای صنعت کشور دربردارد که عبارتند از؛
کاهش هزینه: مبادلات پولی بین کشور فروشنده و خریدار مستقیم و بدون نیاز به پرداخت چند نوبت کارمزدهای سنگین بانکی و نرخ تسعیر ارز انجام خواهد شد.
کاهش هزینه حمل: رفع محدودیت‌های شرکت کشتیرانی و ناوگان حمل‌ونقل دریایی و ریلی باعث خواهد شد این مجموعه ناوگان بتواند با نرخ کمتری کالاها را حمل کند. کاهش هزینه بیمه: با لغو تحریم‌ها و آرام شدن فضای پرتنش منطقه، تعرفه‌های بیمه ناشی از ریسک حمل‌ونقل کاهش می‌یابد.
افزایش قدرت چانه‌زنی: از آنجا که امکان خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات از منابع گوناگون فراهم می‌شود به علت محدود بودن شرایط خرید در حال حاضر کالاها را 10 تا 100 درصد گران‌تر می‌خریم، با شرایط جدید خریدار این فرصت را خواهد داشت از طریق چانه‌زنی و در فضای رقابتی خرید خود را با مناسب‌ترین قیمت انجام دهد.
افزایش مبادلات بازرگانی: بدیهی است در بستر آرام و مناسب اقتصادی، اعتماد بین بازرگانان و صنعت‌گران داخلی و خارجی گسترش یافته و بدون واهمه از جرایم مرتبط یا تحریم‌ها مراودات تجاری انجام خواهد شد.
کاهش قیمت تمام‌شده کالاها: کاهش هزینه‌های حمل، هزینه کارمزد تسعیر ارز، مبادلات پولی، چانه‌زنی‌ها به کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش سودآوری بنگاه‌ها منجر خواهد شد.
بهبود تکنولوژی تولید: اگر بپذیریم در غرب کیفیت تکنولوژی مواد اولیه به مراتب بهتر از شرق است، ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه با کیفیت بهتر منجر به نوسازی ماشین‌آلات تولیدی و همراه با بهبود کیفیت مواد اولیه و نهایتاً تولید با کیفیت بهتر خواهد شد.
کاهش نوسانات نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی: در یک بستر اقتصادی با ثبات کمتر شاهد نوسانات چشمگیر نرخ ارز خواهیم بود و ثبات در بازار ارز قدرت ریسک سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را افزایش داده و اعتماد مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌سازد.
رونق گردشگری: نگاه آشتی‌جویانه و به‌دور از تنش و التهاب به کشورمان باعث خواهد شد، ورود گردشگران خارجی افزایش یافته و از این رو صنعت گردشگری که یکی از منابع درآمدی کشورهای منطقه است، درآمد قابل‌توجهی را نصیب کشور سازد.
رونق کسب‌وکار و بهبود اشتغال: با افزایش تجارت خارجی و بهره‌برداری مناسب‌تر از ظرفیت‌های ماشین‌آلات تولیدی و رونق گردشگری نیاز به نیروی‌انسانی افزایش یافته و ظرفیت‌های مناسبی برای بهبود اشتغال فراهم خواهد شد.
*نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی