فلیپه ماسا در خط پایان

مسابقات فرمول یک از جمله اتفاق‌های مهم دنیای مسابقات اتومبیلرانی است که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا اتفاقات آن را دنبال می‌کنند. راننده‌های این سری مسابقات عموما افراد مشهوری می‌شوند که با خودروهای چند میلیون دلاری مجهز به آخرین فناوری‌های پیشرفته در رقابت‌ها حاضر می‌شوند. راننده‌هایی مانند مایکل شوماخر، لوئیس همیلتون و فلیپه ماسا از جمله چهره‌هایی بوده‌اند که در این رقابت‌ها برای سال‌های طولانی بخشی از هیجان مربوط به مسابقات فرمول یک بوده‌اند.

اخیرا فلیپه ماسا که در تیم فرمول یک ویلیامز حضور داشته اعلام بازنشستگی کرده است. ماسا در ۲۵ آوریل ۱۹۸۱ در برزیل به دنیا آمد و در سن ۸ سالگی با خودروهای کارتینگ وارد پیست مسابقات شد و برای سال‌ها در مسابقات منطقه‌ای و ملی دراین رشته در سنین پایین فعالیت داشته است. روند موفقیت‌های فلیپه ماسا از همان سنین کودکی آغاز شد و مسابقات فرمول شورولت و فرمول رنو در ایتالیا مدعی قهرمانی بوده است. اولین حضور فلیپه ماسا با تیم سویسی سائوبر در سال ۲۰۰۲ رقم می‌خورد و پس از آن به‌عنوان راننده آزمایشی اسکودریا فراری در سال ۲۰۰۳ اولین فعالیت حرفه‌اش را به‌عنوان راننده فرمول یک آغاز می‌کند. فلیپه ماسا مجدد به تیم قبلی خود باز می‌گردد و در سال ۲۰۰۶ موفق می‌شود با این تیم دو پیروزی به دست آورد. فلیپه در طول زندگی پرحادثه‌اش توانسته است ۱۱ پیروزی را در کارنامه خود ثبت کند و ۴۱ بار روی سکو بایستد. او تصمیم گرفته است در پایان این فصل از رقابت‌ها و پس از چهارده سال فعالیت حرفه‌ای و نفسگیر، از دنیای مسابقات فرمول یک برای همیشه خداحافظی کند. آخرین حضور او در رقابت‌های فرمول یک در نوامبر آینده در مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ ابوظبی خواهد بود.

ماسا در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ با تیم فراری یازده مقام اولی در گرندپری را از آن خود کرده است و در سال ۲۰۰۸ با قرار گرفتن بعد از لوئیس همیلتون به‌عنوان نایب‌قهرمانی دنیا رسید. قرارداد فعلی او با تیم ویلیامز ـ مرسدس در سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید. ماسا در کنفرانس خبری‌‌اش گفت: «بعد از ۱۵ سال حضور در فرمول یک، این آخرین فصلی است که در این سری مسابقات حضور خواهم داشت. در حال حاضر مضطرب هستم. به کارنامه ورزشی‌ام و افتخاراتی که کسب کرده‌ام افتخار می‌کنم ولی الان زمان آن فرا رسیده است که از دنیای مسابقات خداحافظی کنم. از چند ماه پیش در حال فکر کردن به این موضوع بودم. این تصمیم برای من و خانواده‌ام تصمیم بسیار سختی بوده است. اعلام این تصمیم در مونزا، دقیقا ۱۰ سال بعد از کاری که مایکل شوماخر انجام داد، باعث شده است تا احساساتی شوم. ایتالیا خانه دوم من است».

او در همان پیستی که مایکل شوماخر برای اولین بار از دنیای فرمول یک خداحافظی کرد، این خبر را اعلام کرد و در این باره گفت: «من مونزا را برای اعلام این خبر انتخاب کردم. چون ۱۰ سال پیش شوماخر هم اینجا این کار را کرد». ماسا ۱۱ گرندپری در فرمول یک به دست آورد که اکثر این قهرمانی‌ها در زمان حضورش در تیم فراری بود. او ادامه داد: «من در تمام رقابت‌هایی که حضور داشتم، قهرمانی را با تمام وجودم لمس کرده‌ام و به کارنامه ورزشی خودم مدال طلا می‌دهم. هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که تا این حد در صحنه رقابت‌های فرمول یک حضور داشته باشم. نمی‌توانستم خوشبخت‌تر از این باشم که هستم و از این بابت احساس غرور و شعف می‌کنم. نمی‌دانم که از این به بعد چه خواهم کرد و برای آینده خود برنامه‌ای ندارم. من هنوز جوانم و تنها ۳۵ سال سن دارم. الان می‌خواهم از ۸ مسابقه‌ای که برایم باقی‌مانده لذت ببرم و جالب اینجاست که آخرین مسابقه در برزیل خواهد بود.» البته گفته می‌شود قبل از اعلام این خبر ماسا تلاش‌هایی برای بستن قرارداد با تیم‌های مختلف انجام داده و این تصمیم بعد از این اتفاق‌ها اعلام شده است و به نظر می‌رسد ماسا نتوانسته است آنچه را که نیاز دارد در قراردادهایش به‌دست آورد و تصمیم خود را اعلام کرده است.

فیلیپه ماسا هیچ وقت به‌عنوان قهرمانی در فرمول یک نرسید اما همیشه نامش با حواشی همراه بوده و از این نظر یک راننده خنثی نبود. او چند بار به تبانی متهم شده است. یک بار در سال ۲۰۰۳ زمانی که راننده تست فراری بود در یک مسابقه به‌عنوان راننده دوم این تیم شرکت کرد و با قفل کردن یک پیچ زمینه پیروزی شوماخر را فراهم کرد. چند سال بعد او با رفتن به زیر ماشین آلونسو موجب پرتاب شدن ماشین او به هوا شد. این اتهام‌ها هیچ وقت اثبات نشدند اما فیلیپه ماسا را به شهرت رساندند.

فلیپه ماسا در خط پایان

فلیپه ماسا در خط پایان