انتقاد از موازی‌کاری 30 دستگاه دولتی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- هفته ملی کارآفرینی و آموزش‎های فنی و حرفه‎ای (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) بهانه‏ای بود تا مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای خراسان رضوی در نشستی مطبوعاتی میزبان اهالی رسانه باشد و به بخشی از سؤالات آن‎ها پاسخ دهد و همچنین برخی سوالات را بی‌پاسخ بگذارد. افشین رحیمی که در بخشی از صحبت‏های خود مهارت‏آموزی به افراد برای ورود به بازار کار را از رسالت‏های اداره کل آموزش فنی و حرفه‏ای برشمرده و این اداره کل را آخرین نقطه امید متقاضیان ورود به بازار کار دانسته بود، در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگاران حاضر در این نشست مبنی بر میزان جذب مهارت‏آموزان این اداره کل در بازار کار، آماری ارائه نکرد و دلیل در دسترس نبودن آمار را نیز انعطاف سیاست‏های اداره کل فنی و حرفه‎ای برای ارائه آموزش‏های مهارتی به اقشار مختلف در بازه‏‎های سنی متفاوت اعلام کرد و گفت: درصد جذب به بازار کار در برخی آموزش‎ها صفر است زیرا برخی از مخاطبان آموزش‏های این اداره کل صرفا برای مهارت‏آموزی به مراکز ما مراجعه می‏کنند؛ همچنین برخی از آن‏ها به دلایل مختلف از جمله فرار مالیاتی و ... اشتغال خود را ثبت نمی‏کنند یا برخی از آنان در حوزه مشاغل خانگی مشغول به فعالیت می‏شوند بنابراین آمار دقیقی درخصوص اشتغال مهارت‏آموزان در دست نیست.

انتقاد از موازی‏کاری‏ها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش استقبال از آموزش‏های فنی و حرفه‏ای اشاره کرد و دلیل آن را موازی‏کاری ۳۰ دستگاه دولتی و فعالیت آموزشگاه‎های غیرمجاز برشمرد و از این امر انتقاد کرد. رحیمی آموزش‎های فنی و حرفه‎ای را از نیازهای اولیه برای اشتغال در بازار کار دانست و بر جلوگیری از آموزش‏های غیرمؤثر و کم‏بازده تأکید و این امر را یکی از برنامه‏های این اداره کل برای سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: باید آموزش‎ها منجر به اشتغال شود و براساس تقاضا باشد. وی فراهم کردن زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت آموزشگاه آزاد از طریق انعقاد تفاهم‎نامه با دستگاه‏های دولتی و غیردولتی را از برنامه‎های اداره کل فنی و حرفه‎ای برشمرد و افزود: حذف آموزش‏های موازی از تعهدات مراکز دولتی، پیگیری برای تعطیلی مراکز غیرمجاز غیردولتی، نظارت مستمر بر بهبود کیفیت آموزشگاه‏های آزاد و استمرار طرح اعتبارسنجی و ... از دیگر برنامه‏های این اداره کل است.

اشتغال 10 هزار نفر با طرح استاد- شاگردی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای خراسان رضوی با اشاره به تصویب طرح « استاد- شاگردی» در برنامه اقتصاد مقاومتی استان، گفت: این طرح که پیش از این در سال‌هال ۹۱- ۹۲ اجرا می‏شد، امسال به‌صورت هدفمندتر اجرا خواهد شد به این صورت که براساس اطلاعات اعلام شده توسط روسای اتحادیه ها مبنی بر ظرفیت اشتغال در هر صنف، آموزش‏های مهارتی در رشته‏های مختلف ارائه می‏شود؛ تفاهم‎نامه ۹ جانبه‏ای در این زمینه با برخی ادارات امضا شده اما به دلیل برخی مشکلات هنوز اجرایی نشده است. رحیمی با اشاره به فعالیت ۵۵ مرکز دولتی و ۹۶۸ آموزشگاه آزاد در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: سال گذشته در بخش دولتی ۹ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۷۶ نفر ساعت آموزش ارائه شد که ۶۰ هزار و ۹۲۹ نفر را دربرمی‏گرفت؛ همچنین در این سال ۱۱ میلیون و ۸۸ هزار و ۴۸۵ نفر ساعت آموزش به ۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر از مهارت‏آموزان در مراکز آموزشگاهی استان ارائه شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‎ای خراسان رضوی ادامه داد: در بخش دولتی ۵۴ درصد آموزش‎ها در بخش صنعت، ۲۱ درصد در بخش خدمات، ۱۳ درصد در بخش فرهنگی و هنری و ۱۲ درصد در بخش کشاورزی ارائه می‏شود؛ این نسبت‏ها در آموزشگاه‏های آزاد متفاوت است و در این مراکز حوزه خدمات ۸۱ درصد، بخش فرهنگی و هنری۱۲ درصد، حوزه صنعت چهار درصد و بخش کشاورزی سه درصد آموزش‎ها را شامل می‏شود. وی با اشاره به اینکه ۵. ۵۹ درصد آموزش‏های این اداره کل به مردان ارائه می‏شود، تصریح کرد: مخاطب ۳۵ درصد آموزش‎ها زنان هستند و ۵ .۵ درصد آموزش‏ها نیز به‌صورت مشترک ارائه می‎شود.