تحریم‌های روسیه و استقبال کشورهای منطقه بازار بالقوه بزرگی برای صادرات ایران ایجادکرده است
رئیس دفتر رئیس جمهور، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال مفید را صادرات ذکر کرد و گفت: با این کار به وسیله پول مردم کشورهای دیگر اشتغال ایجاد کرده‌ایم و خوشبختانه یکی از نتایج دیپلماسی فعال به ویژه به همسایگان این است که امکانات صادراتی‌مان در حال افزایش است. محمد نهاوندیان افزود: الان در بازار عراق تقاضای بسیار زیادتری از گذشته برای مواد غذایی، مصالح ساختمانی و انواع کالای ایرانی وجود دارد و در روسیه هم به علت دعوای تحریمی بین این کشور و اتحادیه اروپا، بازار بزرگ بالقوه‌ای برای صادر کنندگان مواد غذایی به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: آذربایجان و افغانستان نیز به همین شکل و کلا بسیاری از کشورهای منطقه از محصولات ما استقبال می‌کنند، البته همچنان باید روی کیفیت کالاهایمان دقت کنیم.
وی با اشاره به فضای پرالتهاب و اضطراب گذشته برای فعالان اقتصادی، گفت: این دولت با فهم عمیق از دغدغه‌های فعالان اقتصادی از تغییر مکرر سیاست‌ها دست برداشته است و آثار آن از جمله در آرامش بازار ارز دیده می‌شود.
نهاوندیان افزود: هم اکنون تعدد نرخ ارز بسیار کاهش یافته و فاصله بین بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی مرتبا کاسته شده، این مسیر مطمئن و تدریجی است که ما را به سمت یکسان سازی نرخ ارز رهنمون می‌‌شود.
وی بسته سیاست‌های اقتصادی دولت را برای پیشنهادهای جدید باز دانست و گفت: برای آورده سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری خارجی معافیت‌های مالی در نظر گرفته شده و برای مناطق کمتر توسعه‌یافته هم مشوق‌های مالیاتی قابل توجهی در این مجموعه وجود دارد.
رئیس دفتر رئیس جمهور مشارکت مردم را عامل رشد پایدار و تحقق آنرا مستلزم توانمندسازی عوامل تولید از طرف دولت دانست و گفت: بانک‌ها هم باید با فاصله گرفتن از بنگاهداری در وظیفه اصلی خود متمرکز شده و رقابتی شوند و کیفیت خدمات را بالا ببرند، ضمن اینکه باید تقسیم کار کنیم و به بنگاه‌های بزرگ بگوییم که به بازار سرمایه بروند تا منابع بانکی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بماند.
نهاوندیان، همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود را فرصتی برای کنار هم نشستن فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی، مسئولان ستادی اقتصاد کشور، استانداران، مقامات و نیز اصحاب رسانه دانست و گفت: این همایش نمادی بود از این که اگر بخواهیم مشکلات را حل کنیم جز با روحیه همدلی و همفکری نمی‌توانیم موفق شویم و با این آغاز می‌شود به سرانجام امیدوار بود.
وی افزود: علاوه بر لایحه که در مجلس بررسی می‌شود، مجموعه مصوباتی در خود دولت در ۱۸ ماده انجام گرفته که ابلاغ می‌شود و نیز ۶۰ تا ۷۰ مقرره هست که به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مربوط می‌شود.
نهاوندیان تصریح کرد: مجموعه سه لایه‌ای از تصمیمات هست که تلاش زیادی برای هماهنگی آن‌ها شده و همه این احکام یک حرکت را ساماندهی می‌کند.
وی گفت:‌ نکته اصلی در این مجموعه سیاست‌ها یکی این است که آنچه به عنوان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، در واقع جامه عمل می‌پوشد تا ما بتوانیم در همین شرایط که محدودیت‌های تحریمی وجود دارد روی پای خود بایستیم و با تکیه بر توان داخلی سوء تدبیرها را کنار بگذاریم و شکوفایی اقتصادی را آغاز کنیم. نهاوندیان گفت:‌ دولت انضباط مالی را از خود شروع کرده و درصدد اصلاح لطمه‌ای است که به اعتماد بین دولت و مردم وارد شده است.
وی گفت: بانک‌ها هم باید با فاصله گرفتن از بنگاهداری در وظیفه اصلی خود متمرکز شده و رقابتی شوند و کیفیت خدمات را بالا ببرند.