وحدت رویه نیاز استان اصفهان

وحدت رویه میان بخش خصوصی و دولتی که مدت ها است نقل محافل شده و استاندار اصفهان نیز بارها و بارها از نبود یک همگرایی در استان گله می کند از مهمترین نکاتی است که باید در استان اصفهان بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا نهادهای مختلفی مانند استانداری و بخش خصوصی از طریق تشکیل اتاق فکر در تلاش برای رفع مشکلات هستند، اما اگر وحدت آرا در عمل وجود نداشته باشد، مشکلات رفع نخواهد شد و در آینده نیز مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد. به عنوان نمونه بخش خصوصی نمی‌تواند به دنبال جذب سرمایه باشد و شناختی نسبت به سیاست‌گذاری نهاد دولتی و نهاد قضایی برای نحوه جذب سرمایه گذاری نداشته باشد، بنابراین تصمیمات اجرایی و اقتصادی استان اصفهان نیازمند وحدت رویه است در همین زمینه کمیل طیبی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وحدت رویه در اصفهان و همچنین نوع سرمایه گذاری این گونه اظهار کرده است: اگر بخش تولید، توان لازم را نداشته باشد، اقتصاد نیز عملکرد درست نخواهد داشت بنابراین به ظرفیت سازی در تولید نیاز است، ظرفیت سازی نیز از طریق منابع مالی مولد در سرمایه گذاری خارجی که متناسب با شرایط ایران باشد به دست می‌آید.

به عنوان نمونه هر نوع سرمایه گذاری خارجی برای استان اصفهان نمی‌تواند صورت گیرد، اما چون صنعت توریسم در اصفهان وجود دارد سرمایه گذاری مشترک و جذب سرمایه‌های داخلی باید در جهت رشد توریسم باشد، زیرا در ابعاد مختلف استان دارای مزیت نسبی در توریسم است. مشاور رییس دانشگاه اصفهان در امور بین الملل با اشاره به اینکه برجام می‌تواند در جهت تدوین ارتباطات اقتصادی با جهان و ایجاد تنوع اقتصادی باشد، ادامه می دهد: اینکه چه بخشی از اقتصاد با کشورهای آسیا شرقی ارتباط پیدا کند، باید با توجه به نگرش توسعه بازار منطقه باشد و با توجه به اینکه ایران در کانون اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای میانه قرار دارد، نقش مهمی در گسترش یک بازار منطقه ای وسیع با دامنه‌ای به وسعت جاده ابریشم ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه برای رفع معضلات در استان اصفهان باید سیاست گذاری شود، تصریح می کند: نهادهای مختلفی مانند استانداری و بخش خصوصی از طریق تشکیل اتاق فکر در تلاش برای رفع مشکلات هستند، اما اگر وحدت آرا در عمل وجود نداشته باشد، مشکلات رفع نخواهد شد و در آینده نیز مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد.

به عنوان نمونه بخش خصوصی نمی‌تواند به دنبال جذب سرمایه باشد و شناختی نسبت به سیاست‌گذاری نهاد دولتی و نهاد قضایی برای نحوه جذب سرمایه گذاری نداشته باشد، بنابراین تصمیمات اجرایی و اقتصادی استان اصفهان نیازمند وحدت رویه است. مدیر دفتر همکاری‌های بین الملل دانشگاه اصفهان ادامه می دهد: در سایر بخش‌ها نیز باید اتحاد میان مقامات تصمیم گیرنده و اجزای مختلف به وجود آید تا بتوان شرایط اقتصادی را تغییر داد. اگرچه وضعیت اقتصادی استان اصفهان تحت تاثیر شرایط کلان اقتصادی کشور قرار دارد، اما با تقویت زمینه‌هایی که پتانسیل و مزیت نسبی دارند می‌توان بر روی آنها سرمایه گذاری کرد. به عنوان نمونه اگر توسعه صادرات خدمات فنی برای استان اصفهان ارزش افزوده ایجاد می‌کند باید برروی آن سرمایه‌گذاری کرد.

در استان اصفهان آسیب شناسی صنعتی انجام نشده است

طیبی با بیان اینکه سرمایه گذاری می‌تواند امتیاز ایجاد کند تا به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز کمک شود، می گوید: البته در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ به عنوان نمونه هنوز آسیب شناسی صنعتی در استان اصفهان به عنوان یک قطب صنعتی برای درک واقعی مشکلات و موانع سرمایه گذاری وجود ندارد. به علاوه استان با کمبود آب مواجه است که در آینده مشکلات عدیده ای مانند مهاجرت نیروی انسانی را به وجود می‌آورد، زیرا پدیده مهاجرت، کمبود نیروی انسانی را به وجود خواهد آورد، بنابراین صنعت با مشکل رو به رو می‌شود، محیط زیست نیز به شدت تحت تاثیر تخریب قرار می‌گیرد و این مسائل استانی است که باید در روابط اقتصادی با کشورها مد نظر قرار گیرد و از طریق آن بتوان توسعه پایدار ایجاد کرد که مشکل انرژی، آب و تخریب محیط زیست حل شود.