چشم خیره جهان به کاشی‌ها و نقاشی‌ها

فیروزه هتل عباسی- سالن پرنقش و نگار قدیمی ترین هتل جهان - دوباره میزبان دستان خلاق هنرمندان صنایع دستی بود: آنان که با رنگ و نژادهای متفاوت از۵ قاره دنیا گرد هم آمدند و برای احترام به کاشی‌های لعابی، چرم های سوخته، معرق های صیقل داده شده و گلیم های بافته وبه پاس دست های لرزان و پینه بسته هنرمندان پیش کسوت تمام قد ایستادند و در هجدهمین اجلاس جهانی شورای صنایع دستی در اصفهان هنرهای هنرمندان صنایع دستی را ستودند. هنر دست هنرمندان اصفهان، ستاره‌ای که بر سینه میراث تاریخی این شهر چون مدالی می‌درخشد این بار برای اصفهان رهاوردی جدید داشت که در دفتر افتخارات اصفهان ثبت شد و نصف جهان را شهری جهانی کرد و تکرار اینکه "انگشتری فیروزه‌ اصفهان نگینی مرصع و هزار نقش دارد به نام صنایع‌دستی" که چشم جهانیان را گرفته است.

سلطانی فر: بیکاران می توانند از صنایع دستی درآمد داشته باشند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی را در راستای توسعه ملی دانست و گفت:این هنر- صنعت می‌تواند نقش ویژه در رشد کشورهای ایفا می‌کند و نگاه جهان شمول برنامه اقتصاد مقاومتی ایران و تکیه بر صنایع دستی می‌تواند در جهان الگو باشد. مسعود سلطانی فر جایگاه اصفهان به عنوان شهرخلاق و پایتخت جهانی صنایع دستی را بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: زحمات مسوولان استانی بسیار ستودنی است. یادمان نرود که بشر وارد دوره نرم افزاری خویش شده است و فرهنگ، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق و در میان آنها صنایع دستی روز به روز از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد. از این رو لازم است این فضای تازه برای گفت‌و‌گو، صلح، همبستگی، احترام به دیگری، توجه به صنایع سبز، توسعه پایدار، به ویژه توسعه جوامع محلی و فقرزدایی بهره برده شود. به عنوان مثال کارگاه‌های خانگی، کوچک و متوسط مدلهای مناسب توسعه در آینده خواهد بود.به همین خاطر، اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان از اهمیت بی‌سابقه‌ای برخوردار است. هزاران بیکار می‌توانند از این صنعت هنر ارتزاق کنند.

نامورمطلق : همکاری‌ها و توافقات تجاری بیشتری می‌خواهیم

معاون صنایع دستی کشور- از جمله سخنرانانی بود که جایگاه و ساختار فعلی شورای جهانی را آنچنان قوی ندید که بتواند برای صنایع دستی بازارسازی کند و مهم‌ترین مشکل صنایع دستی را بازار فروش دانست و گفت: ما نیازمند همکاری‌ها و توافق‌های بیشتری در عرصه تجاری هستیم. الگو‌های موفقی در برخی از صنایع فرهنگی یا ورزشی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد. بهمن نامورمطلق اظهار امیدواری کرد که اجلاس جهانی اصفهان آن رخداد بزرگی باشد که پس از این صنایع دستی وارد عصر تازه‌ای از حیات خویش شوند. ویژگی رخدادهای بزرگ، ممکن کردن ناممکن‌ها، ایجاد معنا و خلق فرصت‌های نو برای حل مشکلات و فراهم آوردن زمینه‌های توسعه است. نامورمطلق ادامه داد: این فرصت‌سازی با تدبیر دولت و در سایه برجام ایجاد شده، حال نوبت فرصت‌داری توسط فعالان و تجار بخش خصوصی است و هنرمندان صنایع دستی دنیا برای بهبود وضعیت‌شان به این اجلاس خیره شده‌اند. او گفت: شورای جهانی بیش از هر زمانی مسئولیت مهمی را می‌تواند به دوش بکشد. طراحی آینده‌ای بهتر برای میلیون‌ها هنرمند صنایع دستی در جهان رقابتی مناسب‌تر با صنایع و اندیشه ماشینی نیازمند نظریه و روش‌های تازه است.

برای تحقق چنین اهدافی مناسب است شورا ساختار تشکیلاتی، بنیان‌های علمی، توانمندی‌های حقوقی و منابع مالی خود را بیش از پیش تقویت کند. برای مثال یکی از مهمترین مشکلات صنایع دستی جهان بازار فروش است و ما نیازمند همکاری‌ها و توافقات بیشتری در عرصه تجاری هستیم، جایگاه و ساختار فعلی شورای جهانی امکان چنین حرکت‌هایی را نمی‌دهد. الگوهای موفقی در برخی از صنایع فرهنگی یا ورزشی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معاون صنایع دستی بیان کرد: بشر وارد دوره نرم‌افزاری خویش شده است و فرهنگ، صنایع فرهنگی و خلاق و در میان آن‌ها صنایع دستی روز به روز از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد. لازم است از این فضای تازه برای گفت‌وگو، صلح، همبستگی،‌ احترام به دیگری، توجه به صنایع سبز، توسعه پایدار بویژه توسعه جوامع محلی و فقرزدایی بهره برده شود. نامورمطلق تاکید کرد: کارگاه‌های خانگی، کوچک و متوسط مدل‌های مناسب توسعه در آینده خواهند بود. به همین دلیل اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان از اهمیت بی‌سابقه‌ای برخوردار است.

هیجاوی: کشورهای خوشبخت به صنایع دستی توجه دارند

رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در همان ابتدای سخنرانی اش خاطراتی از گذشته را مرور کرد. آنجا که در شورای جهانی صنایع دستی طی مذاکره چند دقیقه ای، تمامی مقامات دیپلماتیک به صورت متفق القول اعلام کردند که هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار شود و آنجا که گفت برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در این شهر موقعیت باارزشی است ومن را به یادآقای سلطانی فرمی اندازد که برنده جایزه این شورا شدند. غدا هیجاوی با اشاره به نقش مقامات مسئول برای ارتقا و حفاظت از صنایع دستی خاطرنشان کرد: مسافرت هایی به شهرهای کوچک و بزرگ ایران انجام شده تا پتانسیل شهرها برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در نظر گرفته شود. رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با تاکید بر نقش دولت ها در فراهم آوردن تجارت صنایع دستی ادامه داد: از سازمان صنایع دستی کشور ایران و سازمان میراث فرهنگی اصفهان به خاطر فراهم کردن بستر چنین مراسم بین المللی تشکر می کنم. چرا که مهمترین نقش در ارتقا صنایع دستی را دولتها به عهده دارند، در واقع کشورهایی که به صنایع دستی توجه می کنند، بسیار خوشبخت هستند. اقدامات دیگر کشورهای خاورمیانه برای ارتقا صنایع دستی نیز مورد توجه هیجاوی قرارگرفت، چرا که مسئول کشور عمان و شیخ سلمان کویت اقدامات موثری از جمله برگزاری همایش‌ها و فراهم کردن بستر فروش صنایع دستی برای ارتقا جایگاه این مهم انجام داده اند.

زرگرپور: جان مایه اصفهان، هنر است

استاندار اصفهان نیز اصفهان را شهر موزه‌ای دانست که قدمت تاریخ و سرزمینی بیش از هفت هزار تاریخچه مکتوب و بیش از ۲۲ هزار جاذبه تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری دارد و ۱۰۲ اثر این استان مُهر اصالت دریافت کرده‌ است. به گفته رسول زرگرپور جان مایه اصفهان، هنر است. هنرمندان اصفهان میراث بزرگ هنری این دیار هستند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانه هنر رقم زدند. برگزاری مجمع جهانی گواه خلاقیت و شکوه هنر این دیار است و منزل و شأن این خطه را بر جهانیان بیش از پیش نمایان می‌سازد. با برگزاری انتخابات شورای جهانی صنایع دستی، بار دیگر نماینده ایران به عنوان مدیر غرب آسیا در حوزه صنایع دستی انتخاب شد تا بهمن نامور مطلق برای دومین بار در مسوولیت خود به عنوان مدیرغرب آسیا ابقا شود.