چالش‎ها و راهکارهای احیای صنایع

عبداله یزدان‌بخش
عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی

با توجه به مشکلات ایجاد شده در بخش صنعت کشور، برای احیای این بخش‏ باید حمایت‏هایی صورت گیرد، به‌عنوان مثال نکات ذیل عوامل و مواردی است که درصورت توجه و اقدام موثر در اجرا، نیازهای صنعتی این موجود نیمه‌جان احیا خواهد شد. صنعت به تکنولوژی و ارتباط با خارج از کشور وابستگی دارد که آن هم به دلایل مختلف تا این لحظه به‌طور کامل نتیجه نگرفته است. صنعت به قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و عملی در مسیر حرکت خود نیاز دارد که قوانین هم بیش از پیش دست و پا گیر و مخل حرکت و حتی سرعت شده است.

صنعت سال‎های زیادی است به‌دلیل تحریم در یک رکود قرار گرفته و نیاز به نوسازی و بازسازی خطوط و حتی دانش کهنه و قدیمی خود دارد که سال‏هاست از دنیای پیشرفته صنعتی عقب مانده است. صنعت همانگونه که گفته شد قوانین لازم و پشتوانه خود را در جلوگیری از واردات بی‎رویه و قاچاق کالا و حتی کالاهای بی‎کیفیت و ارزان دارد که پیگیری در این خصوص به نتیجه نرسیده است. صنایع به‌دلیل نظم و ترتیب دفاتر و حسابرسی‌های قانونی که دیگر وظیفه‎شان پاسخگویی است، همیشه در پرداخت‎های حقوقی دولتی در صدر تامین بودجه دولت قرار داشته و مالیات‎گریزان همیشه در پناه نبود قانون، پاسخگویی کاملی نداشته‎اند. صنعت برای هرگونه اقدام و پاسخ گرفتن و راهگشایی در پیچ‌و‎خم‎ها و بوروکراسی ادارات، زمان به موقع و موثر دریافت پاسخ را از دست می‎دهند که به‌دلیل این تاخیرها بسیاری از حرکت‌ها و نتایج را کند یا حذف خواهد کرد. صنعت نه تنها به قانون کار نیاز دارد بلکه باید پشتوانه هرگونه سرمایه‎گذاری را داشته باشد اما قانون کار ما قدیمی و بسیار سخت‌گیرانه است.

بنابراین:

صنعت نه تنها به تسهیلاتی برای احیای خود نیاز دارد بلکه تسهیلات ارزان و رقابت‎پذیر را برای کاهش هزینه‎های تولید باید در اختیار داشته باشد. درنهایت می‎توان گفت تسهیلات برای احیای صنعت مفید و لازم است به شرط آنکه تحریم‎های داخلی هم برداشته شود تا بتوان با آن جلوی حرکت کند صنعت را گرفت. صنعت چندین سال است در رکود و توقف قرار داشته و جهت احیای به موقع و موثر خود نیاز به استمهال بدهی‎های معوق سنواتی خود حداقل برای دوره‎ای سه ساله دارد یعنی باید زندگی نو و شروعی دوباره به صنعت داده شود. البته منظور نگارنده از حمایت‎ها و نیازهای فوق‎الذکر مربوط به صنایع 100 درصد خصوصی است که کارآفرینان متخصص، دلسوخته و همراه و صبور در 30 سال اخیر آن‌ها را هدایت کرده‌اند.