The Economist

ترامپ، ضد مذاکره

مجله اکونومیست برای این شماره خود سه جلد متفاوت طراحی کرده است و هر جلد برای خود دارای سرمقاله جداگانه‌ای است. یکی از این جلدها مربوط به انتخابات فرانسه است، دیگری در ارتباط با بحث اخیر ترزا می‌ است که بحث انتخابات زودهنگام را پیش کشیده و دیگری نیز مربوط به چالش‌های ترامپ با رهبر کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ است. در این زمینه اکونومیست سناریوهای مختلف ترامپ را درباره بحران هسته‌ای کره شمالی مطرح کرده و نوشته است: موضوع کره شمالی ممکن است گمراه‌کننده‌تر از آن چیزی باشد که نشان می‌دهد. این کشور میراث‌دار مونارشی مارکسیسم‌گونه است. کره شمالی دارای جوانترین رهبر در سطح جهان است. رهبر این کشور در دهه ۳۰ عمر خود قرار دارد. کنار آمدن با این رهبر جوان مهمترین معضل دونالد ترامپ است. ترامپ و تیم وی می‌گویند درباره این کشور همه گزینه‌ها روی میز است، حتی حمله نظامی.

این مجله ادامه می‌دهد: چین هم از خاندان کیم‌ها خیری نخواهد دید، اگر کره شمالی منطقه شرق آسیا را بی ثبات کند. در این زمینه چین می‌تواند یاری گر ایالات متحده باشد. به گفته این مجله ترامپ قاعدتا نمی‌تواند آغازگر جنگ با پیونگ‌یانگ باشد. حمله او به سوریه و افغانستان بیشتر حالت هشدار داشت. اما حمله به کره شمالی خطرناک است. اگر کیم مطمئن شود که آمریکا قصد حمله به کره‌شمالی را دارد آنگاه او دستور خواهد داد تا یک حمله پیشگیرانه اتمی صورت بگیرد. اگر کیم دستور چنین حمله‌ای را صادر کند آنگاه ابعاد پیامدهای آن نامشخص خواهد بود. از این‌رو ترامپ باید لحن صدای خود را در برابر این خاندان کمی ملایم کند. ترامپ در حالی لحن صدای خود را جنگ‌طلبانه کرده است که در دوران کارزار انتخاباتی خود گفته بود که حاضر است با «اون»، در حالی که مک دونالد می‌خورند مذاکره کند. اما ترامپ در حال حاضر از یک فرد مذاکره‌کننده به یک فرد ضد مذاکره تبدیل شده است.

Time

100 چهره تاثیرگذار

مجله تایم در این شماره خود صد چهره تاثیرگذار سال را معرفی کرده است. در این شماره، نشریه تایم، سردار قاسم سلیمانی را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور آمریکا، ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس، جولیان آسانژ بنیان‌گذار پایگاه ویکی لیکس، اما استون بازیگر آمریکایی و نیمار داسیلوا سانتوس جونیور بازیکن فوتبال برزیل ازجمله افرادی هستند که نامشان در فهرست سال ۲۰۱۷ نشریه تایم مشاهده می‌شود. این مجله به رسم سنت هر ساله خود دست به معرفی ۱۰۰ چهره برتر می‌زند. سردبیر این مجله می‌نویسد: فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال ناشی از موفقیت یا شهرت افراد بوده است. به روال سال‌های گذاشته، در فهرست جدید نام نخست‌وزیرها و روسای جمهوری، مدیران و سلبریتی‌ها مجددا دیده می‌شود. در میان فهرست ارائه شده البته نام‌هایی کمتر شناخته شده اما تاثیرگذار نیز دیده می‌شوند. این افراد بر اساس میزان نفوذ و قدرت خود در این فهرست گنجانده شده‌اند.

با توجه به اینکه در این سال افراد کم سر‌و‌صداتری هم در میان این فهرست دیده می‌شوند، تهیه لیست کمی پیچیده‌تر از سال‌های قبل شده است. این ۱۲ ماه، تهیه فهرست تحت تاثیر مناظره‌های انتخاباتی آمریکا قرار گرفت و انتخاب افراد را به شدت حساس‌تر از پیش کرد. زیرا این مناظرات موجب شد تا آمریکا بیش از پیش دو پاره شود. در این شماره افراد مخالف زیادی می‌توان دید. نه تنها دونالد ترامپ به‌عنوان یک مخالف وضع موجود سنجیده شده، بلکه می‌توان رهبر کره شمالی و دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین را هم مشاهده کرد. همچنین در این فهرست افشاگرانی همچون جولیان آسانژ هم قرار دارند. البته در این فهرست یک چهره تازه نام آشنا هم دیده می‌شود و او کسی نیست جز استیفن بانن. بانن، مشاور ارشد ترامپ که دارای روحیه نژادپرستی است در این لیست قرار گرفته است.

National Enquirer

آنچه ترامپ نمی‌داند

مجله زرد نشنال انکوایرر، همواره حامی ترامپ بوده است. به رغم گاف‌های ترامپ چه در دوره انتخابات، چه در دوره ریاست جمهوری این مجله سعی کرده است دست از حمایت برندارد. این مجله با توجه به گزارش اخیر اف‌بی‌آی که در آن پرده از ارتباط حلقه ترامپ با روس‌ها برداشته، سعی کرده است ترامپ را از این ماجرا مبرا کند و اعلام کند که ترامپ از این موضوع بی‌خبر بوده است. در گزارش اف‌بی‌آی آمده است که روس‌ها سعی کرده‌اند به دو طریق بر انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشند: ابتدا هک کردن سایت مرکزی کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها و افشای ای‌میل‌های این حزب تاثیرگذار در ایالات متحده و دیگری از طریق ارتباط‌گیری روس‌ها با نفرات نزدیک به ترامپ. آخرین نفری که نامش در فهرست اضافه شده، کارتر پیج است. او تاجری است که بنا به گفته اف‌بی‌آی از سال ۲۰۱۳ از سوی جاسوس‌های روسی زیر نظر گرفته شده و سعی کرده‌اند وی را به کرملین نزدیک کنند.

او در ژوییه سال گذشته نیز از رفتار دولت وقت آمریکا (اوباما) به دلیل گرایش‌های ضد روسی‌اش به شدت انتقاد کرد. حالا با مطرح شدن نام وی، اف‌بی‌آی صراحتا تایید کرده است که روسیه در انتخابات آمریکا نقش موثری داشته است. این مجله می‌نویسد: ترامپ از موضوع اطلاعی نداشته است اما در ۱۵ ماه اخیر دست کم ۱۰ جاسوس کشته شده‌اند تا نقش پوتین در هک کردن کارزارهای انتخاباتی ایالات متحده مشخص نشود. تاکنون در پرونده حلقه یاران که محرز شده با روس‌ها در ارتباط بوده‌اند می‌توان به نام‌هایی همچون پل مانافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، راجر استون، مشاور و لابی‌گر رئیس‌جمهوری ایالات متحده و کارتر پیچ که جزو ۵ نفر اصلی از مشاوران سیاست خارجی ترامپ بودند اشاره کرد. در این میان اما رسوایی فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به اتهام پنهان کردن ارتباط خود با سفیر روسیه در آمریکا ضربه بیشتری به دولت ترامپ زد، زیرا موجب شد وی از سمت خود استعفا دهد.

Fortune

قدم بعدی ترامپ

مجله فورچون برای شماره اخیر خود به سراغ دو موضوع مهم رفته است. یکی انقلاب دیجیتالی که در حوزه سلامت رخ داده و دیگری مربوط به پیش‌بینی بازار از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ است. در این رابطه مجله فورچون یک نظرسنجی با سوالات گوناگون مطرح کرده و از این طریق دست به پیش بینی حرکت آتی ترامپ زده است. در این نظرسنجی به‌عنوان اولین سوال پرسیده شده است که آیا دونالد ترامپ در پایان سال ۲۰۱۷ در مقام رئیس‌جمهوری این کشور باقی خواهد ماند؟ این سوال با ۸۲ درصد رای موافق مواجه شده است. در حالی که ۱۸ درصد از آنها به رئیس‌جمهور باقی ماندن وی امیدی ندارند. در سوال بعدی اما پرسیده شده است که آیا ترامپ در اولین سال ریاست‌جمهوری خود بدهی‌ها را تا ۱ تریلیون یا بیشتر افزایش خواهد داد؟ این سوال نیز با رای ۴۰ درصدی موافقان روبه‌رو شده است.

همچنین سوال سوم مربوط به یکی از قول‌های ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی‌اش است. در این سوال پرسیده شده است که آیا کاهش مالیاتی شرکت‌های بزرگ در این سال محقق خواهد شد که در این رابطه ۵۷ درصد از نظرسنجی‌شوندگان به این پرسش پاسخ مثبت داده‌اند. در سوال آخر نیز مجله فورچون به سراغ موضوعی رفته است که یک بار ترامپ در آن طعم شکست را چشیده است. در این سوال، پرسیده شده است که آیا ترامپ در آخر سال برنامه جایگزین اوباماکر را ارائه خواهد کرد؟ در این رابطه نظرسنجی شوندگان کمی با شک و تردید به این موضوع نگاه کرده‌اند و تنها ۴۰ درصد از آنها امیدوارند ترامپ بتواند قانون جایگزین اوباما‌کر را ارائه دهد. ترامپ پیشتر یک بار اقدام به این عمل کرد که از سوی کنگره با استقبال روبه رو نشد. در این نظرسنجی اما مشخص شده است که محتمل ترین اقدام ترامپ در پایان سال همان کاهش مالیات شرکت‌ها خواهد بود که پیشتر نیز در کارزارهای تبلیغاتی وعده آن را داده بود.

Globe

اوبامای جنایتکار

مجله گلوب هم همچون مجله نشنال انکوایرر، جزو مجلاتی است که از حامیان سرسخت ترامپ است. این مجله زرد، برای این شماره خود به سراغ موضوع سوریه رفته و مدعی شده است که در دوران اوباما، رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در برخورد با دمشق به دلیل کوتاهی در انهدام مواد شیمیایی دمشق مقصر هستند. این مجله برای همین اوباما و هیلاری کلینتون را به‌عنوان جنایتکاران جنگی معرفی می‌کند. این ادعا در حالی از سوی این مجله مطرح می‌شود که دولت دمشق و روسیه برای حملات شیمیایی اخیر، مخالفان را متهم به این موضوع می‌کنند. دولت سوریه و کرملین بر این باورند که در پی حملات جنگنده‌های سوری به یک کارخانه که در آن نیروهای تروریستی پناه گرفته بودند، گاز سارین آزاد شده است. در این مورد کرملین اعلام کرده است که مخالفان در آن کارخانه در حال تهیه مواد شیمیایی بود‌ه‌اند.

این مجله همچنین از اقدام ترامپ در حمله به فرودگاهی در سوریه دفاع کرده است. برخی از مجلات و روزنامه‌های آمریکایی با اقدام یکجانبه ترامپ در باب سوریه مخالف بوده‌اند و حتی روزنامه واشنگتن‌پست ابعاد این حمله را مبهم خوانده بود. در حالی که ترامپ در دوران انتخاباتی، اوباما و کلینتون را متهم کرده بود که با حضور گاه و بیگاه نظامی خود موضوع سوریه را پیچیده‌تر کرده‌اند، حالا یکی از مجلات حامی ترامپ از وی خواسته است تا در سوریه مداخله نظامی بیشتری داشته باشد. این مجله با محکوم کردن اوباما و هیلاری کلینتون گفته است که باید آمریکا در آن دوران در سوریه مداخله نظامی می‌کرد. اوباما چندی پیش اعلام کرد که یکی از بزرگ‌ترین اقدامات کشور وی این بود که در دوران وی مواد شیمیایی سوریه بدون جنگ منهدم شد. روسیه نیز می‌گوید مواد شیمیایی سوریه به‌طور کامل منهدم شده است و بمباران شیمیایی در خان شیخون کار مخالفان است و در این باره در حال توطئه چینی هستند.

Newsweek

عمو سام نژادپرست

عمو سام دیگر یک پوستر برای هیپی‌ها نیست، او دیگر نماینده کاملی از ایالات متحده شده است که از مردم می‌خواهد یک نژادپرست باشند. مجله نیوزویک در این شماره با انتشار عکس عمو سام، تیترِ «از تو می‌خواهم تا یک نژادپرست باشی» را انتخاب کرده است. مجله نیوزویک می‌نویسد: عمو سام از مردم آمریکا می‌خواهد نژادپرست باشند. عمو سام دیگر یک پوستر هنری نیست. ابیگیل جونز، نویسنده معروف اسکاتلندی و تحلیلگر نیوزویک می‌گوید: او دیگر برای هیپی‌ها و مردم وال استریت یک پوستر تحریک آمیز و هنری نیست. جریان راست افراطی دقیقا به امید اینکه عمو سام را سمبل آمریکا معرفی کند وارد ماجرا شده است. این مجله می‌نویسد: داستان امروز آمریکا به گونه‌ای است که آمریکا به دو شقه تبدیل شده است. جریان سفیدپوست دیگر به خاطر رفتارهایش شرمنده نیست. حالا پوستر معروف زن سفید پوستی که تی‌شرتی آبی دارد و بازوی خود را به‌عنوان قدرت خود نشان می‌دهد سمبل شعار «ما می‌توانیم انجام دهیم» نیست. این پوستر در جنگ جهانی دوم نشان مقاومت زنان آمریکایی به حساب می‌آمد.

زنی سفید پوست، با تی شرتی آبی رنگ که همچون بدنسازها، زور بازوی خود را نشان می‌دهد. این زن اما تبدیل به سمبل برتری سفیدپوست‌ها در زمان حاضر شده است. این مجله در ادامه می‌نویسد: برخی شعار ترامپ را که گفت: «Make America great again» (آمریکا را دوباره شکوهمند کنیم) یا «Make America white again» یعنی (آمریکا را دوباره سفیدپوست کنیم) شنیده‌اند. برای همین بی راه نیست که لیبرال ترین پوستر آمریکایی (زن آبی‌پوش) تبدیل به نماد نژادپرستی شده است. در پوستری دیگر که اخیرا منتشر شده است، روح نژادپرستی موج می‌زند. در حالی که تصویر عمو سام در پس زمینه قرار دارد یک خانواده سه نفره سفیدپوست نیز در آن چهره دیده می‌شود که زیر آن نوشته شده است: چرا ما باید به خاطر چیزی که هستیم عذرخواهی کنیم؟ این شعار که ما به‌خاطر سفیدپوست بودن خود عذرخواهی نمی‌کنیم دوباره در محافل آمریکایی جان دوباره گرفته است.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات