خودران‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

رسوخ فناوری به درون خودروهای امروزی موضوع پر هیجانی است که تجربه متفاوتی را برای خودرو سواران رقم زده است. خودروهای تولیدی شرکت‌های بزرگ مانند بی‌ام‌و، آئودی، بنز و فورد هوشمندتر از همیشه در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کرده‌اند. در کنار این غول‌های فناوری برخی شرکت‌های نوظهور مانند تسلا موتورز با محصولات محدود اما خاص و قدرتمندش در توسعه فناوری در خودروها نقش کلیدی داشته است.

تسلا و آئودی در حال حاضر خودروهایی را در بازار دارند که سامانه‌های خودران در آنها وجود دارد، اما این سامانه‌ها در تسلا پر رنگ تر هستند، اما شرکت سازنده به‌عنوان سیستم در حال آزمایش به کاربرانش اجازه استفاده از آن را در شرایط کنترل شده داده است. سیستم‌های هدایت خودکار یا همان خودران بخش‌های مختلفی دارند که هرکدام وظایف خاصی را انجام می‌دهند. این تجهیزات کمک می‌کنند تا کمبودهای سایر بخش‌ها جبران شوند و در مجموع سامانه‌ای جامع و قابل اتکا معرفی شود. در برخی از خودروهای خودران از دو و در برخی دیگر از سه آپشن برای درک بهتر محیط استفاده می‌شود. مجموعه این سه گیرنده در نهایت تصویری کامل از آنچه در اطراف خودرو می‌گذرد به پردازنده مرکزی می‌دهند.

دوربین‌

خودران‌ها برای دیدن از دوربین‌های مختلفی استفاده می‌کنند این دوربین‌ها در نقش چشم انسان عمل می‌کنند که می‌توانند روی شیشه جلو یا هر جای دیگری از خودرو وصل شده باشند و به خودرو کمک کنند تا موانع موجود در محیط را شناسایی کنند. مثال ساده در این رابطه دوربین‌های تلفن همراه است که می‌تواند لبخند شما را شناسایی و در صورت مشاهده اقدام به گرفتن عکس کند. این کار درخودروهای خودران بسیار پیچیده‌تر است. بین تشخیص و شناسایی تفاوت‌هایی وجود دارد که وظیفه دوربین‌ها شناسایی و تفسیر تصاویر دریافتی است. آنها می‌توانند بین درخت و انسان و تابلو تفاوت قائل شوند و حتی علائم راهنمایی و رانندگی را بخوانند تا کامپیوتر خودرو بر‌اساس آنچه دوربین‌ها مشاهده کرده‌اند دستورات لازم را صادر کند. دوربین‌ها اشکالاتی دارند که سایر سامانه‌ها آن را جبران می‌کنند برای مثال آنها نمی‌توانند فاصله را تشخیص دهند.

رادار

رادارها از هوا و فضا به درون خودروها وارد شده‌اند و وظیفه تشخیص فاصله خودرو تا مانع را بر عهده دارد و می‌تواند تشخیص دهد که خودرو تا مانع کشف شده از نظر زمانی و مسافت چه فاصله‌ای دارد. از رادارها در بخش‌های کور خودرو استفاده می‌شود که در حالت عادی سامانه‌ای آن بخش را پوشش نداده است. رادارها مکمل دوربین‌ها هستند و می‌توانند با اعلام فاصله خطرات احتمالی در تحصیح مسیر یا اجتناب از برخورد موثر عمل می‌کنند.

لیدار

این سامانه هم مانند رادارها عمل می‌کند با این تفاوت که به جای ارسال امواج، در این بخش پرتو‌های نور برای شناسایی فاصله اشیا استفاده می‌شود. این سامانه در کنار رادارها و دوربین‌ها کمک می‌کند تا تصویری واضح از آنچه در بیرون از خودرو در حال روی دادن است به درون آن مخابره شود و با تفسیر داده‌ها تصمیمات لازم در رابطه با تغییر مسیر، افزایش یا کاهش سرعت از سوی سامانه خودران لحاظ می‌شود.

سایر فناوری‌ها

برای افزایش ضریب ایمنی خودران‌ها از سامانه‌های متعدد دیگری هم استفاده می‌کنند که عبارتند از؛ ارتباط بین خودرویی و امواج فراصوت که در ترکیب با سایر موارد باعث می‌شود خودرو نقشه کاملی از آنچه در اطرافش وجود دارد را در کامپیوترش تجسم کند. سرعت و موقعیت خودرو عامل تعیین‌کننده‌ای است که همواره باید رصد شود. در حال حاضر تنها شرکت تسلا اقدام به عرضه سیستم خودران در خودروهایش می‌کند و بر اساس دستور‌العمل‌ها راننده باید در پشت فرمان قرار داشته باشد و فرمان را رها نکرده باشد. در حوادثی که پیش آمده است راننده توجهی به جلو نداشته و در زمانی که باید دخالت صورت می‌گرفته است دخالتی انجام شده و در نهایت منجر به بروز حادثه شده است. ایجاد ارتباط بین دو خودرو زمانی امکان‌پذیر است که این سامانه‌ها همه گیر شده باشند و تنها در این حالت است که معنی و مفهوم پیدا می‌کند. ارتباط بین خودرویی بدون دخالت انسان باعث تبادل اطلاعات بین خودروها می‌شود که به نوعی از طبیعت الهام گرفته شده است. تا سال ۲۰۲۰ برخی غول‌های خودرو‌سازی قول ارائه مدل‌های تجاری مجهز به خودران را داده‌اند و تا آن زمان آنها فرصت دارند تا با مطالعه و آزمایش بیشتر و فراهم کردن امنیت بیشتر و دقت بالاتر در نهایت سامانه‌هایی ارائه شوند که تاثیر چشمگیر در ثصادفات داشته باشند. در این میان شرکت‌های دانش بنیان و فناوری محور نقش موثری در ساخت و توسعه چنین سامانه‌هایی داشته و خواهند داشت و با مشاوره دادن به خودرو‌سازان باعث افزایش ضریب ایمنی در خودروهای آینده خواهند شد.

خودران‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

خودران‌ها چگونه عمل می‌کنند؟