چرا منتورها برای موفقیت شغلی شما مهم هستند؟
سیدامیر تقی‌آبادی
بسیاری از موفق‌ترین افراد دنیا خود منتورهایی داشته‌اند و خود نیز تبدیل به منتورهایی برای سایر افراد موفق شده‌اند.

بیل گیتس، دکتر اد رابرتس را داشته و استیو جابز رابرت فردلند را و تیگر وودز، موفق‌ترین گلف‌باز دنیا هم پدرش را داشته است. از این دست مثال‌ها بسیار است. می‌توان به جرات ادعا کرد هر فرد موفقی از وجود چنین افرادی بی‌بهره نبوده است.
درک سیورز در سخنرانی TED خود با عنوان «چگونه یک جنبش را آغاز کنیم» نشان می‌دهد که در حقیقت کسی که از یک رهبر پیروی می‌کند خود به زودی تبدیل به یک راهبر برای دیگران می‌شود.
منتور هم خود یک شکل از رهبر است که دیگران را برای رسیدن به اهدافشان راهنمایی می‌کند. رابطه منتور و فرد یک رابطه دوطرفه است و تا زمانی که این رابطه برای دوطرف مفید باشد می‌تواند اثربخشی بسیاری ایجاد کند.
منتور کسی است که می‌تواند نقش یک راهنما و دوست را ایفا کند. ممکن است دقیقا در زمینه‌ مسیر شغلی شما تجربیاتی داشته باشد، اما ضروری نیست. اغلب اوقات، بهترین منتور تنها یک شنونده‌ خوب، یک معلم و یک دوست است.

برای توسعه‌ برند شخصی قویا پیشنهاد می‌کنیم به دنبال منتور برای خود باشید. در این بخش به شما خواهیم گفت چرا موفقیت شما برای منتورها مهم است و چگونه برای وضعیت خود یک منتور خوب بیابید. در نهایت به شما خواهیم گفت چگونه به آنها نزدیک شوید و اعتماد و علاقه‌ آنها را به دست آورید و آنها را علاقه‌مند کنید با دانش، روابط و تجربیات خود شما را کمک کنند.
اهمیت ارتباط موثر با منتورها برای موفقیت ۷۴ درصد از مسوولان استخدام‌های شرکت‌ها معتقدند افرادی که در جست‌وجوی کار هستند بهتر است از یک منتور، مربی، راهنما یا مرشد کمک بگیرند تا بتوانند تنها توانایی‌ها و تجاربی را در خود تقویت کنند که مورد نیاز شغل مورد علاقه‌ آنها است.

در حقیقت اینکه افراد در جست‌وجوی کار تصمیم بگیرند چه اطلاعاتی را در رزومه خود قرار دهند که احتمال رسیدن آنها به مرحله مصاحبه حضوری را بیشتر کند چیزی نیست که تنها با تکیه بر مقالات و دانش آکادمیک بتوان به آن رسید. در این مسیر فردی که خود پیشتر دست به استخدام افراد زده است می‌تواند راهنمایی‌های سازنده‌ای داشته باشد. این تنها یک نمونه از بیشمار مورد شغلی نیازمند منتور است.

دلیل نخست: کسی که به شما گوش می‌دهد

pic1


در طول زندگی، شما به زبان ساده به کسی نیاز دارید که شکست‌ها و پیروزی‌های شما و تمام تلاش‌ها و مبارزاتی که برای تبدیل این شکست‌ها به موفقیت می‌کنید را برای او تعریف کنید. منتور می‌تواند کسی باشد که شما وقتی به دنبال یک گوش شنوا هستید به سراغ وی بروید.

منتورها شنونده‌ خوبی هستند. آنها می‌دانند شنیدن مهم‌تر و تاثیرگذارتر از سخن گفتن است. آنها شاهد داستان زندگی بسیاری از افراد بوده‌اند.

دلیل دو: کسی که داستان تعریف می‌کند

pic2


تفاوت بسیاری است بین کسی که به شما می‌گوید دقیقا چه کار کنید و کسی که داستان‌های زندگی افراد را برای شما تعریف می‌کند. آیا شما با افرادی روبه‌رو شده‌اید که برای شما داستان‌های جالب تعریف کرده‌اند و شما از دل داستان به جواب خود رسیده‌اید؟ داستان‌های آنها حتی ممکن است به زندگی و مشکل شما مربوط نباشد اما قصه‌گوهای خوب این توانایی را دارند که شما را به این احساس برسانند که از دل قصه‌ها به آگاهی و جواب برسید.

دلیل سه: کسی که شما را متمرکز نگه می‌دارد


pic۳


یکی از چالش‌های بزرگ در زندگی به خصوص برای افرادی که به سمت هدفی حرکت می‌کنند داشتن تمرکز لازم است. اگر شما رویاپرداز باشید یا همیشه به ایده‌های جدیدی برسید سخت است که روی اهداف از پیش‌برنامه‌ریزی شده‌ خود تمرکز کنید. به قول استیو جابز خلاقیت یعنی نه گفتن به هزاران ایده دیگر. موفق‌ترین افراد آنهایی نیستند که همه چیز را تغییر داده‌اند. افراد موفق آنهایی هستند که به ایده‌های خود چسبیده‌اند و به طور پیوسته و منظم روی آنها کار کرده‌اند. منتور می‌تواند به شما کمک کند تمرکز داشته باشید. آنها شما را وادار می‌کنند تمرکز خود را مجددا روی مسیر طراحی‌شده‌ خود معطوف کنید و گاهی تغییرات خیلی ظریفی در آن ایجاد کنید بدون آنکه شاکله‌ اصلی آن را زمانی که نیاز نیست بازچینش کنید. برای افراد سخت است که این کار را به تنهایی انجام دهند. آنها به افرادی نیاز دارند که از زاویه دید خارجی نگاه کنند و اجازه ندهند آنها از یک استراتژی به یک استراتژی دیگر در نوسان باشند.

دلیل چهار: کسی که شما را وادار کند کمی بیشتر پیش بروید

pic4


بعضی افراد به سمت موفقیت حرکت می‌کنند طوری که انگار چیز دیگری مهم نیست. مهم نیست چه اتفاقی در زندگی آنها رخ می‌دهد آنها همچنان به جلو پیش می‌روند. اما چه آنها که به موفقیت می‌رسند و چه آنهایی که شکست می‌خورند خیلی زود متوجه می‌شوند که این احساس همیشگی نیست و باید باز هم به سمت جلو راننده شوند. منتورها کمک می‌کنند موفقیت افراد به جایگاه بعدی نیز کشیده شود. وقتی افراد به موفقیتی می‌رسند؛ منتورها آنجا هستند و به آنها چالش دیگری برای رسیدن می‌دهند.

دلیل پنج: کسی که چشم‌انداز می‌دهد نه جواب

pic5


شما به کسی نیاز ندارید که به شما جواب‌ها را نشان دهد و بگوید چکار کنید. برای رسیدن به موفقیت شما باید در تصمیم‌گیری ماهر شوید، هرچند منتورها زاویه‌نگاه خود را در مورد تصمیم‌ها با شما درمیان می‌گذارند، اما این شما هستید که باید به راهکار درست برای موقعیت خود برسید.