برخورد خیلی نزدیک با موافقان و مخالفان
سمیرا نوری
مواجهه عمومی با کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی، عمدتا یک مواجهه حمایتی است. یعنی عمده مردم سعی دارند تا خود را موافق این کمپین نشان دهند و با هر بار اعلام نظر درباره این کمپین نگاه و قضاوت خود را درباره صنعت خودروسازی کشورمان ابراز کنند.

این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی که از قضا خاستگاه عمومی این کمپین نیز به شمار می‌رود،‌ پررونق‌تر از دیگر رسانه‌ها و فضاهای عمومی است. در شبکه‌های اجتماعی کمتر کاربری را می‌توان یافت که حداقل یک بار درباره این کمپین اظهارنظر نکرده باشد.
تحلیل کلمات کلیدی اظهارنظرها در پست‌ها و اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی کاری دشوار نیست. زیرا با یک نگاه کلی می‌توان دریافت که عمدتا حق مشتری در خرید کالای داخلی با کیفیت و ارزان قیمت،‌ حق انتخاب در بازار رقابتی،‌ قیمت بالا و کیفیت پایین خودرو داخلی،‌ بی‌اعتمادی به کمپین و همچنین بی‌اعتمادی به خودروسازها در کنار برشمردن برخی آمارهای تلفات جاده‌ای و... از مهم‌ترین نکات اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی است.
در این گزارش پنج اظهارنظر کاربران شبکه‌های اجتماعی را می‌خوانید که از میان حدود ۲۵۰ اظهارنظر به نمایندگی انتخاب شده است. در واقع می‌‌توان گفت که این اظهارنظرهای انتخاب شده دربردارنده تمامی مواردی است که قریب به اتفاق ۲۵۰ اظهارنظر دیگر بر آنها تاکید کرده‌اند.

صدرا محقق؛ روزنامه‌نگار
در غیاب انجمن‌ها و تشکیلات واقعی که در پی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان باشند، نفس اینکه مردم از طریق ابزارهای جدید مثل شبکه‌های اجتماعی خود در پی ایجاد کارزارهایی برای احقاق حقوقشان باشند مفید و ستایش‌برانگیز است. به نظرم راه افتادن این کارزار آن هم در بازار انحصاری و حقیقتا ظالمانه خودرو در ایران، حرکتی امیدبخش و مثبت است. همین که کاربران معمولی شبکه‌های اجتماعی که تا به حال صدایشان به جایی نمی‌رسید، توانسته‌اند با فعالیت مستقیم خود در شبکه‌های اجتماعی کارخانه‌های چندصدمیلیاردی را به چالشی جدی بکشند یک که نه، بلکه چندین گام به جلو است. بیش باد.

سیامک قادری؛ روزنامه‌نگار
این کمپین غیرسازنده و غیرمفید است و صرفا یک هدف مشخص غیراجتماعی و اقتصادی را دنبال می کند، چون به‌طور مشخص هدفش نه بهبود کیفیت خودروهای ایرانی که یک تقابل حکومتی است. من اشکالی با این هدف‌گذاری نمی‌بینم به شرط آنکه هدف‌گذاری صادقانه باشد. این اعتراض موجب بیکاری کارگران و ضربه خوردن به اقتصاد کشور خواهد شد و بدون مذاکره و اخذ تعهدات لازم از خودرو‌سازان و پایان آن، کمپین به انجامی نخواهد رسید و مانند رودی که به صحرا بریزد خواهد بود. اما از منظر یک حرکت سیاسی، به نظرم این کمپین موفق بوده و هدف خرد سیاسی خود را به دست آورده است و آن به نوعی نشان دادن وسعت اعتراض ایرانیان و استقبال از هر روش کم هزینه مبارزه سیاسی علیه حاکمیت است.

هستی کازرونی؛ فعال اجتماعی
برخورد با یک حرکت جمعی در قالب کمپین اجتماعی به نظرم باید کمی آگاهانه و با در نظر گرفتن جزئیات دقیق مربوط به این کمپین باشد. هر حرکت جمعی این‌گونه معمولا از سوی برخی از گروه‌های ذی‌نفع مورد هجمه و کنترل قرار می‌گیرد و خالص بودن و خودجوش بودن آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته جای تردید نیست که حرکت اجتماعی شکل گرفته در مقابل قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی ریشه‌دار و همگانی است اما چون نهادی مشخص و قانونی‌ نیست که این جریان را رهبری کند به نظرم ممکن است به سادگی از سوی گروه‌های ذی‌نفع این کمپین وارد مباحث و مسائل انحرافی بشود و به هدف نخستین خودش نرسد.

امید جهانشاهی؛‌ فعال اجتماعی
من موافق این کمپین هستم. کارنامه مدیریت ایران خودرو برای مردم چه از حیث کیفیت و چه از حیث قیمت غیرقابل قبول است و مردم حق مخالفت دارند. این مخالفت کاملا مشروع و قابل دفاع است. نکته‌ای که می خواهم اضافه کنم اینکه در عصر رسانه های اجتماعی این توان بسیج‌کنندگی برای ابراز مخالفت به امری عادی تبدیل شده است و از این پس شاهد کمپین‌هایی از این دست خواهیم بود. این توانی است که طبیعت رسانه های اجتماعی به مردم داده است.

جمیله محققی؛ فعال اجتماعی
نخریدن خودرو قبل از اینکه کمپین باشد، نشان دهنده یک نیاز و یک اعتراض از سر ناچاری است. اختلاف قیمت خودروهای داخلی در بازار داخلی برای مردم کشورمان و بازارهای خارجی برای مردم دیگر کشورها اگر واقعی باشد؛ تاسف‌برانگیز است. در واقع باید بگویم عدم شفافیت بازار خودرو،‌قیمت نهایی تمام شده برای تولید‌کننده و اختلاف‌های قیمت در بازار ایران و خارج از کشور یک بغض و اعتراض جمعی جدی را در کشور به وجود آورده که من معتقدم به زودی فروکش نخواهد کرد.