انسداد دسترسی تراز همسطح بزرگراه صدر به تونل نیایش و اختصاص این معبر به «دسترسی اضطراری و امدادی» موجب شده برخی از کارشناسان ترافیکی نسبت به عواقب آن که از دو ماه و نیم آینده، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مشهود خواهد شد، هشدار دهند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو هفته قبل خبر تغییر مدل تردد در تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر اعلام شد. سید مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر در خصوص مدل جدید تردد توضیح داد: طبق مصوبه شورای عالی ترافیک مقرر شد تا دسترسی تراز همسطح بزرگراه صدر به تونل نیایش در مسیر شرق به غرب، مسدود و مقرر شد این مسیر تنها برای دسترسی اضطراری و امدادی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید به اینکه طبق طراحی اولیه، دسترسی تراز همسطح بزرگراه صدر به تونل شمالی نیایش و همچنین دسترسی تونل جنوبی به پل صدر، برای مواقع اضطراری پیش بینی شده بود، گفت: اما به دلایل مختلفی این معابر از ابتدا زیر بار ترافیکی رفته بود و همین موضوع باعث بروز بار ترافیکی اضافی در این مسیر شده بود. به همین منظور از روز ۲۹ خردادماه این مسیر در راستای کاهش بار ترافیکی، از ساعت ۷ بامداد تا ۲۳ مسدود شد و صرفا در صورت اضطرار، دسترسی به آن امکان‌پذیر خواهد بود. این انسداد در حالی صورت دائمی پیدا کرده که حدود دو سال قبل، پلیس راهور برای جلوگیری از سنگین شدن بار ترافیک شرق به غرب پل صدر و روان‌سازی تراز همسطح این بزرگراه، دسترسی تونل شمالی صدر از تراز همسطح را بین ساعات ۷ تا ۸ صبح مسدود می‌کرد.

به گفته حسینی، پلیس راهور با توجه به شرایط و دانسته‌های خود محور مذکور را فقط یک ساعت در صبحگاه مسدود می‌کرد که پس از ارائه اطلاعات آماری و کارشناسی از سوی مرکز کنترل ترافیک شهر تهران به پلیس راهور، انسداد دو ساعته پیک صبحگاهی در طول یک سال گذشته عملیاتی شد. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه باز بودن دسترسی بزرگراه صدر هم سطح به تونل شمالی نیایش موجب ایجاد گره ترافیکی در محل تقاطع این دسترسی با خروجی پل صدر به تونل می شد، اظهار کرد: می‌توان گفت که باز بودن این مسیر دسترسی عامل مهمی در ایجاد تراکم سنگین در ابتدای تونل و صدر همسطح و همچنین ترافیک سنگین عرشه پل می‌شود. وی با اشاره به امکان استفاده شهروندان از مسیرهای جایگزین، ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود تا از مسیرهای دسترسی بزرگراه امام علی(ع)، کامرانیه، قیطریه و بلوار کاوه به پل صدر برای ورود به تونل نیایش استفاده کنند. همچنین در مسیر خیابان شریعتی شمال به جنوب، شهروندان می‌توانند با ورود به بلوار صبا به سمت شرق حرکت کرده و از آنجا با طی مسیر از بلوار کاوه شمال به جنوب وارد پل صدر شوند.

در مسیر جنوب به شمال خیابان شریعتی نیز خودروها می‌توانند از خیابان کلاهدوز و بلوار کاوه جنوب به شمال یا بلوار صبا وارد پل صدر شوند. حسینی با اشاره به کاهش بار ترافیکی بزرگراه صدر همزمان با انسداد مسیر دسترسی اضطراری و امدادی شرق به غرب تونل نیایش، اظهار کرد: این اقدام باعث توزیع مناسب بار ترافیکی روی پل صدر و طبقه همسطح صدر شده و زمان سفر تا یک ساعت کاهش می‌یابد. اما در حالی که این مقام مسوول در شهرداری تهران اعتقاد دارد حذف جریان ترافیک تراز همسطح بزرگراه صدر موجب کاهش طول صف روی پل شده و طول زمان اوج ترافیک نیز ۴۵ دقیقه کاهش می‌یابد، گفت: علاوه بر این، حذف جریان ورودی از صدر همسطح به تونل نیایش، تداخل این تقاضای سفر با جریان مستقیم ترافیک را حذف کرده و به بهبود تردد در تراز همسطح بزرگراه صدر نیز منجر می‌شود.

اما و اگرهای تصمیم ترافیکی جدید

به گزارش «دنیای اقتصاد»، انسداد دسترسی ترافیکی به این مسیر بعد از گذشت چهار سال و چهار ماه از گشایش آن، برای برخی از کارشناسان ترافیکی سوال‌برانگیز است. شهرام جبار‌ی‌زادگان، کارشناس برنامه‌ریزی ترافیکی در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: درباره این انسداد چند نکته و ابهام وجود دارد. نکته اول اینکه در توجیه انسداد دسترسی تونل گفته شده «مدل تردد در بزرگراه صدر و تونل نیایش تغییر کرد.» اما تغییر مدل تردد در یک معبر به این معناست که جهات حرکتی در آن معبر تغییر کند، نه آنکه از ٧ صبح تا ١١ شب، تونل را روی انبوهی از خودروها ببندیم و اسم آن را بگذاریم تغییر مدل تردد. این اقدام، بیش از آنکه از نگاه شهروندان، به تغییر مدل تردد تعبیر شود، نوعی عقبگرد ترافیکی در معبری است که قرار بود تسهیل جریان عبور و مرور را رقم بزند. جباری‌زادگان با بیان اینکه تونل در شهر، فضایی زیرزمینی برای رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری است و برای این ساخته می‌شود که به روان‌سازی جریان ترافیک کمک کند، گفت: تصمیمات ترافیکی نباید به نحوی اتخاذ شود که یک تونل کارکرد اصلی خود را از دست بدهد و به سدی در برابر جریان ترافیک تبدیل شود.

وی با بیان اینکه بعد از حدود چهار سال، عبور و مرور در مسیر بزرگراه صدر همسطح به تونل نیایش، برخی از مسوولان ترافیکی شهر، تازه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مسیر مذکور از ابتدا صرفا برای دسترسی اضطراری و امدادی طراحی شده بود، گفت: سوال اینجاست که عادت به سفرهای درون‌شهری از این مسیر و انسداد ناگهانی آن، اختلال در ترافیک ایجاد نمی‌کند؟ جباری‌زادگان با تاکید بر اینکه آثار و تبعات چنین تصمیماتی در نیمه اول سال کمتر به چشم می‌آید، پیش‌بینی کرد: عواقب انسداد این مسیر قطعا در نیمه دوم سال و همزمان با آغاز سال تجصیلی جدید که ترافیک شهری به اوج خود می‌رسد، بیشتر نمود خواهد یافت. این کارشناس برنامه‌ریزی ترافیکی با بیان اینکه گفته شده این اقدام طبق مصوبه شورای‌عالی ترافیک صورت گرفته است، تاکید کرد: بعید است شورای‌عالی ترافیک به چنین تصمیماتی ورود کند و به نظر می‌رسد این تصمیم در «شورای ترافیک شهر تهران» اتخاذ شده است. وی خاطرنشان کرد: قرار بود «پروژه صدر - نیایش»، دردی از درد درمان‌پذیر ترافیک تهران را مداوا و گرهی از مشکلات ترافیکی شهروندان این کلان‌شهر باز کند، نه اینکه خود به درد ترافیکی تازه‌ای تبدیل شود و اسباب گره ترافیکی دیگری را رقم بزند.