یک پنجم آب «بهشت‌آباد» سهم اصفهان است
دنیای اقتصاد: استاد اکولوژی و آب دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص لوله بهشت آباد گفت: دوستان در استان مجاور به جای مصاحبه در خصوص مسائل آب بهتر است مطالعه کنند و اسناد را مورد بررسی قرار دهند تا حداقل بتوانند هنگام مطرح کردن موضوعات، سنددار صحبت کنند.

مهدی بصیری، اظهار کرد: اساس به وجود آمدن تونل‌ها، توسعه‌های نامناسب در مناطق مختلف بوده به طوریکه توسعه نامتوازن با میزان آب موجود متعادل نیست و به همین دلیل نیاز به تونل و انتقال آب به وجود می‌آید. وی با بیان اینکه افزایش بی‌رویه برداشت‌ها در حوضه زاینده رود باعث کمبود 700 میلیون متر مکعبی آب در سال نرمال بارشی شده است، افزود: از سال 1379 و 1380 که زاینده‌رود خشک شد اجرای تونل بهشت‌آباد مطرح شد، اما به دلیل بارش‌های خوب سال‌های بعدی این طرح کنار گذاشته شد و اجرایی نشد.

میلیاردها مترمکعب آب پشت سدهای کارون بخار می‌شود
این استاد اکولوژی و آب دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه بالادست حوضه زاینده رود از آب، بالا رفتن جمعیت و افزایش مصارف شرب، شهر و فضای سبز و انتقال آب به یزد باعث شد تا حق آبه داران به شدت آسیب ببینند و دوباره بحث احداث تونل مطرح و اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.
بصیری تاکید کرد: بارها و بارها علیه تونل بهشت آباد صحبت شد و دوستان در چهارمحال و بختیاری و خوزستان بحث کردند و گفتند این تونل باعث خشکی کارون می‌شود این در حالی است که همین امروز 7 تا 10 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای کارون خوابیده است که درصد بسیار بالایی از آن بخار می‌شود و این کمبود آب قطعا به تونل‌ها مربوط نیست. وی با بیان اینکه اولاً تونل بهشت آباد به لوله تبدیل شده و همین موضوع از نظر اکولوژیکی و زیست محیطی خسارت ایجاد می‌کند، ادامه داد: جالب است که بدانید این تونل یا لوله قرار نیست آبی برای اصفهان بیاورد بلکه آورد آبی این لوله 580 میلیون متر مکعب است که 180 میلیون متر مکعب آب به کرمان و رفسنجان و 250 میلیون متر مکعب نیز به یزد خواهد رفت و فقط 152 میلیون مترمکعب آن به اصفهان می‌رسد، پس قطعاً این تونل نسبت به درصد آبی که تخصیص داده شده برای اصفهان زده نشده و نباید گلایه ها متوجه اصفهان شود.

درآمد فروش آب به وزارت نیرو می‌رسد نه اصفهان
رییس سابق کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه دوستان در استان مجاور به جای مصاحبه بهتر است مطالعه کنند و اسناد را مورد بررسی قرار دهند تا حداقل بتوانند هنگام مطرح کردن موضوعات، سنددار صحبت کنند، افزود: اینکه گفته می‌شود اصفهان این تونل‌ها را می‌زند تا آب فروشی کند درست نیست و دوستانی که این مسئله را مطرح می‌کنند قطعا هیچ مطالعه‌ای ندارند، اما برای اطلاع دوستان می‌گویم که آبی که قرار است از اصفهان به استان‌های دیگر برود اگر پولی هم داشته باشد قاعدتا به وزارت نیرو داده می‌شود و این ارتباطی به اصفهان ندارد، اما سؤال اینجا است که هدف از طرح چنین موضوعات مبهمی دقیقاً چیست؟

بصیری به جمعیت چهارمحالی‌های اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به گفته استاندار چهارمحال و بختیاری ۸۰۰ هزار چهارمحالی در استان اصفهان زندگی می‌کنند این درحالی است که جمعیت کل استان چهارمحال و بختیاری ۸۵۰ هزار نفر است که از همین تعداد هم رقم بالایی صبح تا بعدازظهر در اصفهان مشغول به کار بوده و شب‌ها به استان خود باز می‌گردند. وی تاکید کرد: مردم سامان، بن و شهرکرد از آب بالادست زاینده رود برداشت می‌کنند این در حالی است که اصلا تونل بهشت آباد زیردست این مناطق است و قطعا به خشک شدن کارون ارتباطی ندارد و به این مناطق از نظر کمبود آب آسیبی نمی‌رسد، این دقیقا خلط مبحث کردن است زیرا برخی دوستان مطالعه نمی‌کنند.

آیا لوله بن-بروجن برای اصفهان مشکل ساز است
این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: لوله بن بروجن قرار است از زاینده رود آب بردارد پس قطعا کمبود آب برای اصفهان با این جمعیت اساسی که منطقه مرکزی کشور را محوریت می‌کند مشکل ایجاد خواهد کرد، اما سؤال اینجا است که آیا فقط تونل‌ها برای چهارمحال و بختیاری مشکل ساز می‌شوند؟
بصیری با بیان اینکه خشک شدن چشمه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری ارتباطی به اصفهان ندارد و به دلیل کمبود بارش برف در سال‌های اخیر اکثر چشمه‌های زاگرس کم آب یا خشک شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حفاری‌های جدید تونل دستگاه‌های مدرن پس از کندن بلافاصله سیمان را با فشار 40 اتمسفر به دیوارها پمپ می‌کنند و قاعدتا از نفوذ آب به تونل جلوگیری می‌شود، پس چشمه‌ای اینگونه خشک نخواهد شد اگر قرار بود این تونل‌ها نفوذ پذیر باشد پس آب تونل هم به اعماق فرو می‌رفت.