دنیای اقتصاد- طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی و نیز میهمانان خارجی، موسسه آموزش کفش و مصنوعات چرمی در مشهد آغاز به کار کرد. این مدرسه با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی، توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته گذشته افتتاح گردید. در همین خصوص با عیسی منصوری مدیر ملی پروژه‌های یونیدو در ایران و الکساندر آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران، گفت‌وگو کردیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت. نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در رابطه با طرح‌های این شرکت در ایران گفت: حدود 20 هزار شاغل در هزار طرح تجاری ما در مشهد مشغول به کار هستند. این طرحهای تجاری ما بخاطر سطح پایین تکنولوژی و رقابت شدیدی که در بازار وجود دارد بسیار آسیب‌پذیر هستند.pic1
الکساندر آمادیو خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم طرحهای تجاری‌مان را رقابت‌پذیرتر کنیم که از لحاظ رقابت در بازار کم نیاورند و این مهم را از طریق افزایش کیفیت انجام خواهیم داد. آمادیو در مورد چرایی تاسیس این موسسه در مشهد به خبرنگار ما گفت: ما در مشهد دو پروژه صنعت زعفران و صنعت کفش را داریم، تاکیدا در صنعت کفش می‌خواهیم رقابتی جدی داشته باشیم و کفشی با کیفیت بالاتر تولید کنیم.وی ادامه داد: هدف نهایی ما اشتغال و فرصتهای بیشتر برای صادرات کفش است، ما مشهد را انتخاب کردیم چون پتانسیلهای بالایی در صنعت کفش دارد، طرحهای غیر رسمی زیادی در مشهد وجود دارد که قرار است آنها را گسترش دهیم.
وی با نام بردن از ترکیه و چین به‌عنوان رقبای اصلی این صنعت ادامه داد: ما به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان هم کفش صادر می‌کنیم. آمادیو همچنین در مورد اساتید منتخب برای این طرح به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: دو مدرس ایتالیایی، یک خانم طراح و یک آقای کفش ساز که هردو در این زمینه حرفه‌ای هستند برای تدریس به ایران می‌آیند.
مدیر ملی پروژه‌های یونیدو در ایران: صنعت کفش خراسان قابلیت توسعه دارد
عیسی منصوری در گفت وگو با دنیای اقتصاد گفت: بررسی‌های ما نشان داد که یکی از قابلیتهای قابل توسعه در استان خراسان صنعت کفش است که خیلی به آن پرداخته نشده است، ضمن اینکه در عرصه جهانی این فرصت فراهم است که ایران رشد خوبی داشته باشد.
منصوری در پاسخ به این سوال که از چه زمانی فعالیت خوشه‌ای خود را آغاز کرده‌اند و میزان تولید کفش چقدر است، گفت: پروژه صنعت کفش مشهد را از حدود یک سال قبل شروع کردیم، در صنعت کفش مشهد حدود سه هزار واحد تولید کفش داریم که اغلب واحدهای خرد و کوچک هستند، تعداد قابل توجهی کارگاه خانگی داریم که بخشهایی از کفش را تولید می‌کنند و به واحدهای بزرگتر تحویل می‌دهند.pic۲
وی ادامه داد: ما حدود 12 هزار اشتغال در منطقه ایجاد کردیم، از دلایلی که باعث شده به عنوان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد پروژه را در منطقه خراسان رضوی و به‌طور خاص مشهد شروع کنیم ظرفیت بالای اشتغال در این صنعت است.
منصوری خاطرنشان کرد: در کشور ما پنج تمرکز اصلی تولید کفش وجود دارد که مشهد به طور خاص در تولید کفش زنانه فعالیت می‌کند در حالیکه سایر تمرکزهایی که به آن اشاره کردم این ظرفیت را ندارند، نکته بعدی قدرت رقابتی حوزه قیمت است که عملا باعث شده کفشهای خارجی نتوانند با ما رقابت کنند. منصوری همچنین در خصوص میزان تولید کفش مشهد گفت:۲۲ میلیون جفت کفش در سال در مشهد تولید می‌شود که معتقدیم در صورتیکه برنامه توسعه صنعت کفش مشهد با همه متعلقاتش اجرا شود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش در تولید خواهیم داشت.
مدیر ملی پروژه‌های یونیدو در ایران در خصوص نقاط ضعف موجود در این صنعت به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: از جمله نقاط ضعف صنعت کفش این است که به اندازه کافی نیروی کار ماهر نداریم، اگر نیروی کافی داشته باشیم همین الان 500 نفر می‌توانند در بازار کار جذب شوند، وی تصریح کرد: در حوزه دیگری که ضعف داریم بحث بازاریابی است، اصولا واحدهای تولیدی ما در این صنعت کار بازار و فروش نمی‌کنند و وابسته به یکسری واسطه هستند، بنابراین یکی از هدف‌گذاریهای ما این است که بعد از اینکه ظرفیت صنعت در استان را از نظر مهارت افزایش دادیم، به سراغ کسب بازار برویم. منصوری در خصوص نیروی کار صنعت کفش گفت: بخش قابل توجهی از نیروی کار در این صنعت نیروی کار افغانی هستند که این فرصت خوبی است تا در راستای سیاستهای دولت برای بازگشت افغان‌ها به کشورشان اقدام نماییم و امکان ایجاد واحد کسب و کار در افغانستان را برایشان فراهم کنیم. مدیر ملی پروژه‌های ملی یونیدو در خصوص ظرفیتهای موجود در بازار کفش ایران گفت: ظرفیت بالایی برای تولید کفش در کشور ما وجود دارد، حدود 170 میلیون کفش در سال تولید می‌کنیم و ارزش صادرتمان 116 میلیون دلار معادل 44 میلیون جفت است.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که ما به ازای یک واحد صادراتی می‌توانیم حدود ۶/۲ دلار کسب درآمد کنیم درحالی‌که متوسط جهانی بالای ۱۵ دلار است. وی ادامه داد: کشور ایتالیا به طور خاص به ازای هر جفت کفش ۶۰ دلار تولید درآمد می‌کند، ما نیز به دلیل افزایش نیروی کار ماهر، مرکز آموزش صنعت کفش را در مشهد ایجاد کردیم که وظیفه پرورش نیروی کار ماهر را دارد و حوزه‌های ضعف را بررسی و تجهیزات لازم را خریداری و مستقر کرده‌ایم که بخشی از این تجهیزات توسط یونیدو در فاز یک مستقر شده است.
منصوری در مورد هزینه‌های این طرح به خبرنگار ما گفت: تا این لحظه حدود یک میلیون و200 هزار دلار توسط سازمان یونیدو سرمایه‌گذاری شده است، ارزش دستگاه‌هایی که در اینجا در فاز اول نصب شده است حدود 300 هزار دلار است که امیدواریم فازهای بعدی هم مبتنی بر نیازهای صنعت تکمیل شوند.مدیر ملی پروژه‌های یونیدو در ایران: همچنین در خاتمه در خصوص این طرح که تا چه حد موجب خودکفایی کفش ایران و مانع از واردات کفش خارجی می‌شود گفت:فرصتی که توسط تاسیس مدرسه کفش پیش آمده باعث شده تا قیمت تمام شده کالای ما در مقایسه با کالای خارجی کمتر باشد، بنابراین در حال حاضر تولید کننده خارجی به راحتی نمی‌تواند کفشی که تولید می‌کند را وارد بازار ایران کند و نیز فرصت رقابتی خوبی برای واحدهای داخلی فراهم شده است و سهم بازار داخلی در داخل کشور افزایش یافته است.
لازم به توضیح است موسسه آموزش کفش و مصنوعات چرمی در مشهد با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی به عنوان اولین مدرسه از این نوع در ایران تاسیس شده است.