در مدتی که همه ما در تعطیلات سال نو بودیم دنیای فناوری در جهان که سال نویش را سه ماه زودتر شروع کرده بود با موتوری روشن جدیدترین محصولات را به بازار دیجیتال ارائه کرد. اگرچه که گجت‌ها محبوب ترین محصولات جهان فناوری هستند اما آن دسته از کاربرانی که کار و زندگی روزمره‌شان با کامپیوتر و پی سی گره خورده است با چشمان تیز بین‌تری به دنبال جدیدترین محصولات این حوزه هستند تا با استفاده از ویژگی‌های جدید رایانه‌ها امتیازات بیشتری برای پیشبرد اموراتشان کسب کنند. بنابراین در ادامه شما با جدیدترین لپ‌تاپ‌های جهان که ارائه شده یا به همین زودی به بازار وارد می‌شوند، آشنا می‌شوید؛ شاید یکی از آنها همان محصولی باشد که منتظر تولید و عرضه اش بودید.

نسل جدید اپل مک پرو در راه است

اپل سرانجام پس از چهار سال قوی‌ترین کامپیوتر خود Mac Pro را با سخت‌افزاری نسبتا بهتر آپدیت کرده و خبر از عرضه نسل جدید با طراحی متفاوت داد. چهار سال پیش اپل در یک کنفرانس از Mac Pro رونمایی کرد؛ کامپیوتری که با طراحی متفاوت برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده بود. این طراحی با وجود این‌که یک کامپیوتر جمع‌وجور و قدرتمند را ساخته بود اما امکان ارتقا را بسیار محدود کرده بود. مک پرو جدید، قابلیت ارتقای پردازنده و همچنین کارت گرافیک را دارا بوده و برای حرفه‌ای‌ها مناسب‌تر است. این شرکت همچنین اعلام کرد قصد دارد صفحه‌نمایش حرفه‌ای جدیدی بسازد تا تنها گزینه کاربران مک صفحه‌نمایش UltraFine ۵K ال‌جی نباشد. اپل همچنین در حال کار بر روی آی‌مک جدید است که امکانات بیشتری را برای حرفه‌ای‌ها به همراه خواهد داشت.

اما این شرکت برای علاقه‌مندان به مک‌پرو کنونی نیز آپدیت‌هایی را در نظر گرفته است. از این پس مدل‌های فعلی Mac Pro با سخت‌افزار نسبتا بهتری عرضه خواهند شد. مدل ۳۰۰۰ دلاری حالا از پردازنده ۶ هسته‌ای به جای ۴ هسته‌ای استفاده خواهد کرد و پردازنده دوگانه گرافیکی آن نیز از AMD D۳۰۰ به D۵۰۰ ارتقا می‌یابد. مدل ۴۰۰۰ دلاری نیز حالا به پردازنده ۸ هسته‌ای زئون و گرافیک D۷۰۰ مجهز خواهد شد و سایر مشخصات بدون تغییر باقی خواهند ماند. به این ترتیب اگر قصد خرید یک مک‌پرو را دارید می‌توانید یکی از مدل‌های ارتقا یافته را خریداری کرده یا یک‌سال برای عرضه نسل بعدی منتظر بمانید.

ایسوس و آپدیت کامپیوترهای Zen AiO Pro

ایسوس به تازگی نسل جدید کامپیوترهای Zen AiO Pro را معرفی کرده که به دلیل بهره‌مندی از سخت‌افزاری قدرتمند و طراحی یکپارچه و دلنواز، حتی می‌تواند در محیط‌های اداری جایگزین آی‌مک‌های شرکت اپل نیز بشود. AiO Pro ZN۲۷۰IE نسبت به Z۲۴۰IE از قد و قواره کوتاه‌تری برخوردار بوده، با این حال در طراحی و ساخت بدنه هر دوی آنها کماکان از فلز یکپارچه منیزیومی استفاده شده است. نمایشگر لمسی ۲۷ اینچی فول اچ‌دی این سری که از ۱۰ تاچ به‌طور همزمان پشتیبانی می‌کند، اکنون ۷۵ درصد قاب جلویی نمایشگر را اشغال کرده است. همچنین افراد قادر خواهند بود یکی از دو مدل مجهز به پردازنده نسل هفتمی Core i۵-۷۴۰۰T و i۷-۷۷۰۰T اینتل را با یکی از کانفینگ‌های ۴ گیگابایت حافظه رم، ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم در کنار بهره‌مندی از کارت گرافیک دو گیگابایتی Nvidia GeForce GTX ۹۴۰MX سفارش دهند.

از دیگر مشخصات یکسان این سری می‌توان به دو پورت یواس‌بی ۲، یک پورت یواس‌بی ۳، ورودی و خروجی HDMI، RJ۴۵ LAN، خروجی هدفون و اسپیکر در کنار Kensington Lock اشاره کرد. چهار بلندگو در مجموع ۱۲ واتی که توسط کمپانی Harmon Kardon توسعه داده شده‌اند نیز در این سری تعبیه شده و در سوی دیگر نیز حتی می‌توان از وب کم ۱ مگاپیکسلی مادون‌قرمز آن به منظور تشخیص چهره به واسطه قابلیت ویندوز هلو برای ورود امن به محیط کاربری سیستم‌عامل نیز استفاده کرد.

ریزر لپ‌تاپ Blade Pro را آپدیت کرد

در میان لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ریزر مدل Blade Pro به خوبی شناخته شده است. اما ریزر به تازگی این مدل را با مشخصات فنی بهتر آپدیت کرده است. Razer Blade Pro جدید لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی است که قرار است از ماه آینده با قیمت ۴۰۰۰ دلار وارد بازار شود. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ دارای وضوح K۴ ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل بوده و حالا علاوه بر فناوری G-Sync NVIDIAبه استاندارد THX نیز مجهز شده تا از نظر دقت رنگ و گستره رنگی چه برای بازی‌ها و چه فیلم‌ها بهترین باشد. THX همچنین بلندگوهای ریزر بلید پرو را بهبود بخشیده تا در صدایی فراگیر غرق شوید.

این لپ‌تاپ از پردازنده Core i۷-۷۸۲۰HK آورکلاک شده با فرکانس ۳.۹ تا ۴.۳ گیگاهرتز استفاده می‌کند که برای انجام بازی‌ها یا واقعیت مجازی ایده آل است. درون این لپ‌تاپ همچنین کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند GTX ۱۰۸۰ انویدیا نیز جای گرفته که اختلاف ناچیزی با مدل دسکتاپ خود دارد و برای اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالا و نهایت تنظیمات ایده‌آل است. حافظه رم ۳۲ گیگابایتی این محصول حالا از فرکانس ۲۱۳۳ به ۲۶۶۷ مگاهرتز ارتقا یافته و با وجود تمامی این امکانات Blade Pro با ضخامت ۲۲.۵ میلی‌متری باریک‌ترین محصولی است که می‌توانید با آن به چنین قدرتی دست پیدا کنید.

مایکروسافت و ارائه سرفیس‌بوک جدید

سرفیس بوک یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی حال حاضر بازار است که می‌تواند نیازهای کاربران حرفه‌ای را تامین کند. حال به نقل از منابع تامین‌کننده شرکت مایکروسافت، سرفیس بوک ۲ (Microsoft Surface Book ۲) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات این کمپانی ردموندی در دست تولید است و ظاهرا این شرکت قصد دارد تا ماه آوریل از آن رونمایی کند. مایکروسافت سرفیس بوک ۲ کمی ارزان‌تر از مدل نخست خود بوده و با قیمت پایه هزار دلار به فروش خواهد رسید. البته این کاهش قیمت به معنی استفاده از سخت‌افزار ضعیف‌تر نیست، بلکه مایکروسافت تصمیم گرفته دیگر این کامپیوتر ویندوزی را به‌صورت دو کاربره (لپ‌تاپ / تبلت) طراحی نکرده و به‌عنوان یک لپ‌تاپ کلاسیک روانه بازار کند. در حال حاضر، نسل فعلی سرفیس بوک به‌عنوان یک کامپیوتر هیبریدی به فروش می‌رسد که کاربر می‌تواند آن را در صورت دلخواه بین دو حالت تبلت و لپ‌تاپ سوئیچ کند. حال دیگر نسل جدید این لپ‌تاپ عملا به‌عنوان یک لپ‌تاپ کارایی خواهد داشت و نمی‌توان دیگر آن را یک دیوایس هیبریدی دانست. ظاهرا مایکروسافت با این تصمیم در نظر دارد تا بین دو سری کامپیوتر سرفیس بوک و سرفیس پرو خود تفاوتی گسترده‌تر را ایجاد کند تا عملا آنها را به‌عنوان یک رقیب در مقابل یکدیگر قرار ندهد.

همچنین گفته می‌شود این کمپانی در سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۵۰۰ هزار دستگاه سرفیس بوک فروخته است؛ بنابراین آمار فوق نشان می‌دهد که قیمت مناسبتر سری سرفیس پرو باعث شده تا کاربران کمتر به سمت خرید کامپیوتر حرفه‌ای و گران قیمت سرفیس بوک بروند. ظاهرا لپ‌تاپ جدید مایکروسافت از یک نمایشگر ۱۳.۵ اینچی و بدنه‌ای از آلیاژ ترکیبی منیزیم - آلومینیوم بهره می‌برد. اینها تماما دلایلی است که باعث شده مایکروسافت با اعمال تغییراتی بزرگ در کامپیوتر مایکروسافت سرفیس پرو ۲ دیگر آن را به‌عنوان یک کامپیوتر هیبریدی روانه بازار نکند. بر اساس برآورد انجام گرفته امسال انتظار می‌رود حدود ۱.۲ الی ۱.۵ میلیون دستگاه سرفیس بوک و ۶ میلیون دستگاه از اعضای خانواده سرفیس پرو به فروش برسد.

لپ‌تاپ گوگل برای دانش‌آموزان

کمپانی‌های سازنده‌ کروم بوک‌ها طی ماه‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که این سیستم‌های کامپیوتری بازخورد بهتری در مدارس و در میان دانش‌آموزان خواهند داشت و به نظر می‌رسد مدارس و موسسات آموزشی، مکان ایده‌آلی برای فروش این دسته از لپ‌تاپ‌های مبتنی بر کروم خواهند بود. در همین راستا گوگل به تازگی از لپ‌تاپ HP Chromebook x۳۶۰ ۱۱ G۱ رونمایی کرده است.رونمایی از این محصول جدید در ادامه‌ موفقیت کروم بوک‌های این کمپانی در مدارس کشور سوئد انجام گرفته است و گوگل در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده که پرده‌برداری از لپ‌تاپ HP Chromebook x۳۶۰ ۱۱ G۱ را به انجام رسانده است. این لپ‌تاپ از دسته‌ محصولاتی خواهد بود که طراحی منعطفی دارند و نمایشگر آنها با چرخش ۳۶۰ درجه بر روی یک محور متحرک، قابلیت ایفای نقش به‌صورت یک تبلت را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

هرچند گوگل اطلاعات چندانی در رابطه با این مدل منتشر نکرده است و به غیر از این طراحی متحرک با قابلیت چرخش، شارژ از طریق کابل یو اس بی، برخورداری اختیاری از یک قلم استایلوس و یک دوربین برای تصویربرداری سلفی و مکالمه‌ ویدیویی، صحبت چندانی از مشخصات فنی و نرم‌افزاری آن به میان نیامده است. لپ‌تاپ HP Chromebook x۳۶۰ ۱۱ G۱ که تحت عنوان Education Edition و مخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان عرضه شده است، احتمالا بر مبنای مدل HP ProBook x۳۶۰ ۱۱ G۱ که دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ پرو بوده، ساخته شده است. اگر بخواهیم مشخصاتی مشابه آن مدل از پرو بوک اچ پی را برای این کروم بوک جدید نیز متصور شویم، انتظار داریم که برخورداری از ۸ گیگابایت حافظه‌ رم از نوع پنل‌های DDR۳، پردازنده‌ اینتل Celeron N۳۳۵۰ (یا پردازنده‌ پنتیوم N۴۲۰۰)) ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فلش و نمایشگر لمسی ۱۱.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ به‌عنوان مشخصات اصلی سخت‌افزاری آن محسوب شود. هنوز قیمتی برای این مدل از کروم بوک‌های گوگل اعلام نشده و تاریخ آغاز عرضه‌ آن نیز برای اواسط ماه آوریل برنامه‌ریزی شده است.