دانستن؛ حق مردم است
دنیای اقتصاد، مهرداد امیر کلالی- یکی از نمایندگان شناخته شده مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی است. روحانی فعالی که دبیر تشکیلات جبهه پایداری در خراسان رضوی نیز هست و نقش تاثیرگذاری در پیروزی این گروه در انتخابات سال گذشته شورای شهر مشهد نیز ایفا کرد. در جریان رای اعتماد به وزاری کابینه دولت یازدهم در مخالفت با وزیرامورخارجه صحبت کرد و نطق‌هایش در کنار بعضی دیگر از نمایندگان مشهد بازتاب‌های وسیعی داشته است. نصرا... پژمان فر در سال ۱۳۴۳ در شهر تهران متولد شد. در مقطع متوسطه، در رشته مکانیک خودرو(اتو مکانیک) تحصیل کرد. سپس وارد حوزه علمیه تهران شد و پای درس اساتیدی چون آیت ا... شهید بهشتی، آیت‌ا... مجتهدی تهرانی و آیت ا... حق شناس حاضر شد و پس از آن به حوزه علمیه خراسان مهاجرت نمود.
پس از چند سال ادامه تحصیل در مشهد، همکاری خود را با جامعةالمصطفی العالمیه شعبه مشهد آغاز کرد و در همین دوران نیز مدیریت مدرسه علمیه‌ شهیدصدوقی(ره) را در شهر مشهد بر عهده داشت. او که از جانبازان دفاع مقدس هم محسوب می‌شود در سال ۱۳۸۸ به عنوان معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان مشغول به کار بود و دوسال بعد در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه مشهد و کلات نامزد شد و در این انتخابات با ۲۳۶هزار و ۴۸۷ رأی به عنوان نامزد سوم در دوره اول به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
نمایندگی حوزه علمیه خراسان در بنیاد ملی نخبگان، عضویت در هیات منصفه مطبوعات مشهد، عضویت در نهاد مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها، عضویت در شورای آموزش و پرورش استانداری خراسان رضوی و مقام مشاور عالی مجتمع آموزش عالی وزارت نیرو و آبفای خراسان نیز از دیگر فعالیت‌ها و سوابق آقای پژمان‌فر محسوب می‌شود.
او که در جریان حضور و سخنرانی محمود احمدی نژاد در مشهد در خردادماه گذشته در اظهارنظری متفاوت به مثلث آنلاین گفته بود: «احمدی‌نژاد تمام شد و رفت»، ترجیح می‌دهد به پرسش‌ ما درباره حمایت جبهه پایداری از دولت محمود احمدی‌نژاد و اقدامات معاون اول وی -که اخیرا به دلیل سوءاستفاده‌های مالی به زندان محکوم شده است- پاسخ ندهد و امیدوار است لیستی معتبر از نمایندگان مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، منتشر شود، تا مردم در مورد آن‌ها قضاوت کنند. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.
با توجه به حضورتان در کمیسیون فرهنگی مجلس، به‌نظر شما بخش فرهنگ در بودجه 94 چه وضعیتی دارد؟
از ابتدای سال ۵۸ تا امسال، همه دولت‌ها به موضوع اعتبارات در حوزه فرهنگ نگاه حداقلی داشته‌اند که این خود یک ضعف محسوب می‌شود. یعنی اگر به سهم فرهنگ در همه بودجه‌ها نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که کمتر از یک درصد از کل بودجه کشور برای این بخش در نظرگرفته شده است که این نشان‌دهنده این است که فرهنگ در این سال‌ها به جایگاه واقعی خود نرسیده است. با اینکه اعلام شده در بودجه ۹۴، به حوزه فرهنگ نسبت به سال قبل پنج درصد اضافه شده‌ است؛ اما با توجه به عدم‌رشد قابل‌توجه حقوق و دستمزدها و اینکه نهایتا ۱۴ درصد به دستمزدها اضافه شده است، وقتی این هزینه را کسر کنیم، متوجه می‌شویم که مقدار قابل‌توجهی از بودجه اختصاص یافته به بخش فرهنگ کم شده است.
به نظر شما با توجه به نوساناتی که مطمئنا در درآمدهای دولت پیش خواهد آمد، این موضوع چالشی در تحقق منابع بودجه 94 به وجود نمی‌آورد؟
دولت در بخش منابع، با توجه به شرایطی که درپیش داریم منابعی را پیش‌بینی کرده که ممکن است این منابع حاصل نشود. ما سعی کردیم در لایحه بودجه بر اساس واقعیت‌هایی که وجود دارد به صورتی بودجه را اصلاح کنیم که در صورت کاهش منابع و یا عدم‌تامین بخشی از منابع بتوانیم مسیر اجرایی و پیشرفت کشور را بدون ایجاد چالش پیش ببریم. ما به مساله تامین بودجه کشور توجه جدی داریم که اگر زمانی درآمدی تامین نشد کشور زمین‌گیر نشود و به برنامه‌های عمرانی لطمه‌ای وارد نشود. مشکلاتی در لایحه بودجه ۹۴ وجود دارد، بخشی از آن مربوط به این مساله است که با نگاه اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست، یعنی در یک شرایط خاص بسیاری از درآمد و هزینه‌ها مطابق با شرایط موجود نیست وهیچ اولویت‌بندی در این فضا نمی‌بینیم. در مجموع سعی کردیم رقم قابل‌توجهی از درآمدها را کم کنیم تا دولت بتواند در دو سقف متفاوت در صورت بالا بودن درآمدها و یا پایین بودن آن برنامه‌های جاری خود را پیش ببرد.
سهم خراسان رضوی و شهر مشهد چه طور تعیین شده است؟ آیا بودجه‌ درنظرگرفته شده مناسب شهر مشهد به‌عنوان یک کلان‌شهر مذهبی است؟
یکی از قواعدی که در آیین‌نامه کمیسیون تلفیق وجود دارد، این است که موضوعات را به صورت محلی پیگیری نکنیم. یعنی پیشنهادات باید از طریق کمیسیون‌ها مطرح شود و نگاه ملی باشد. ما در مجلس مصوباتی داشتیم که این مصوبات هم برای کشور و هم برای مشهد منافعی دربرداشت و به حوزه کاری بنده هم مرتبط بود. به‌عنوان مثال برای شهرک‌هایی که احداث می‌شود مراکز فرهنگی زیادی در نظر‌گرفتیم.
مدتی است که در مورد برج‌سازی در ارتفاعات جنوبی مشهد بین شهرداری، شورای شهر و سرمایه‌گذاران بحث‌هایی پیش آمده است که در نهایت این موضوع با قلع و قمع ساختمان‌ها در آن منطقه به پایان رسید. نظر شما در این باره چیست؟
موردی که به ذهنم می‌رسد و باید به آن توجه کنیم، این است که برای حفظ منابعی که در اختیار داریم نباید تصمیماتی گرفته شود که این تصمیمات آسیب‌زا باشد. در بخشی از تصمیمات در حوزه شهر مشهد نسبت به مجوزهایی که صادر شده است، می‌بینیم که کار کارشناسی و قابل‌دفاعی وجود ندارد. درباره کوه‌های جنوبی مشهد، به این دلیل که کریدور رفت‌وآمد هوای مشهد و موضوع جابه‌جایی هوا در همان قسمت وجود دارد؛ طبق نظر کارشناسان، ساخت‌وساز در آن ارتفاعات باعث می‌شود که آلایندگی بیشتری در هوا وجود داشته باشد.
موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد بحث ارتفاع‌سازی است که آیا منطقی در پس این ارتفاع‌سازی‌ها و برج‌سازی‌ها وجود دارد؟ ارتفاع‌سازی در دنیا به‌دلیل محدودیت زمین و فضایی که در اختیارشان است، انجام می‌گیرد. تاریخچه این ارتفاع‌سازی به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که در مرکز شهر برج‌سازی‌هایی انجام می‌دادند و اینکه آن‌ها به‌دلیل کمبود نور آفتاب و تفاوت‌های فرهنگی که با ما دارند برای ساختمان‌های خود پرده قرار نمی‌دهند؛ اما در کشور ما با وجود وفور زمین برای ساخت‌وساز، برج‌هایی ساخته می‌شود که به منازل مسکونی اشراف پیدا می‌کند. تمام ساختمان را هم شیشه کار می‌کنند وقتی دلیل این کار را می‌پرسیم در پاسخ می‌گویند که چون در کشورهای خارجی این کار انجام شده است، ما هم انجام دادیم و این کار را بدون در نظر گرفتن معذوریت‌های فرهنگی ما انجام می‌دهند.
بعضی از اعضای شورای شهر که همفکران شما هم هستند،در یک سال اخیر اتهاماتی را در خصوص سوءاستفاده‌های مالی به شهردار سابق مشهد وارد کردند. نظر شما دراین‌باره چیست؟
بنده در این مورد اطلاعاتی ندارم و راجع به این قضیه حرفی نمی‌زنم.
شما دبیر جبهه پایداری استان خراسان رضوی هستید، در حال حاضر چه فعالیت‌هایی مدنظر این مجموعه است؟ مطمئنا به این سوال با توجه به مسئولیتی که دارید، می‌توانید پاسخ دهید.
دوستان ما مانند بقیه مجموعه‌های سیاسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. جبهه پایداری یک جریان فکری است و یک جریان حزبی نیست و چارچوب و منطقی مشخص دارد که همیشه سعی دارد در معرض نقد دیگران قرار بگیرد و بتواند نظرات دیگران را در مقابل خود داشته باشد.
فضای سیاسی مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در این مورد نیز حرفی نمی‌زنم، چون بعدا در این موارد صحبت خواهیم کرد.
طی چند روز گذشته اسامی نمایندگانی که گفته می‌شود از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، به‌صورت غیررسمی منتشر شده است که اسامی چند تن از نمایندگان استان و مشهد نیز در آن دیده می‌شود، فعلا این نمایندگان این موضوع را تکذیب نکرده‌اند. نظر شما در مورد این لیست چیست؟
اینکه مردم از این قضیه مطلع هستند، حقشان است. البته نباید فضاسازی و تخریب وجود داشته باشد، اینکه لیستی اعلام شود و در شبکه‌هایی منتشر شود که بعضا منصفانه برخورد نمی‌کنند، افراد را تخریب می‌کنند و بعد از آن اصلاح می‌کنند، این کار درستی نیست. بنده درخواست کرده و زیر نامه امضا کرده‌ام که منابع موثق و ذی‌صلاح، اسامی افرادی که پول گرفته‌اند را اعلام کنند. آیا این افراد پول دریافت کرده‌اند و اگر دریافت کرده‌اند بابت چه موضوعی بوده است. مثلا ممکن است بعضی از مسائلی که مطرح می‌شود به شخص مرتبط نباشد. به عنوان مثال فرض کنید بنده به سازمان برنامه و بودجه رفته‌ام و برای ورزش چوخه 100 میلیون تومان پیگیری کرده‌ام؛ اما پولی به بنده نرسیده است و مربوط به حوزه من نیست. در این مورد من به سازمان برنامه نامه نوشته‌ام که از این ورزش هیچ حمایتی نمی‌شود. این موضوع را بررسی کرد‌ه‌اند و پول را به استانداری فرستاده‌اند، حالا فرض کنید در سازمان برنامه و بودجه گفته‌اند که پژمان فر 100 میلیون تومان از سازمان برنامه پول گرفته است. این مساله با این قضیه متفاوت است که فلانی پول گرفته است که کار تبلیغاتی کند. اگر همه مسائل را اینطور ببینیم، همه پول رانت گرفته‌اند. چون همین سال گذشته 10 میلیارد تومان به استان دادند و ما پنج نفر نماینده مشهد طرح‌هایی ارائه دادیم؛ پس اگر با آن نگاه سوء بخواهیم به این مسائل نگاه کنیم، ما هم پول گرفته‌ایم.