پنج روش برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به خریدار
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد پرسش: من به همراه دو شریک تجاری یک وب‌سایت کوچک تجارت الکترونیک راه‌اندازی کردیم. ترافیک وب بالایی داریم اما به نظر نمی‌رسد که بتوانیم دیدگاه‌ها را در خرید‌های آنلاین منعکس کنیم. آیا چیزی را فراموش کرده‌ایم؟ هرگونه‌ مشاوره‌ای در این مورد به ما کمک خواهد کرد. پاسخ: از ابزار‌های تحلیلی وب برای تعیین اینکه چگونه سایتتان در همه جا دیده شود، استفاده کنید. چه کسانی و از کجا از سایت بازدید می‌کنند؟ چه مقدار زمان را در سایت شما صرف می‌کنند؟ از چه صفحه‌هایی دیدن می‌کنند؟ قبل از اینکه بخواهند از خرید منصرف شوند، چقدر به فرآیند چک کردن نهایی سر می‌زنند؟ ابزار‌های تحلیلی زیادی برای وب وجود دارد که به‌طور رایگان می‌توانید برای دستیابی به این اطلاعات از آنها استفاده کنید، و بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید.
اسکات سن‌فیلیپو، موسس شرکت مشاوره تجارت الکترونیکی Solid Cactus می‌گوید «ایده خوبی است که مروری بر تحلیل‌های سایتتان داشته باشید تا نقاط ضعف و موانع فروش را شناسایی کنید.» شما ممکن است از نرم‌افزار‌هایی مثل CrazyEgg استفاده کنید. این نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد که دقیقا ببینید در کجا مردم از سایت شما استفاده می‌کنند. مایکل لاویستا، مدیر اجرایی وب‌سایت و نرم‌افزار توسعه تجاری Caxy در شیکاگو می‌گوید «این نرم‌افزار چگونگی تعامل افراد با وبسایت شما را آشکار می‌کند»پس از انجام این بررسی‌ها، پنج روش برای بهبود فروش سایتتان ارائه می‌کنیم:
داستان خودتان را بگویید
بازدیدکنندگان وب وقتی یک صفحه کاتالوگ خسته‌کننده را ببینند، انگیزه‌ای برای خرید از شما نخواهند داشت. باید به آنها بگویید شما که هستید و چرا کالای خود را می‌فروشید. مردم با توجه به اعتمادی که یک محصول در آنها به وجود می‌آورد، آن محصول یا خدمت را می‌خرند. برای بزرگ نمایی احساس خوبی که مشتری پس از استفاده از محصول شما تجربه خواهد کرد، از کلمات واضح و روشن استفاده کنید. جی پارکر، استراتژیست نوآوری وب می‌گوید: «هر حضور آنلاین بزرگ به این سوال بازدیدکننده وب پاسخ می‌دهد که، چرا من اینجام؟ پاسخ به پرسش چرایی موضوع می‌تواند به روش‌های متفاوت منتقل شود: شوخی، وضوح، اشتیاق صرف، صدای وجدان. مهم این است که بدانید یک انسان با انسان‌های دیگر صحبت می‌کند.»
به روز کردن و بهبود امکانات
لاویستا می‌گوید: اگر بیش از چند سال از عمر سایت شما می‌گذرد، روش قدیمی ارتباطی شما مفید خواهد بود. عکس‌های تقلبی و کپی در مورد کالاها و خدمات شما به درد مشتریان خبره آنلاین که روز به روز در حال افزایشند، نمی‌خورند. نیاز دارید که سایتتان را با فضاهای رسانه‌های اجتماعی که مشتریان شما در آن وقت می‌گذارند، کامل کنید. اگر سایت شما هم‌اکنون این کار را انجام نمی‌دهد، زمان تغییر فرا رسیده است.
از ابزارهای موبایل استفاده کنید
اگر سایت شما برای نصب در موبایل آماده نیست، حتما به آن توجه کنید. لاویستا می‌گوید «سایت شما بالای ۳۰ درصد بازدیدکنندگانش را از دست داده است. طبق تجربه ما آن بازدیدکنندگان به زودی سایت را ترک خواهند کرد.»
بعضی گزینه‌ها را امتحان کنید
آیا دکمه «اضافه شدن به سبد» فروش را افزایش می‌دهد؟ اگر دکمه را از پایین صفحه به بالا جابه‌جا کنید، چطور؟ تحلیل‌های جزئی به شما اجازه می‌دهد که گزینه‌های طراحی و چیدمان را امتحان کنید و ببینید که چه چیزی موجب فروش می‌شود.
آسان کردن خرید
اگر خرید را برای مشتری ساده کنید، فروش بیشتری خواهید داشت. بنابراین سعی کنید راه‌هایی پیدا کنید که خرید را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند. برای مثال بسیاری از بازاریاب‌های اینترنتی، حتی زمانی که سفارش تنها شامل یک یا دو گزینه می‌شود، از کارت‌های خرید برای فرآیند سفارش استفاده می‌کنند.
مشتری را به تحمل فرآیندهای پیچیده کارت‌های خرید آن هم فقط برای خرید یک مورد، مجبور نکنید. چرا که برخی از مشتریان به همین دلیل خرید را رها خواهند کرد. وقتی تنها یک یا دو گزینه برای سفارش خرید وجود دارد، از یک فرم خرید آنلاین ساده به جای کارت خرید استفاده کنید. با این کار فروش شما افزایش می‌یابد.
به گفته سن‌فیلیپو، بسیاری از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک اکنون از روش‌هایی برای به دست آوردن فروش استفاده می‌کنند که تلاش می‌کند فروش‌هایی را که در مرحله چک کردن از دست می‌رود، بربایند؛ به این صورت که پاپ‌آپ‌هایی را برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند سایت را بدون انجام خریدی ترک کنند می‌فرستند و پیشنهاد تخفیف را مطرح می‌کنند. این کار خریداران را به انجام خرید و انجام سفارش تحریک می‌کند.»
منبع: business week