تسهیلات زود بازده را روی ریل صندوق توسعه ملی قرار دهید
*محمد آبشناس: طرح توسعه این شرکت در شهرک صنعتی سالاریه با هدف افزایش ظرفیت تولیدی و استقرار ماشین آلات جدید در حال برنامه ریزی و اجراست
شرکت مهندسی دانش فراوران یکی از مهمترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی به واحدهای معدنی و صنایع معدنی، خواستار حمایت جدی‌تر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
مهندس محمد آبشناس، مدیر عامل شرکت مهندسی دانش فراوران هفته گذشته در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از غرفه این شرکت در اولین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی از ناکافی بودن حمایت دولتی‌ها از فعالان بخش صنعت و معدن انتقاد کرد.
شرکت مهندسی دانش فراوران در زمره توانمندترین شرکتهای فعال در زمینه تحقیق و پژوهش، طراحی فرایندهای فراوری، ارائه خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات به واحدهای معدنی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸در این بخش آغاز کرده است.
این واحد با در اختیار داشتن نیروهایی توانمند و به یمن همکاری با شرکت‌های معتبر بین‌المللی فعال در زمینه ارائه خدمات و ماشین‌آلات موفق شده در این سالها در طیف وسیعی از حوزه‌های مرتبط با بخش صنعت و معدن فعالیت کند.
به گفته آبشناس، این شرکت در حال حاضر ازعرضه تجهیزات مورد نیاز برای فراوری معدنی و ساخت و تأمین تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی فراوری معدنی گرفته تا اجرای کلیه پروژه‌های فراوری مواد معدنی از ابتدا تا انتها به صورت EPC و مطالعات آزمایشگاهی و پایلوت را انجام می‌دهد.
دانش فراوران همچنین نمایندگی انحصاری چند شرکت معتبر تولیدکننده ماشین‌آلات فرآوری معدنی از استرالیا، اوکراین، هند، اسپانیا، فنلاند و روسیه را در اختیار داشته و مسئول خدمات رسانی به مشتریان خود است.
ایجاد یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز پژوهش و کانه‌آرایی متشکل از واحد تحقیق و پژوهش، آزمایشگاه کانه‌آرایی و شیمی، پایلوت فراوری ثقلی و کتابخانه و مرکز اسناد در زمره اقدامات صورت گرفته در دانش فراوران است که در کشور کم نظیر و حتی در برخی موارد بی نظیر است.
تاسیسات این شرکت در شهرک صنعتی پرند قرار دارد، اگرچه این شرکت به دنبال تأمین زمینی بزرگ‌تر در شهرک صنعتی سالاریه است تا با احداث یک واحد فراوری مواد معدنی مجوز گواهی فعالیت دانش بنیان (hi-tech) اخذ کند.
بر اساس اظهارات آبشناس، طرح توسعه ماشین‌آلات این شرکت در زمینه افزایش ظرفیت تولیدی موضوع مندرج در پروانه بهره‌برداری در عرصه و زیربنای موجود و افزایش توان برق مصرفی به میزان ۶۰ کیلووات علاوه بر توان برق موجود در محل مجاز این واحد است که مقرر است از طریق استقرار و نصب ماشین آلات جدید به مرحله اجرا درآید.
جدی‌ترین چالش دانش فراوران برای توسعه فعالیت‌ها در محل کنونی و احداث تاسیسات جدید عدم دسترسی به منابع مالی با بهره مناسب است که روند توسعه شرکت را به دست انداز انداخته است.
آبشناس از صدور مجوز پرداخت حدود یک میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به دانش فراوران از محل بنگاه‌های زود بازده در اواخر سال ۸۸ می‌گوید که طی سه سال گذشته در پیچ و خم اداری ماند و این قدر به در بسته خورد که عطای آن را به لقایش بخشیده و به دریافت وامی ۱۲۰ میلیون تومانی بسنده کردند.
دانش فراوران با توجه به اهتمام دولت به توسعه بخش معدن تمامی توان خود را معطوف به ارائه خدمات بهتر به فعالان این بخش کرده و در این راستا تقریباً در تمامی همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با این بخش شرکت می‌کند.
آبشناس در اظهارات خود خطاب به مهندس صادقی خواستار مساعدت سازمان صنعت، معدن و تجارت در برخورداری دانش فراوران از تسهیلات صندوق توسعه ملی شد که مهندس صادقی در پایان این دیدار دستور بررسی این درخواست با نظر مساعد را صادر نمود.