گزارش یک کنوانسیون تاریخی

یک کنوانسیون ۴ روزه پذیرای بسیاری از سلبریتی‌های عالم هنر و سیاست بود. بیشتر هالیوودی‌هایی که طرفدار هیلاری کلینتون بودند به این مراسم آمده بودند تا یاد و خاطره کنوانسیون جمهوری‌خواهان را در کلیولند از اذهان بربایند. در این میان سلبریتی‌هایی همچون بیل کلینتون و میشله اوباما تنور این کنوانسیون را داغ‌تر از پیش کرده بودند. در عالم هنر نیز خواننده جوان به نام کتی پری در میان مردم قرار گرفته بود. صدای او و آهنگ‌های وی که عمدتا رنگ و بوی فمینیستی هم دارد، صدای غالب جشن‌های کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون بوده است. خواننده‌ای که پدر و مادری مذهبی دارد و خانواده‌اش نیز از حامیان جدی جمهوری‌خواهان و البته دونالد ترامپ هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در روز اول کنوانسیون ملی حزب دموکرات، جدی‌ترین رقیب هیلاری کلینتون از او حمایت کرد تا حرف و حدیثی باقی نماند. برنی سندرز در شب اول کنوانسیون گفت هیلاری کلینتون یک رئیس‌جمهوری بی‌نظیر خواهد بود.

اولین روز کنوانسیون تحت تاثیر کناره‌گیری دبی واسر من شولتز رئیس کمیته ملی دموکراتیک حزب دموکرات آغاز شده بود که بعد از ماجرای رسوایی ایمیل‌هایی به منظور ممانعت از حضور سندرز، حتی برای افتتاح کنوانسیون حضور نیافت. به جای او شهردار بالتیمور این کنوانسیون را افتتاح کرد. در روز اول کنوانسیون دموکرات‌ها، ده‌ها سیاستمدار، فعال مدنی و چهره هنری سخنرانی کردند. آخرین سخنرانی شب اول کنوانسیون، از آنِ برنی سندرز بود که از هیلاری کلینتون حمایت کرد. سناتور ایالت ورمونت در روزهای پیش از کنوانسیون سعی کرده بود تا حامیان خود را متقاعد کند که به هیلاری کلینتون رای دهند. البته در روز اول کنوانسیون این خواسته برنی سندرز چندان مورد توجه طرفداران وی قرار نگرفت و آنها در بیرون از گردهمایی سر و صدا می کردند و علیه هیلاری کلینتون شعار می‌دادند. اما مساله این بود که ریل‌گذاری دموکرات‌ها برای انتخابات هشتم نوامبر از ایستگاه هیلاری کلینتون می‌گذشت.

برنی سندرز در این شب با تاکید بر قابلیت‌های کلینتون گفت هیلاری کلینتون کسی است که مسائل و دغدغه‌های مردم را جدی می‌گیرد. سخنرانی و حمایت سندرز سه روز بعد از افشای ایمیل‌های برخی سران حزب دموکرات روی داده است. او سعی کرد در این روز با نپرداختن به این ایمیل‌ها اتحاد دموکرات‌ها را حفظ کند. آن‌گونه که خود می‌گفت او و دموکرات‌ها یک دشمن مشترک دارند و آن هم کسی نیست جز دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان و از متمولین افسانه‌ای آمریکا. با این حال سه روز پیش از آغاز کنوانسیون، براساس اسناد ویکی لیکس فاش شد که ، دبی واسرمن شولتز رئیس کمیته ملی دموکراتیک حزب و برخی دیگر در ایمیل‌هایی تلاش‌هایی داشته‌اند که هدف آن ممانعت از نامزدی نهایی سندرز در انتخابات بود. بعد از این اتفاق خانم واسرمن شولتز کناره‌گیری کرد و حتی برای افتتاح کنوانسیون حاضر نشد.

هواداران سندرز از این اتفاق ناراحت بودند، با این حال برنی سندرز در ایمیلی به هوادارانش از آنها خواست که برای عدم پیروزی ترامپ متحد شوند و به هیلاری کلینتون رای دهند. برنی سندرز در بخش دیگر سخنانش گفت ویژگی مهم کلینتون این است که به دنبال اتحاد مردم از هر گروه و نژاد و مذهبی است. برعکس ترامپ که از هر فرصتی برای کینه پراکنی استفاده می‌کند. در نظرسنجی‌ها البته مشخص شده بود که برنی سندرز در بین لاتین‌تبارها از حمایت خوبی برخوردار است، این در حالی است که سیاهان بیشتری طرفدار هیلاری کلینتون بوده‌اند. این ترس وجود دارد که با حمایت نکردن لاتین‌تبارها در انتخابات ریاست‌جمهوری، آرای هیلاری کلینتون ریزش پیدا کند.

میشله اوباما از کودکان گفت

میشله اوباما بانوی اول آمریکا نیز در کنوانسیون دموکرات‌ها در سخنانی از کلینتون حمایت کرد. میشله اوباما به مسائل تربیتی جوانان در آمریکا اشاره کرد و گفت: ما باید به کسی رای بدهیم که بتواند نوجوانان ما را در چهارسال و هشت سال آینده تکان بدهد و به پیشرفت وا دارد. بانوی اول آمریکا افزود:‌ می‌توانیم تکیه بدهیم و بگوییم همه چیز درست می‌شود. باید کاری کنیم که چهارسال و هشت سال پیش کردیم. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که سخنان میشله اوباما به شدت تاثیرگذار بوده و توانسته تا حدودی بر روی آرای هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها تاثیر بگذارد. با این حال میشله اوباما تنها زنی نبود که در این کنوانسیون از هیلاری کلینتون حمایت کرد.

الیزابت وارن سناتور ماساچوست هم در سخنانی از کلینتون حمایت کرد. او که از نظر فکری به سندرز نزدیک و جزو سوسیالیست‌های حزب دموکرات است، گفت: بین یک نفر که همیشه به منافع شخصی فکر می‌کند و نفر دوم که همیشه خدمت کرده، من به هیلاری رای می‌دهم. اما یکی از سخنرانان کلیدی کنوانسیون، کوری بوکر اولین سناتور آمریکایی-آفریقایی تبار از ایالت نیوجرسی بود. او گفت نمی‌شود شما کشورتان را دوست داشته باشید اما مردم کشورتان را دوست نداشته باشید. او به سخنان ترامپ اشاره کرد و گفت او به جای اتحاد، مردم آمریکا را از هم جدا کرده است. بوکر گفت:« اگر می‌خوای سریع بری، تنها برو. اگر می‌خوای طولانی برو،‌ با بقیه برو.»

روسای جمهوری سابق و فعلی از هیلاری گفتند

در عین حال گفته می‌شود شب رویایی هیلاری کلینتون با حمایت‌های بیل کلینتون، همسر وی و باراک اوباما، رئیس‌جمهوی فعلی ایالات‌متحده تکمیل شد. درست دو روز پیش از آخرین روز کنوانسیون بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده و همسر هیلاری کلینتون پشت تریبون رفت و از همسر خود حمایت کرد. رسانه‌های آمریکایی هم در واکنش به سخنرانی بیل کلینتون نوشتند: «بیل دنیا را مسحور کرد.» بیل کلینتون که یکی از آخرین سخنرانان برجسته کنوانسیون دموکرات‌ها در فیلادلفیا بود به حاضران گفت هیلاری کلینتون یک «رهبر ذاتی» است که سرشار از احساس مسوولیت است.

بیل کلینتون گفت: «هیلاری برای کسب این فرصت، منحصر به فرد است. او می‌تواند خطرات پیش روی ما را کاهش بدهد و او همچنان بهترین تغییردهنده‌ای است که من هنوز می‌شناسم.» بیل کلینتون در این سخنرانی گفت: «او بهترین تغییردهنده‌ای است که من در کل زندگی‌ام دیده‌ام. این زن هیچ‌گاه از وضع موجود راضی نبوده است و همیشه سعی داشته به جلو حرکت کند. او چنین انسانی است.» سی‌ان‌ان هم در این خصوص‌ نوشت: بیل کلینتون در شب دوم گردهمایی ملی دموکرات‌ها به شدت از همسرش حمایت کرد. وبسایت روزنامه واشنگتن پست هم در مطلبی نوشت: ساعاتی پیش در گردهمایی ملی دموکرات‌ها، «هیلاری کلینتون» به‌عنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شد. وی نخستین زنی است که از سوی یکی از دو حزب اصلی این کشور برای نامزدی انتخابات معرفی می‌شود. در این گردهمایی حامیان کلینتون سعی داشتند به گونه‌های مختلف نظر مساعد رای دهندگان مخالف را جلب و تنش‌های پیش آمده درخصوص کلینتون را آرام کنند.

کمی پیش از این سخنرانی در عصر روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه، هیات‌های انتخاباتی در کنوانسیون ملی دموکرات، هیلاری کلینتون را به‌عنوان نامزد نهایی حزب انتخاب کرده بودند. او باید برای انتخابات ۸ نوامبر (اواخر آبان) با دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه مبارزه کند. هیلاری کلینتون اولین زن در تاریخ آمریکا است که توانسته نامزد یکی از دو حزب اصلی آمریکا شود. هشت سال پیش هیلاری کلینتون در یک قدمی این موقعیت قرار داشت اما در آخرین مرحله و پیش از نامزدی رسمی حزب به باراک اوباما رقابت را باخت. او در نطقی که داشت گفت رای ۱۸ میلیون آمریکایی ترک برداشت. اشاره او به رای‌دهندگانی بود که در آرای اولیه انتخاباتی به وی رای داده بودند. با این حال ۸ سال از آن زمان گذشته است و او سابقه همکاری با نخستین رئیس‌جمهوری سیاه پوست آمریکایی را هم در رزومه کاری خود دارد.

در این راستا بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود سعی کرد تصویر جدیدی از هیلاری ارائه بدهد. او به آشنایی، روابط و فعالیت‌های همسرش اشاره کرد و گفت هیلاری از خیلی وقت پیش یک فعال برای عدالت اجتماعی بوده است. او گفت که چطور هیلاری به افراد فقیر خدمات حقوقی رایگان می‌داده است. سخنان وی از این جهت قابل توجه است که وی همواره متهم به طرفداری از فعالان وال استریت بوده است. بیشترین حملاتی هم که برنی سندرز ترتیب می‌داد از همین جناح بود و وی را حامی پولداران و بانکداران معرفی می‌کرد. اما هیلاری کلینتون و حامیان وی سعی دارند برای اینکه بتوانند رای طیقه متوسط را به دست آورند، او را حامی طرح‌های اقتصادی سوسیالیستی معرفی کنند. با این حال از سخنرانی باراک اوباما در روز سوم نباید غافل شد. در این راستا باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با ارائه تصویری خوش‌بینانه از آینده آمریکا حمایت کامل خود از هیلاری کلینتون را اعلام کرد. اوباما در سخنرانی خود در کنوانسیون سراسری حزب دموکرات از اعضای این حزب خواست از تمام توان خود برای شکست دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، استفاده کنند و گفت این میلیاردر نیویورکی تهدیدی برای ارزش‌های آمریکا است. اوباما در سخنرانی خود در فیلادلفیا گفت در تاریخ آمریکا هیچ مرد یا زنی نبوده که به اندازه هیلاری کلینتون سابقه لازم برای ریاست‌جمهوری را داشته باشد از جمله خود او یا بیل کلینتون.

همچنین در واکنش به شعار معروف ترامپ «آمریکا را دوباره بزرگ و عالی کنیم»، اوباما گفت: «آمریکا همین حالا بزرگ و عالی است. آمریکا همین حالا قوی است و من قول می‌دهم قدرت ما و بزرگی ما متکی به دونالد ترامپ نیست.» اوباما در سخنان خود به دستاوردهای دولتش همچون آغاز روند احیا پس از رکود اقتصادی، اصلاحات در زمینه خدمات درمانی و کشتن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت ارزش‌های آمریکایی بنیان این کشور هستند، نه نژاد، مذهب یا ترجیح سیاسی و همین است که هرکس ارزش‌های ما را به تهدید بکشد، چه فاشیست، چه کمونیست، چه افراطی و یا چه عوام‌فریبان خانگی در آخر شکست می‌خورد.

جمهوری‌‌خواهی که پشت هیلاری کلینتون درآمد

در تاریخ آمریکا کم‌سابقه است که یک نفر از افراد برجسته حزب مقابل از نامزدی رقیب در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کند. این اتفاق در شب‌هایی که کنوانسیون دموکرات‌ها برگزار می‌شد توسط مایکل بلومبرگ رخ داد. او که سابقا جمهوری‌خواه بوده و در سابقه کاری‌اش شهرداری نیویوک را هم دارد در کنوانسیون دموکرات‌ها از هیلاری کلینتون دفاع کرد و گفت که دونالد ترامپ یک کلاهبردار است. البته گفته می‌شود بلومبرگ به‌عنوان یک صف شکن در داخل حزب معرفی شده است. زیرا پس از او جمهوری‌خواهان دیگری به حمایت از هیلاری کلینتون برخاسته‌اند. با این حال به‌رغم اینکه دلخوری‌هایی از ناحیه برخی جمهوری‌خواهان از ترامپ وجود دارد، مک‌کین و پل رایان به‌عنوان دو وزنه سنگین جمهوری‌خواهان حاضر نشدند از هیلاری کلینتون حمایت کنند و همچنان گفته‌اند از دونالد ترامپ حمایت خواهند کرد. در حالی که تا چندی پیش بین این سه نفر لفاظی‌های سنگینی رد و بدل شده بود و ترامپ حاضر نشده بود از نامزدی این دو در رقابت‌های انتخابات سنا و مجلس نمایندگان که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود حمایت کند. هر چند که وی چند روز پس از مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد که برای اتحاد دموکرات‌ها از این دو نفر حمایت می‌کند، اما به گفته ناظران، حزب جمهوری‌خواه هنوز نتوانسته اتحاد لازم را برای حمایت از نامزدی دونالد ترامپ به دست آورد.