از همکاری و انتقال تکنولوژی استقبال می‌کنیم
ایران صرفا بازاری برای محصولات تولیدی نیست، بلکه ما توانمندی صنعتی خوبی در زمینه آب و برق داریم، بنابراین از شرکت‌هایی که ضمن حضور در بازار ایران، انتقال تکنولوژی را در این زمینه انجام دهند، استقبال خواهد شد. وزیر نیرو تصریح کرد: شرکت‌هایی که پیشنهاد خود را با فاینانس اجرای پروژه‌ها همراه کنند، برای ما اولویت دارند و تمایل داریم همراه با شرکت‌های خارجی، محصولات مشترکی را تولید کنیم و در کشورهای ثالث به صورت مشترک حضور یابیم.
مهندس حمید چیت‌چیان در دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه دانمارک و هیات اقتصادی همراه، افزود: عمده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در آینده نیروگاه‌های بادی و خورشیدی خواهد بود. البته۲ هزار مگاوات نیروگاه اتمی و بقیه حرارتی خواهد بود و به لحاظ مسئولیت انسانی و جهانی خود درصدد توسعه این نوع نیروگاه‌ها هستیم. وی گفت: بازار آب و برق ایران از همکاری دوجانبه همراه با انتقال تکنولوژی توسط شرکت‌های دانمارکی استقبال می‌کند. چیت‌چیان، با اظهار امیدواری از سفر «کریستین ینسن» وزیر امور خارجه دانمارک و هیات اقتصادی همراه، اظهار کرد: با اجرای برجام زمینه‌های موثری برای همکاری موسسات دو کشور ایجاد خواهد شد و امیدوارم این دیدار نقش موثری در ارتقای روابط دو کشور داشته باشد. او با اشاره به زیرساخت‌های بخش برق در ایران گفت: ظرفیت نامی ایران در بخش نیروگاهی حدود ۷۴ هزارمگاوات است و برنامه ما برای توسعه شبکه، افزودن حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار مگاوات با ظرفیت شبکه کشور در ۱۰ سال آینده است که از این میزان ۷۵۰۰ مگاوات به نیروگاه‌های تجدیدشونده اختصاص خواهد داشت. او تصریح کرد: در ایران شبکه واحد سراسری برق وجود دارد که بالاترین سطح ولتاژ ۴۰۰ کیلوولت است، اما ما باید در سال‌های آینده این رقم را به ۷۶۵ کیلوولت ارتقا دهیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه اقدام بسیار جدی ما در صنعت برق، هوشمند کردن شبکه برق کشور است، گفت: این کار هم‌اکنون آغاز شده و در بخش نوسازی و ارتقای راندمان نیروگاه‌ها نیز طرح‌های زیادی در ایران در دست انجام است. ما از حضور شرکت‌های دانمارکی برای حضور در این بازار بزرگ استقبال می‌کنیم. وزیر نیرو با اشاره به شرایط آبی کشور گفت: ایران در یک منطقه خشک قرار گرفته و ما با محدودیت منابع آب مواجه هستیم، بنابراین فناوری‌های مربوط به ارتقای راندمان بهره‌برداری از آب و استفاده از آب‌های غیرمتعارقف نیز برای ما مهم است. او ادامه داد: در سال‌های اخیر حفظ کیفیت منابع آب نیز از دغدغه‌های ما بوده و برای همین طرح‌های فاضلاب در بسیاری از شهرهای ایران در دست اجراست. اگر پیشنهادهای مشخصی درباره حضور شرکت‌های دانمارکی در این زمینه وجود داشته باشد، آماده برقراری این ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و دانمارکی هستیم. وزیر نیرو یادآور شد: زمینه دیگر، موضوع اتوماسیون و سامانه‌های‌اندازه گیری هدررفت آب در شبکه آب شهری است که آماده استفاده از تکنولوژی روز در این زمینه هستیم.