چشم انداز صادرات روانکار با برند ایرانی
ملیحه ابراهیمی شرکت نفت سپاهان در حالی عنوان صادر کننده نمونه کشوری در سال 93 را به خود اختصاص داده است که سال گذشته نیز موفق شد با فروش یکهزار و 800 میلیارد تومان روانکار، رتبه اول فروش و صادرات روانکارها را از آن خود کند. سپاهان به عنوان یک برند صادراتی در حوزه روانکارها، سالهاست که نامی شناخته شده است. نفت سپاهان همچنین موفق شد تا عنوان واحد نمونه کیفی استاندارد کشور در سال 92 را به مجموعه افتخارات خود بیافزاید. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در گفتگو با دنیای اقتصاد با تاکید بر اینکه تلاش این مجموعه برای حفظ رتبه «برترین شرکت صادراتى است» اظهارکرد: برنامه ریزی‌های نفت سپاهان براى دستیابى به کیفیت برتر و سوددهى بیشتر است. محمدرضا موثقی نیا با اشاره به برنامه‌های مدون این مجموعه برای کیفیت بخشی به محصولات، احداث خط تولید گریس تحت لیسانس شرکت Fuchs آلمان، تولید روغن پایه گروه2 و احداث پالایشگاه شماره 2 نفت سپاهان در بندرعباس را از جمله برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد.
راه‌اندازی خط تولید گریس
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با تاکید بر اینکه این مجموعه در سال 92 با حجم فروش معادل 17 هزار و 561 میلیارد ریال در صنعت روانکارى رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: برنامه جدید نفت سپاهان برای تنوع بخشی به محصولات راه اندازی خط تولید گریس است.
وی ادامه داد: ما در شرکت نفت سپاهان به دنبال توسعه کمی و کیفی و نیز تنوع‌بخشی به محصولات هستیم. تازه‌ترین موضوع در این ارتباط احداث خط تولید گریس است که در این راستا موفق شده‌ایم با شرکت Fuchs آلمان توافقنامه‌ای امضا کنیم که بر اساس آن انواع گریس را تحت لیسانس آن شرکت تولید کنیم و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۴ این خط راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: با توجه به اعتبار برند Fuchs در دنیا این سرمایه‌گذاری موجب توسعه بازار داخلی و صادراتی شرکت نفت سپاهان خواهد شد.
تولید روغن پایه گروه ۲
موثقی نیا با اشاره به دیگر برنامه‌های این شرکت، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین طرح‌های آتی این شرکت، احداث پالایشگاه شماره 2 شرکت نفت سپاهان در بندرعباس است. محصول اصلی این طرح روغن پایه گروه 2 خواهد بود که موجب حضور این شرکت در جمع دارندگان محدود این تکنولوژی در سطح منطقه و جهان می‌شود. مطالعه اولیه این طرح توسط یک شرکت مشاور خارجی انجام پذیرفته است.
مدیرعامل نفت سپاهان افزود: در حال حاضر اقدامات اساسی در حال پیگیری بوده و مذاکره با چند شرکت معتبر جهانی برای اخذ لیسانس و همچنین با چند تامین‌کننده مالی در داخل و خارج کشور در حال انجام است.
وی با بیان اینکه شرکت خارجی طرف قرارداد یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی است، افزود: پیش‌بینی بر مبنای مطالعات اولیه سرمایه‌گذاری پروژه حدود 700 میلیون دلار خواهد بود و اجرای آن از زمان شروع چهار سال به طول می‌انجامد.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان همچنین در بیان چگونگی تعیین نرخ فروش محصولات این مجموعه در بازارهای جهانی، اظهار کرد: عامل اصلی تعیین نرخ فروش محصولات این شرکت، وضعیت بازار‌های جهانی و قیمت رقبا است و با توجه به اینکه ظرفیت پالایشگاه این شرکت در منطقه بالاترین بوده، بنابراین قیمت‌گذاری که توسط سپاهان انجام می‌گیرد نقش مهمی در تعیین قیمت محصولات روانکاری در منطقه دارد.
موثقی نیا همچنین با اشاره به گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت یازدهم و کاهش تحریم‌ها درباره تاثیر این موضوع بر فعالیت صادراتی شرکت‌های صادرکننده محصولات ایرانی، گفت: اثر این موضوع را در نوع رویکرد شرکت‌های خارجی با خود می‌بینیم، اکنون شرکت‌های خارجی نسبت به گذشته با ما راحت‌تر مذاکره می‌کنند، اما این مذاکرات منجر به عمل واقعی نمی‌شود، یعنی در شرایط کنونی حتی شرکت‌هایی از کشورهای اروپایی به دنبال مذاکره با ما هستند اما فعلا در حد گفت‌وگو باقی‌مانده و به‌نظر می‌رسد برای اجرایی کردن آن منتظر وضعیت ارتباطات در آینده هستند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها برداشته شود، تا چه میزان بر روند کار مجموعه‌هایی همچون شرکت نفت سپاهان و تولید، صادرات، کیفیت محصولات و تسهیل امور تاثیر دارد، تصریح کرد: عدد و رقم گفتن در این باره شاید ساده نباشد اما اثر قابل توجهی خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال سپاهان اکنون مالک چند فروند کشتی است، این کشتی‌ها خارج از منطقه نمی‌توانند بروند، بر این اساس اگر تحریم‌ها برداشته شود و کشتی‌ها بتوانند دامنه بزرگ‌تری را پوشش دهند، این اولین نفعی است که به ما می‌رسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر چنانچه بخواهیم محموله‌ای را به هند یا پاکستان یا احیانا چین (اینها اکنون بازارهای هدف ما هستند) ارسال کنیم، نمی‌توانیم مستقیم این کار را انجام بدهیم و این برای ما یعنی هزینه. به اعتقاد من، یکی از مهم‌ترین‌ آثار تحریم‌ها کاهش بهره‌وری است چرا که در بسیاری از موارد منابع مالی به‌صورت کالا یا ارز محبوس می‌شود. همچنین زمان اجرای پروژه‌ها و پیشبرد فرآیندها بیش از زمان استاندارد و معمول آن است.
مدیرعامل نفت سپاهان در بیان اینکه چقدر ممکن است برداشته شدن تحریم‌ها در همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های هم‌گروه در کشورهای اروپایی یا آمریکایی، تاثیر بگذارد گفت: یقینا بازار توسعه پیدا می‌کند، اکنون شرکت نفت سپاهان موفق شده است دو گواهینامه برای دو محصول از شرکت ولوو و VOITH بگیرد، این به معنی آن است که این دو روغن به لحاظ کیفی می‌تواند به اروپا صادر شود اما به دلیل تحریم این امکان اکنون وجود ندارد، حتما اگر تحریم برداشته شود این قابلیت وجود دارد که تاییدیه سایر روغن‌ها را بگیریم.
موثقی نیا تصریح کرد: کسب تاییده برای این دو روغن به این دلیل است که خریدار داخلی تاییدیه شرکت‌های معتبر اروپایی را نیاز داشت وما نیز اقدام کردیم. به اعتقاد من اگر تحریم‌ها برداشته شود، شرکت‌های صادراتی به‌ویژه سپاهان که شرکتی با ساز و کار صادراتی است و اسکله اختصاصی دارد، حضوری فعال در بازارهای اروپایی خواهد داشت.
وی با اشاره به بازارهای فعلی شرکت نفت سپاهان، اظهارکرد: فعلا بازارهای هدف ما غیراروپایی است شامل امارات، پاکستان، هند، چین و کشورهایی همچون تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و اخیرا با روسیه هم وارد مذاکره شده‌ایم، البته مذاکره با شرکت‌های اروپایی نیز آغاز شده مثلا با یک شرکت ایتالیایی برای صادرات محصول خود در حال مذاکره هستیم، اما در این شرایط احتمال به نتیجه رسیدن کمی سخت‌تر و زمان‌برتراست.
موثقی نیا با توجه به شرایط فعلی کشور و امید به رفع تحریم‌ها درباره چالش‌های پیش روی شرکت‌های نفتی و روغنی، گفت: اولین مشکل موجود مربوط به عملیات بانکی است که ناشی از وجود تحریم‌ها است که اگر برداشته شود بسیاری از مشکلات ما مرتفع می‌شود. به‌عنوان مثال یکی از مشکلاتی که به تازگی شرکت با آن مواجه شد موضوع دریافت وام ارزی سپاهان از یکی از بانک‌های خارجی بود که مصوبه آن از سوی این بانک صادر شد، اما اکنون به دلیل مشکلات تحریمی وضعیت بلاتکلیف مانده که چگونه آن را دریافت کنیم. تمامی شرکت‌ها همچون نفت سپاهان که علاوه بر تولید، تجارت هم می‌کنند در موضوع نقل و انتقال ارز با مشکل مواجه‌اند. یکی دیگر از مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیز افزایش دلال‌ها و کمبود مواد اولیه مرغوب است که به دلیل تحریم‌ها کار را سخت می‌کند. اما به نظر می‌رسد چشم‌انداز برداشته شدن و تعلیق تحریم‌ها وضعیت بسیار مطلوبی را برای شرکت‌ها رقم بزند.