کشتی با یک میلیون بشکه نفت، در سواحل مراکش روی آب منتظر مشتری است. صاحب نفت، کردهای شمال عراق هستند که گفته‌اند حاضرند برای آن تخفیف هم بدهند. این اولین محموله نفتی کردهای عراق است که به‌صورت مستقل قصد فروش آن را دارند. این نوعی اعلام استقلال اقتصادی کردهای شمال عراق است. کردها با این محموله نفتی، رسما به عنوان بازیگری مستقل وارد بازارهای جهانی نفت شده‌اند. دولت خودمختار کردستان عراق مدت‌ها است که برای مستقل کردن خطوط نفتی‌اش و همچنین صادرات نفتی‌اش از دولت مرکزی بغداد تلاش و رایزنی می‌کند. در این میان دولت ترکیه بر اساس دلایل و در چارچوب محاسبات خودش، در این مسیر به کردها کمک کرده و می‌کند. با وجود اعتراض گسترده دولت بغداد و مخالفت واشنگتن، کردها از شرایط جدید عراق بعد از پیشروی‌های داعش استفاده کرده و ماه گذشته اولین محموله نفتی خود را به‌صورت مستقل صادر کردند. البته به‌نظر نمی‌رسد این کار بدون چراغ سبز آمریکا صورت گرفته‌باشد. شرکت‌های نفتی آمریکایی اگزان موبیل، شورون و همچنین توتال فرانسه ماه‌ها است که در کردستان عراق مشغول کار هستند.
نفتی که در کردستان از چاه‌های نفت بیرون می‌آید، از طریق خطوط لوله بندر جیحان در ترکیه به آب‌های مدیترانه می‌رسد و از آنجا بار تانکر شده و به دست خریدار می‌رسد. تا پیش از این، کار نقل و انتقال پول این نفت در بانک‌های ترکیه صورت می‌گرفت و کردها ۱۷ درصد از این پول را برای خود برمی‌داشتند و بقیه نصیب دولت عراق می‌شد؛ اما اکنون کردهای عراق می‌خواهند این نفت را مستقیم بفروشند و همه وجه آن را هم برای خودشان می‌خواهند.
کردها 15 تا 20 درصد از جمعیت 32 و نیم میلیون نفری عراق را تشکیل می‌دهند. اگر چه اکثر کردها سنی هستند و اقلیتی هم شیعه در میانشان وجود دارد، اما آنها برای خود بیش از آنکه تقسیم‌بندی شیعه سنی قائل شوند، هویتی مستقل قائل هستند. کردهای شمال عراق دولت، پارلمان، رئیس‌جمهور و نیروی نظامی مستقل از بغداد دارند. این منطقه شامل سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک است.
کردهای عراق از سال گذشته زمزمه صادرات مستقل نفت خود را آغاز کردند، اما خط لوله جیحان اکنون امکان صادرات نفت مستقل کردستان عراق را به طور کامل فراهم کرده‌است. منابع صنعت نفت کردستان عراق می‌گویند، روزانه بیش از صدهزار بشکه نفت از طریق این خط لوله منتقل می‌شود و بیش از دو میلیون بشکه نفت اکنون در بندر جیحان ذخیره شده‌است. دولت خودمختار کردستان عراق می‌گوید، در مجموع ۴۵ میلیارد بشکه نفت اکنون در این منطقه وجود دارد.
اما به‌نظر می‌رسد یافتن مشتری برای نفت کردها چندان هم کار آسانی نیست. رویترز ماه گذشته گزارش داد که شرکت نفتی روس نفت روسیه یک محموله از نفت کردستان را برای پالایشگاهی در آلمان که در آن شریک است، خریداری کرده ‌است. براساس گزارش رویترز، 41 هزار تن نفت که از کردستان به بندر جیحان رفته، توسط تانکرهای روسی به ایتالیا منتقل شده و از آنجا از طریق خطوط لوله به آلمان منتقل شده‌است. دولت ترکیه در تسهیل این روند نقش مهمی دارد. دولت اردوغان در سال‌های اخیر روابط خوبی با کردهای عراق برقرار کرد تا آنها را از همراهی با کردهای ترکیه دور کند. دولت عراق از این اقدام ترکیه به شدت خشمگین است و به دادگاه بین‌المللی از آنکارا شکایت کرده ‌است.
کردهای عراق می‌گویند برای تامین درآمد و پرداخت حقوق و هزینه‌ها، به پول فروش نفت نیاز دارند. به گفته دولت کردستان عراق، این دولت ماهانه با صورت‌حسابی ۷۰۰ میلیون دلاری روبه‌رو است و باید ماهانه ۲۰ تانکر یک میلیون بشکه‌ای نفت بفروشد و از این ناحیه ۳۴۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.
مشکلات فروش نفت کردها
موسسه مطالعات استراتژیک آمریکا اخیرا گزارشی درباره دورنما و موانع صادرات مستقل نفت کردستان عراق منتشر کرده‌است. در این گزارش به موانع پیش روی این صادرات اشاره شده و آمده‌است که مهم‌ترین معضل در این روند، مساله شفافیت و ریسک در صادرات است. روند صادرات نفت کردستان عراق به شدت مبهم و رازآلود است. نه خریدارانش معلوم هستند نه قیمت. وزارت انرژی ترکیه گفته ‌است که محموله نفتی جدید کردستان عراق به زودی بندر جیحان را به سمت مشتریانش ترک می‌کند. گفته می‌شود این محموله حامل ۸۵ هزار تن نفت است، اما مقصد آن معلوم نیست.